Inlägg från: Bejje |Visa alla inlägg
  • Bejje

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Jag tror inte på Gud eller bibeln, men jag tror på utomjordiskt liv. 

Anledningen till att jag inte tror på gud är för att ingen kristen eller icke kristen har kunnat lägga fram några bevis på att det finns en gud. 

Varför tror jag då att det finns utomjordiskt liv? Jag har inte sett något. Jo det är för att dels låter det så sjukt osannolikt att vi i ett enormt universum skulle vara det enda intelligenta livet därute bland oändligt antal galaxer och för det andra ser man videos på UFOs osv hela tiden. Mycket av det kan så klart vara fake, men högst troligt inte allt. Även om bara 5-10% skulle vara på riktigt så är det en stor sak. 

• Bejje
    Mrs Moneybags skrev 2023-07-25 18:42:10 följande:

Bara för att du inte kan förstå det betyder inte att folk inte kan vara troende. De förstår dig lika lite som du förstår dem. 

Det handlar om respekt och förståelse för andra människors livssyn. Du måste inte tycka och tänka och tro som andra, men du måste acceptera att de faktiskt har en tro. Det gäller ju den överväldigande majoriteten av alla människor på jorden. 

Sverige är ju lite speciellt eftersom det inte finns så många troende här. Ändå vill vissa få det att framstå som att Sverige sitter inne med den ultimata sanningen. Ungefär som med koranbrätningarna och covid mm. Och man vill gärna kalla sig en humanitär stormakt. 

Inte många troende här? Hur många procent av alla muslimer tror du är troende? 

Jag gissar på mer än 80% jag har ju ingen aning så att alla vet det, men det är min gissning.

Skulle jag gissa rena svenskar som är kristna så gissar jag en bra bit under 10 % kanske mindre än 5%
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?