Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Låter som du missat delen med den Helige Ande. Som uppenbarar saker inom dig. Det handlar om relation, inte följa regler. En relation som leder till att göra gott, men inte att göra gott som syfte. Kanske just din kyrka inte var ledd av Anden, utan mer av mänskliga gärningar. Om du aldrig längtat efter något annat än det du redan känner till, kanske du inte haft längtan efter den Helige Ande, och missar då hela relationen.

• Tow2Mater
    Sune63 skrev 2023-07-24 16:13:35 följande:

Nu gör du precis som jag hört så många präster och andra göra genom åren. Du försöker vränga till nåt för att förklara varför jag har fel som inte tror. Men jag går inte i den fällan. Jag hör en antydan, som Svenska kyrkan i alla tider har anklagats för av de frikyrkliga, som själva anser att de är "riktiga" kristna till skillnad från dem inom Svenska kyrkan.

Jag återkommer till det jag sagt förut: Varför upplevde jag inget, hörde inget, ingen som kallade på mig, ingen som bjöd in mig, under den period i livet när jag försökte hitta något inom kristendomen att tro på?

Mitt svar är att det gjorde jag inte eftersom det inte finns något. Jag är inte disponerad för att tolka intryck som något gudomligt utan jag är lärd att se mer vetenskapligt på saker och ting.

Jag tror att detta med religiositet fördelar sig över en befolkning som en normalfördelningskurva. I ena änden finns de som aldrig, under inga som helst förutsättningar, skulle kunna komma till tro på nån gud. I de andra änden finns de som alltid tror. De båda ändarna är len ganska liten mängd i jämförelse med den stora massan som ligger och skvalpar runt mitten och antingen tycker att det kanske finns "nåt" eller kanske tror litegrann men inte orkar engagera sig eller de som känner en gudomlighet i naturen osv. osv.

Jag ligger nog hyfsat långt ut på den kanten bland dem som aldrig tror på nåt övernaturligt.

Jag försöker inte vränga till nåt om varför du skulle ha fel som inte tror. Det är totalt friviligt att tro, du väljer själv. Men det börjar med ett val att vilja tro, och sedan efter man gör valet, attt öppna en Bibel är ett bra andra steg efter man gjort valet att vilja tro, och låta den Helige Ande ta ledningen och visa dig.
  • Tow2Mater
    Sune63 skrev 2023-07-24 16:42:29 följande:
    Jag vill utveckla det jag tidigare skrev som svar på detta. Det du gör är bara en lite finare variant på det som är en vanlig komponent i sekter där man skuldbelägger andra medlemmar. Om de inte tror tillräckligt så har de inte försökt tillräckligt. Allt finns där, bara fritt att tro på, och om du inte ser vad sektledaren ser så är du svag i tron och det är nåt fel på dig. Detta bryter ned människor och gör dem svagare eftersom de då skuldbelägger sig själva osv.
    Menar inte att skuldbelägga. Du säger du försökte hitta nåt i läran och försökte verkligen tro; jag säger bara att forsta steget är att ta beslutet att tro (och ta emot Jesus som personlig frälsare). Sedan lär man känna Gud, Jesus och den Helige Ande genom Bibeln, genom att låta just den Helige Ande vägleda och det är bara då Bibeln kommer att bli förståelig. Allt hänger ihop. Men utan Anden ser man det inte, det blir som att läsa vilken bok som helst. Att lära känna någon betyder att spendera tid tillsammans.

Jag försökte bara svara på din fråga om vad du kan ha missat. Säger inget om din tro och hur den såg/ser ut och vad som omfattades i försökte verkligen tro, det vet bara du själv.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 17:39:07 följande:
    Tror du på Adam och Eva? Eller baserar du din tro på en känsla mer än vad som står i bibeln?
    Ja jag tror på Adam och Eva. Eftersom jag tror att Gud skapade oss, och det rimmar helt ok med att det borjade med en man och en kvinna.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 18:00:14 följande:
    Hur förklarar du dinosaurierna? Hur förklarar du att Adam och Eva bara fick söner?
    Tanker inte ge mig in i den diskussionen. Om du läser Bibeln, står det att de inte fick några döttrar? Sönerna stod för släktleden som finns beskrivna.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 18:14:05 följande:

Som jag förstått så fick Adam och Eva Kain och Abel.

Jag förstår att du inte vill ge dig in i diskussionen. Jag antar att du refererar till dinosaurierna. Jag tror det är en vanlig reaktion hos kristna då det riskerar att förstöra deras verklighetsbild.

Bokstavstrogna kristna är medvetna om dinosauriernas existens, väljer att låtsas som de inte existerar, alternativt hoppar på en konspirationsteori. Jag gissar att du tror på något av de två alternativen.

