Sune63 skrev 2023-07-24 16:13:35 följande:
Nu gör du precis som jag hört så många präster och andra göra genom åren. Du försöker vränga till nåt för att förklara varför jag har fel som inte tror. Men jag går inte i den fällan. Jag hör en antydan, som Svenska kyrkan i alla tider har anklagats för av de frikyrkliga, som själva anser att de är "riktiga" kristna till skillnad från dem inom Svenska kyrkan.
Jag återkommer till det jag sagt förut: Varför upplevde jag inget, hörde inget, ingen som kallade på mig, ingen som bjöd in mig, under den period i livet när jag försökte hitta något inom kristendomen att tro på?
Mitt svar är att det gjorde jag inte eftersom det inte finns något. Jag är inte disponerad för att tolka intryck som något gudomligt utan jag är lärd att se mer vetenskapligt på saker och ting.
Jag tror att detta med religiositet fördelar sig över en befolkning som en normalfördelningskurva. I ena änden finns de som aldrig, under inga som helst förutsättningar, skulle kunna komma till tro på nån gud. I de andra änden finns de som alltid tror. De båda ändarna är len ganska liten mängd i jämförelse med den stora massan som ligger och skvalpar runt mitten och antingen tycker att det kanske finns "nåt" eller kanske tror litegrann men inte orkar engagera sig eller de som känner en gudomlighet i naturen osv. osv.
Jag ligger nog hyfsat långt ut på den kanten bland dem som aldrig tror på nåt övernaturligt.
Jag försöker inte vränga till nåt om varför du skulle
ha fel som inte tror. Det är totalt friviligt att tro, du väljer själv. Men det börjar med ett val att vilja tro, och sedan efter man gör valet, attt öppna en Bibel är ett bra andra steg efter man gjort valet att vilja tro, och låta den Helige Ande ta ledningen och visa dig.