Inlägg från: Anonym (Icke troende) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Icke troende)

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Vi pratade nyligen om religion hemma. 
    Min man lämnade svenska kyrkan för x antal år sedan. Jag lämnade den katolska också. Min man ångrar lite idag att han lämnade kyrkan för pga olika omständigheter har han fått en inblick i vad kyrkan arbetar med. Det är inte bara tro och gud det handlar om. Svenska kyrkan gör så mycket mer!

I vår kommun har de bebis cafe dit föräldrar kan komma med sina småttingar för att fika och umgås. Efter skolan har de aktiviteter med barn som bara vill komma dit för att ha något att göra. Man kan få stöd och hjälp av diakonen (jag som inte ens är medlem har varit på samtal där flera gånger när jag har hamnat i kris). Så svenska kyrkan handlar inte enbart om religion. Den har en större funktion än så och den är viktig. 

Jag valde att lämna den katolska kyrkan av två anledningar. Den ena är att jag tror inte. Den andra är att det var det enda sättet jag kunde protestera på mot det som pågår inom den katolska kyrkan ute i världen. 

Här om dagen frågade sonen oss om olika religioner och vad vi tror eller inte tror på och varför. 

Vi kom alla överens om att människor tror på något som de inte kan bevisa existerar. Då kan man lika gärna tro på tomten för hans filosofi är att belöna en varje år man har varit snäll. Man behöver inte vänta tills man dör. 

• Anonym (Icke troende)
    Suheyb skrev 2023-12-15 09:47:43 följande:

I Islam så kallas det fitrah,människans inneboende benägenhet eller naturliga läggning att känna igen existensen av en högre makt och att följa moraliska värderingar. I våran tro  varje individ föds med en ren och instinktiv natur som är benägen att känna igen och tillbe sin Skapare.

Surah Ar-Rum (30:30), där det står:

"Så rikta ditt ansikte mot religionen, luta dig mot sanningen. Följ Allahs fitrah som Han har skapat alla människor enligt. Ingen förändring borde finnas i Allahs skapelse. Det är den rätta religionen, men de flesta människor vet inte."

En välkänd hadith är berättad av Abu Hurairah, där Profeten Muhammad (fred vare med honom) säger:

Varje nyfödd föds i ett tillstånd av fitrah, och sedan gör hans föräldrar honom till en jude, kristen eller eld dyrkare, precis som ett djur föds oskadat.. (vid födseln)

[Sahih Bukhari 1292 and Sahih Muslim 2658]

Denna hadith lyfter fram att varje människa föds med en naturlig läggning som är benägen att känna igen sanningen, och det är deras uppfostran och yttre påverkan som formar deras religiösa övertygelser.

Samband med Själen:

Fitrahens koppling till själen är en grundläggande aspekt av islamisk tro. Själen (ruh) betraktas som en gudomlig skapelse och infunderas i den fysiska kroppen av Allah. Fitrah förstås som den medfödda andliga läggningen i själen som leder individer att känna igen sin Skapare och följa moraliska värderingar.

Mänsklighetens Syfte:

Syftet med människans liv i islam är att dyrka och underordna sig Allah. Detta syfte sammanfaller med fitrah och erkännandet av det gudomliga. I Koranen nämns i flera verser konceptet att dyrka Allah ensam, som till exempel i Surah Adh-Dhariyat (51:56):

(Och Jag har inte skapat jinnerna och människorna annat än för att de skall dyrka Mig.)

Denna vers betonar att syftet med skapelsen, inklusive människan, är att dyrka Allah.

Andlig Upplysning och Uppfyllelse:

Att erkänna och vårda fitrah sägs leda till andlig tillväxt, självförverkligande och inre frid. Genom att anpassa sina handlingar, övertygelser och avsikter med fitrah kan individer uppleva en djup känsla av uppfyllelse och harmoni i sina liv. Den här aspekten betonas i islams läror och kan hittas i olika hadither.