Vilket också innebär att kristna fortfarande bara låtsas då de vill bibehålla känslan. Inget fel med det, you do you. 

Det finns flera teorier, och för mig spelar det egentligen ingen större roll. Inget jag är påläst nog for att vilja eller orka diskutera, eftersom jag bara kommer att få ännu fler frågor, frågor som kommer vridas och vändas av de som inte ens vill försöka förstå. Därför ger jag mig inte in i det. (Men den som har intresse kan ju starta en tråd om det specifikt, jag kan kanske bidra lite där. Har läst hur det kommer nya forskningsrön emellanåt om hur fel de har haft i sina åldersbestämningsmetoder och nya åldrar framkommit. Tror inte vi sett slutet där ännu)

Som jag förstått så fick Adam och Eva Kain och Abel, och döttrar. Jag har inte hittat Bibvelversen där Eva gråter i veckor över sin oförmåga att få döttrar och hon beklagar sig över att hela mänskligheten kommer dö ut med dem och de kan inte fullgöra Guds bud om att föröka sig och uppfylla jorden.
  • Tow2Mater
    Anonym (Religiös ateist) skrev 2023-07-24 18:19:33 följande:
    De praktiserade alltså incest i den familjen? För hur kan människosläktet annars ha levt vidare?
    Ja, men det kanske finns andra teorier? Vet inte annars hur det skulle vara om Gud skapade en man och en kvinna. Men kanske skapade han fler av varje? Det står väl att till man och kvinna skapade han dem. Kanske gjorde han fler?
  • Tow2Mater
    Sune63 skrev 2023-07-24 18:31:55 följande:
    Bara en av tusentals märkligheter och inkonsekvenser i bibeln. Många löser detta med att säga att bibeltexterna är metaforer. Att gud skapade världen på 6 dagar inte är dagar som de ter sig för oss utan att det tog mycket längre tid, men för gud var det som 6 dagar osv.
    Siffror och dagar har en stor betydelse genom hela Bibeln.
  • Tow2Mater
    Sune63 skrev 2023-07-24 18:47:03 följande:

Nej, det finns inte "flera teorier". Men det finns en massa bortförklaringar som bokstavstroende religiösa hittar på. Och det finns inga nya forskningsrön som säger att dinosaurierna fanns för 4000 år sedan, vilket är det enda som skulle gå ihop med bibelns bokstav.

Det finns väldigt starka krafter, speciellt i USA bland de evangelikala grupperingarna, som producerar en massa dynga och kallar det för forskningsrön men det är enbart falsarier. Det är precis likadant som med utvecklingen av klimatet nu. Det påstås från vissa håll att det inte råder nån konsensus om hotet mot klimatet, men det är bara en lögn. Det som är sant är att det finns några få pajaser som råkar ha en akademisk titel, aldrig inom klimatforskning, som lånar sig till den klimatskeptiska sidan och skriver under artiklar som enbart är nonsens.

Läser du veteskapliga källor kan du hitta en del nytt om just tidsbestäming som de nu sett inte alls stämmer med de man ansett tidigare.

Du forsoker ju vända en sak man säger till något helt annat. Det är ganska taskigt. Jag har inte sagt något alls om t ex 4000 år.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 19:50:22 följande:
    Jag tror inte du ska betrakta dig själv så kritiskt, många tycker kyrkan är mysig av en rad olika anledningar. Hörde en person som var kristen eftersom denne gillade arkitekturen inom kyrkan och bevarandet av dessa.

Tror absolut man kan vara ateist och samtidigt jobba inom kyrkan. Tror faktiskt de flesta inom kyrkan i Sverige egentligen är ateister, många som tror på gud mer bara baserat på en känsla i stället för vad bibeln förespråkar. Det finns ju så många konstigheter. Ta bara gamla testamentet exempelvis. Tror det står skrivet något om att man ska bli stenad till döds om man har ett klädesplagg tillverkat av två material (exv polyester)

visst, man kan ju tycka att nya testamentet är en uppdatering, men den är fortfarande åt skogen.
    Jag ser inget om steningen men har har du en forklaring om klädesmaterialen, som var ett påbud till just Israeliterna (det måste ses i kontext till tid och rum):

The ephod of the high priest was the only garment that could be woven of linen and wool. No one else was allowed to have such a garment. Apparently, this rule was to place some distance between the high priest and the people, with the ultimate purpose of reminding Israel of how holy God truly is. A similar prohibition in the Law regarded anointing oil. God gave a special recipe for the anointing oil, and it was strictly forbidden to duplicate the recipe for common use. No Israelite was allowed to make this oil for his own purposes.

www.gotquestions.org/different-types-of-fabric.html
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?