Suheyb skrev 2023-12-15 09:47:43 följande:
I Islam så kallas det fitrah,människans inneboende benägenhet eller naturliga läggning att känna igen existensen av en högre makt och att följa moraliska värderingar. I våran tro varje individ föds med en ren och instinktiv natur som är benägen att känna igen och tillbe sin Skapare.
Surah Ar-Rum (30:30), där det står:
"Så rikta ditt ansikte mot religionen, luta dig mot sanningen. Följ Allahs fitrah som Han har skapat alla människor enligt. Ingen förändring borde finnas i Allahs skapelse. Det är den rätta religionen, men de flesta människor vet inte."
En välkänd hadith är berättad av Abu Hurairah, där Profeten Muhammad (fred vare med honom) säger:
Varje nyfödd föds i ett tillstånd av fitrah, och sedan gör hans föräldrar honom till en jude, kristen eller eld dyrkare, precis som ett djur föds oskadat.. (vid födseln)
[Sahih Bukhari 1292 and Sahih Muslim 2658]
Denna hadith lyfter fram att varje människa föds med en naturlig läggning som är benägen att känna igen sanningen, och det är deras uppfostran och yttre påverkan som formar deras religiösa övertygelser.
Samband med Själen:
Fitrahens koppling till själen är en grundläggande aspekt av islamisk tro. Själen (ruh) betraktas som en gudomlig skapelse och infunderas i den fysiska kroppen av Allah. Fitrah förstås som den medfödda andliga läggningen i själen som leder individer att känna igen sin Skapare och följa moraliska värderingar.
Mänsklighetens Syfte:
Syftet med människans liv i islam är att dyrka och underordna sig Allah. Detta syfte sammanfaller med fitrah och erkännandet av det gudomliga. I Koranen nämns i flera verser konceptet att dyrka Allah ensam, som till exempel i Surah Adh-Dhariyat (51:56):
(Och Jag har inte skapat jinnerna och människorna annat än för att de skall dyrka Mig.)
Denna vers betonar att syftet med skapelsen, inklusive människan, är att dyrka Allah.
Andlig Upplysning och Uppfyllelse:
Att erkänna och vårda fitrah sägs leda till andlig tillväxt, självförverkligande och inre frid. Genom att anpassa sina handlingar, övertygelser och avsikter med fitrah kan individer uppleva en djup känsla av uppfyllelse och harmoni i sina liv. Den här aspekten betonas i islams läror och kan hittas i olika hadither.
Förvrängning och Återställning:
Islam erkänner att yttre faktorer kan påverka eller förvränga fitrah, såsom samhälleliga normer, begär och negativa påverkningar. Att återvända till fitrah och rena själen ses som en process för att återställa och återansluta till sin inneboende andliga natur. I Koranen nämns idén om att rena själen i Surah Ash-Shams (91:9-10):
(Lycklig är den som renar den,
Och misslyckad är den som fördärvar den.)
En egna handligar har stora påverkning på våran fitra.
Genom att utföra goda handlingar och undvika dåliga handlingar kan man stärka och förädla fitrah.
Effekter av Goda Handlingar: Genom att utföra goda handlingar, såsom att hjälpa de behövande, vara generös, vara rättvis och följa moraliska principer, förstärks fitrah. Goda handlingar ses som en manifestation av den inre andliga naturen och leder till ökad medvetenhet om och närmare relation till Allah. Detta kan resultera i en känsla av inre frid, välbefinnande och harmoni.
Effekter av Dåliga Handlingar: Å andra sidan kan dåliga handlingar, såsom att ljuga, stjäla, vara otrogen eller skada andra, förvränga eller fördärva fitrah. Dåliga handlingar anses vara avvikelse från den naturliga andliga läggningen och kan leda till att fitrah försvagas eller fördunklas. Det kan också resultera i en känsla av skuld, olycka och en avlägsnande från Allah.
Den som gör rätt har själv gott av sina handlingar, och den som gör orätt gör det till nackdel för sig själv. Till sist skall ni föras åter till er Herre.
45:15
Den som begår en dålig handling eller [på annat sätt] syndar mot sig själv och som därefter ber Gud förlåta honom, skall finna att Gud är förlåtande, barmhärtig.
Koranen 4:110
Det inttresanta är forskare har utför en av mest omffatande och globala forskining kring människan och den desposition till att troe.
och jag skulle uppmona dig läsa på:
www.sciencedaily.com/releases/2011/07/110714103828.htm
Men kortare sagt så stämmer det överens med detta.
Jag behöver ingen herre eller gud att tillbe för att veta hur jag ska vara för att vara en god människa. Jag ska inte ha någon som bestämmer över mig!
Vissa inom Islam har så vidriga tolkningar att de borde spärras in! Kvinnor som inte får gifta sig med vem de vill, kvinnor som är rädda för hedersrelaterat våld, kvinnor som inte får lov att skaffa sig utbildning.
Kristendom är inte bättre. Präster som våldtar pojkar!