Inlägg från: 567890 |Visa alla inlägg
  • 567890

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Anonym (Life) skrev 2023-07-24 14:14:40 följande:

De stora psykiska problem många människor har idag kan ofta kopplas till sekulariseringen av samhället. 

Jag som är uppvuxen i kyrkan och lämnade när jag var 25 år kan med bestämdhet säga att kristna inte är lyckligare eller mer nöjda med sitt liv än de utan tro. De är inte mer välsignade eller snällare, bara vanliga människor.

Jag håller med TS, att fortsätta tro att Bibeln (eller Koranen för all del) är sann trots att den på så uppenbara sätt inte stämmer är mycket märkligt. De som inte tror har lika stor moral som de som tror, trots att de inte har det överhängande hotet om helvetet över sig.
  • 567890
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 15:22:43 följande:

Låter som du missat delen med den Helige Ande. Som uppenbarar saker inom dig. Det handlar om relation, inte följa regler. En relation som leder till att göra gott, men inte att göra gott som syfte. Kanske just din kyrka inte var ledd av Anden, utan mer av mänskliga gärningar. Om du aldrig längtat efter något annat än det du redan känner till, kanske du inte haft längtan efter den Helige Ande, och missar då hela relationen.

Det finns absolut inga bevis på en helig ande, att några talar tungotal betyder ingenting. Människor från alla religioner säger att de har upplevt något andligt, människor som mediterar upplever något andligt- den som söker ska finna.

Ingen har kunnat bevisa Gud, inte från någon religion. Evangelierna skrevs 100 år efter att Jesus levde, gamla testamentet är skrivet av vinnarna (och ingen idag tror väl längre på Goliat, Noa eller Jona?) och Muhammeds uppenbareleser är ju heller inte särskilt trovärdiga.

Om det var tydligt att människor som tillhör en särskild religion blev mer lyckliga, friska, hade mer tur, var mer harmoniska mm hade man verkligen kunnat se resultat av religionen och trott att det kanske finns något bakom. Det hade varit en bra reklam!
  • 567890
    Tow2Mater skrev 2023-07-25 00:21:36 följande:
    Det tänker jag inte ge dig. Du kan läsa om hur det funkade på Bibelns GT tid.
    Så när gamla testamentet skrevs var Gud en annan Gud? En Gud som utan tvekan dödade alla- män, kvinnor och barn- förutom en familj för att straffa syndigt leverne. En Gud som tillät män få barn höger och vänster men kvinnor betydde ingenting, slavar var ägegods mm.

Hur kan Gud ändra sig? Är han inte allsmäktig och älskar hela sin skapelse? Älskade han inte dom under gamla testamentets tid?

Bryr du dig inte om någonting som står i gamla testamentet?
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?