Inlägg från: Anonym (kulturtroende) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kulturtroende)

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Anonym (Granbarr) skrev 2023-07-24 14:45:17 följande:

Du har rätt till dina åsikter eftersom vi har religionsfrihet i landet men din åsikt kan aldrig bli en sanning . Varför  inte bara acceptera att du är en av dom som inte tror? Du måste inte tro. Ingen tvingar dig till att tro om du själv inte vill. 

Dock känns det som att du genom hela livet kämpat med näbbar och klor för att hålla fast vid cyniska tankar om tro och inte vill ta in att man kan tycka annorlunda.  Varför?  Varför skulle det vara så farligt att hitta en tro? 

Nu vänder du ju frågan istället för att svara och förstå att trådstartaren uppenbarligen vill ha en diskussion om varför folk tror och vilka mekanismer som kan ligga bakom. Som att du själv inte riktigt kan acceptera att folk inte tror och vill fortsätta vara religionsfria och ifrågasätta tron på gamla skrifter och ofta otydliga och motsägelsefulla budskap.

Själv hade jag aldrig kunna tro på någon religion iallafall ingen av de existerande. Men jag tror att människor tror (åtminstone de som är fria att välja själv) för att behovet av vägledning och gemenskap och ett inbyggt flockbeteende som troligen bottnar i rädslan för ensamhet och exkludering. Kyrkor och andliga hus fyller också ofta en viktig roll som samhällsinstitutioner och uppehållande av traditioner som vigslar mm och är en villkorslös frizon och plats som bygger på allas lika värde och inkludering även fattiga och hemlösa. Sånt hade vi behövt fler av i samhället fristående från religion och sekter.
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?