Hur kan man vara troende - vad har jag missat?
Oj, det här är verkligen en vattendelare.
Att var och en får tro på vad han/hon vill, tror jag att många (tyvärr inte alla) är överens om. Att bevisen för att någon gud finns eller för den delen inte finns saknas, likväl som att hela skapandet i detalj kan bevisas eller förklaras av vetenskapen. Det kan väl knappast leda till annat än att respektive del, dvs religionen och vetenskapen, fortsatt får möjlighet att visa sina förträffligheter framåt och den del som skapar bäst NKI (Nöjd Kund Index) vinner (just nu leder vetenskapen hos mig, men jag är öppen för att ändra mig, du vet, "en klok kan ändra sig, en idiot aldrig").
I de fall där religionen ger kraft åt individer att vara goda så är jag för religion. I de fall där religionen underblåser dåligt beteende så är jag emot. Att stå för att alla människor är lika värda tycker jag är en god startpunkt där den som inte uppfyller kravet är mindre värd.....eller vänta, hur lät det där? Jag omformulerar mig till att en man som inte tycker att kvinnor inte är lika mycket värda som män, är ingen man, utan en mus.....kanske rent av en råtta.
Kan vi kanske enas om att religiösa skrifter borde uppdateras i nya upplagor vart 25:e år i takt med att verkligheten förändras och utvecklingen går framåt? Jag är ju inte ens samma person för 25 år sedan som jag är idag, utan har ju uppdaterats, så av vilken anledning skulle jag leva efter en extremt gammal instruktionsbok?
Krama varandra där ute!