Förvrängning och Återställning:

Islam erkänner att yttre faktorer kan påverka eller förvränga fitrah, såsom samhälleliga normer, begär och negativa påverkningar. Att återvända till fitrah och rena själen ses som en process för att återställa och återansluta till sin inneboende andliga natur. I Koranen nämns idén om att rena själen i Surah Ash-Shams (91:9-10):

(Lycklig är den som renar den,

Och misslyckad är den som fördärvar den.)

En egna handligar har stora påverkning på våran fitra.

Genom att utföra goda handlingar och undvika dåliga handlingar kan man stärka och förädla fitrah.

Effekter av Goda Handlingar: Genom att utföra goda handlingar, såsom att hjälpa de behövande, vara generös, vara rättvis och följa moraliska principer, förstärks fitrah. Goda handlingar ses som en manifestation av den inre andliga naturen och leder till ökad medvetenhet om och närmare relation till Allah. Detta kan resultera i en känsla av inre frid, välbefinnande och harmoni.

Effekter av Dåliga Handlingar: Å andra sidan kan dåliga handlingar, såsom att ljuga, stjäla, vara otrogen eller skada andra, förvränga eller fördärva fitrah. Dåliga handlingar anses vara avvikelse från den naturliga andliga läggningen och kan leda till att fitrah försvagas eller fördunklas. Det kan också resultera i en känsla av skuld, olycka och en avlägsnande från Allah.

Den som gör rätt har själv gott av sina handlingar, och den som gör orätt gör det till nackdel för sig själv. Till sist skall ni föras åter till er Herre.

45:15

Den som begår en dålig handling eller [på annat sätt] syndar mot sig själv och som därefter ber Gud förlåta honom, skall finna att Gud är förlåtande, barmhärtig.

Koranen 4:110

Det inttresanta är forskare har utför en av mest omffatande och globala forskining kring människan och den desposition till att troe.
    och jag skulle uppmona dig läsa på:

www.sciencedaily.com/releases/2011/07/110714103828.htm

Men kortare sagt så stämmer det överens med detta.
    Jag behöver ingen herre eller gud att tillbe för att veta hur jag ska vara för att vara en god människa. Jag ska inte ha någon som bestämmer över mig!

Den religiösa sekten har gått för långt! 
    Vissa inom Islam har så vidriga tolkningar att de borde spärras in! Kvinnor som inte får gifta sig med vem de vill, kvinnor som är rädda för hedersrelaterat våld, kvinnor som inte får lov att skaffa sig utbildning. 

Kristendom är inte bättre. Präster som våldtar pojkar!

Folk borde lära sig att meditera på egen hand istället!
  • Anonym (Icke troende)
    Suheyb skrev 2023-12-15 13:26:21 följande:
    Snälla meböt det som sagt, Jag gör mitt bästa att besvra oklargöra det hon tågup , refrensen finns där hisorian är en  google sökning bort och du vällkomen att fråge sätta det som har skrivs. Jag har påpekat vi har olika sårt fokus och våra värderingar bygger på olika grunder vilket är självklart. Men tänk dig de rätter jag nämner presenterades och implimenterades vid 600 talet och jag behöver inte repetera det du redan du vet om historian.
    TS har valt att lämna kyrkan. Varför ska TS ge sig in i religiösa diskussioner?

Jag förstår TS. Min pappa blundar t.ex. för att katolska präster utnyttjar pojkar sexuellt för han är minsann uppfostrad i den katolska tron och det är det som gäller. Inom olika delar av islam kan man se hur kvinnor blir behandlade som skit. Är ditt mål att omvända TS till att följa islam?
    Varför annars klistra in en massa texter som är baserade på sagor?
  • Anonym (Icke troende)
    Suheyb skrev 2023-12-15 00:07:47 följande:
    Jag skriv för att mycket av det du skriv om besvaras inom Islam, o som muslim är det våran ansvar att bjuda folk men det är Gud som vägleder folk. Jag förlåg inte läsa om Islam för jag trode du saknade nåt i dett. Jag tror du var i sökelse till vad som är sant och besvarar de frågor du hade,men jag förstår. Jag skulle ändå rekumendera beställa en free kuran och ha det bara för att, Annars hoppas jag bara det bästa för dig och din familj :) 
    VARFÖR ska någon som inte tror beställa en koran?
    VARFÖR är det så viktigt att sprida en tro?

Det är inte gud som vägleder. Varje individ bestämmer vad hen vill göra och hur. Det kallas för FRI VILJA. Hade det funnits en sann äkta och god gud så hade vi inte haft krig i världen. Hedersrelaterat våld som förekommer inom islam hade inte heller funnits för då hade stolpskotten fattat att man inte ska skada kvinnor!

Jag ser koranen, bibeln, toran och alla andra heliga skrifter som en ursäkt att gömma sig bakom. 
  • Anonym (Icke troende)
    Suheyb skrev 2023-12-15 14:52:48 följande:
    Du inte tvången att delta i realigös diskution, om en fråga ställs jag besvarar, klartgör. Därför skriver jag urförligt och ger mina refrenser. Du borde vara skeptisk mot folk som säger vad de vill utan att ge belägg eller sina källor. Islam är inget land och om du ska nämna nåt som anväds för att generelsera 2 biljoner människor ska du kunna åtminståne peka på det som är fel. När du pratar om dina egne uppleverser eller åskiter är nåt helt annat. Det upp till henne vad hon gör med informationen. Jag vill inte leva i ett polariserad samhälle och hellre bidrar till mer förstålse till vrandra.
    Jaha så DIN övertygelse är "da shit" men jag som har valt att gå min egen väg och valt att inte tro på sagor är vad? 

TS ville lämna kyrkan, har gjort det och INTE bett om en ny religion att välja. Vilket är vad DU har försökt köra ner i halsen på henne, INTE att du ger dina referenser. 

Det som är fel med islam? Oj, vad ska jag börja... Tvinga kvinnor till att gifta sig som unga flickor. Mörda kvinnor som valt en partner av fel tro. Stena kvinnor som varit otrogna. Tvinga kvinnor att bära slöja. Ska jag fortsätta?
    För allt det där och mycket mer har man gjort i islams namn, spelar ingen roll om det är 2 biljoner människor som tillber allah eller 1. 
  • Anonym (Icke troende)
    Suheyb skrev 2023-12-15 16:21:17 följande:
    OO där visar du dina riktiga ansiket. Mesta du skriv har redan bliv besvrat, så du antigen kan bara höra du tänker skriva eller förfirrad .Om att läsa tester är att trvinga låt inte böcker byta dig.
    Mitt riktiga ansikte är att jag är ateist. Jag anser att varje människa ska leva sitt egna liv och inte skada andra. För att göra det krävs inte att man tror på någon gud. 

I Afghanistan gör man en hel del i guds namn, Iran också. Och det är kvinnorna som blir lidande. Att man förr begravde levande barn men inte gör just det längre betyder inte att man inte använder religionen för att fortfarande göra barbariska saker!

Jag anser att varje kvinna ska ha rätt att till 100% bestämma över sin egen kropp vilket innebär att om hon t.ex. vill göra en abort ska ingen förvägra henne det! 
    Jag anser att varje människa ska få älska vem de vill - oavsett kön.
    Samkönade ska få adoptera och gifta sig

Det är inte många religioner som accepterar det jag precis har skrivit. Så varför ska jag vilja tro på något som försöker stoppa in mig i ett fack?

När det var den fria viljan... Då var det alltså ingen som tolkade vare sig bibeln eller koranen när man startade det heliga kriget? Det var av fri vilja som man i islams namn mördade kristna och vice versa?
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?