Inlägg från: Trent |Visa alla inlägg
  • Trent

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Tow2Mater skrev 2023-07-24 22:51:25 följande:
    I 3e Mosebok gav Gud direktiv till Israeliterna. Det handlar ju om samma orsak, dvs Prästerna särskiljdes (vilka var mellan Gud och människorna) och de kunde gå in i det heligaste av Templet och offra brännoffer for människornas räkning.

Men när Jesus, Guds son kom, fullbordade han gamla testamentet och ett nytt forbund bildades där människorna inte längre behover prästerna som mellanhand. Vi kan gå direkt till Gud for genom Jesu blod har vi blivit renade från synd. Vi behover inte längre brännoffer, Jesus var offret for all synd - en gång for alla.
    Men hur var det nu med att äga andra människor som egendom? Påminn mig om när du tycker att det är okej?
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 23:55:24 följande:
    Vi gick ju igenom slaveriet, om hur det handlade om tid och plats. Har du glomt får du gå tillbaka till den tråden, du behover ju inte forsätta tjata om det ämnet här. Du låter verkligen som en upphakad skiva.
    Nej, du far med osanning å det grövsta. Du har ALDRIG svarat på frågan och beskrivit en kontext eller sammanhang där det är okej att äga en annan människa som egendom. Lyckligtvis är jag extremt tålmodig.
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-07-25 00:06:48 följande:
    Jag gav dig allt du behövde om tid och plats, läs linkarna. Sluta tjata här.
    Jag är inte intresserad av "linkar" [sic]. Jag frågar DIG. Beskriv en kontext där du tycker det är okej att äga en annan människa som egendom. Det är det hela.
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-07-25 00:21:36 följande:
    Det tänker jag inte ge dig. Du kan läsa om hur det funkade på Bibelns GT tid.
    Nä det är svårt det förstår jag. Min åsikt är att det inte finns någon kontext där det är okej att äga en annan människa som egendom. Håller du med mig?
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-07-25 22:56:32 följande:
    Du fortsätter diskutera OT i tråden.

Bara för att jag tror Gud skapade människan (Adam, Eva) betyder inte att jag tolkar Bibeln som sk bokstavstroende/trogen. Jag har varken definierat mig som det ena eller det andra. Så sluta definiera mig.

Jag tänker inte förklara dinosaurier, det är helt OT. Jag bad dig starta en ny tråd om det specifikt om du är intresserad.

Döda någon på en Söndag - ytterligare en totalt OT diskussion, men det faller i samma tid-och-plats grupp som förklaringen om klädesplaggen (som du inte brydde dig om att ta till dig).
    Har kan du läsa om du har intresse, men jag misstänker du tar inte upp dessa saker av ett genuint intresse:

www.worldchallenge.org/sv/att-h%C3%A5lla-vilodagen-helig

www.dagen.se/kultur/2020/11/10/vad-ska-vi-tanka-om-gamla-testamentets-lagar-i-dag/

svenska.yle.fi/a/7-1331049

Du kan kalla dig vad du vill. Men du är inte kristen om du inte tror på frälsning genom Jesus Kristus Guds son. Det är kärnan i kristendomen.
    Exakt vad betyder frälsning genom Jesus Kristus Guds son? 
  • Trent
    Suheyb skrev 2023-12-15 18:32:26 följande:
    Dett nåt folk inte märker. Go uppservera Mordern athiester forum,tråd och argument. De visar på  en dogmatik tänkande. De har ibland inte ens nåt mot en relgion men bara reapeterar samma argument,kopierar och klistrar in. De sjuka när de lämner deras normala stånd som Atiester vilket bara inebär saknar tron på en Gud eller gudar. Till att Gud finns inte och andra laddade påstånde. Men om du frågar de om beläg antigen lossas det är givet eller säger bevis bördan liger bara på dig. Men alla påstånde behöves beläg för att påstå de. 
    Argument som det är bekvämt att tro på Gud är inte bara noll men mer som en dubbelsidig svärd. Hur är tänken om att man kommer stå till fråga om allt och kan få enlande för straff (i hopet av ett belöning)och tänken ovsett vad så kommer det  sluta med din medvetande sloknar som ett ljus och det följs inget efter det. Av de två vilken skulle du vilja vara sant?
    Alla påståenden behöver belägg säger du. Det beror väl på vad syftet är.

Men du gör dig själv en otroligt stor otjänst när du försöker lägga bevisbörda på ateister. Du kommer aldrig lyckas med det så släpp det bara. Vad påstår ateister?
  • Trent
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-18 15:17:17 följande:

Hur kan man inte tro på en högre makt? Ju mer man lär sig om världen och universum ju mer fascinerad blir i alla fall jag över komplexiteten . Att allt skulle ha uppkommit av en slump , det tror jag inte på. 

Jag är medlem i Svenska kyrkan och går gärna till min lokala kyrka, jag tycker att kristendomen är en fin religion med ett tydligt kärleksbudskap. Men jag bokstavstolkar inte bibeln , man får se det som berättelser , med ett budskap. 

Vad är budskapet i berättelsen om utrotningen av amalektiterna? Inte enbart, men särskilt spädbarnen då.
  • Trent
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-20 07:01:03 följande:

Kärleksbudskapet kom i och med Jesus och är beskrivet i Nya testamentet , i Evangelierna.

I Gamla testamentet finns judarnas historia beskriven, som leder fram till Kristendomens genom Jesus födelse och död. Gamla testamentet ser jag enbart som en historiebeskrivning, en antik sådan. Gamla testamentet kan vara relevant för att förstå bakgrunden till kristendomen, den historia som Jesus folk hade. 

Jag tänkte först inte svara eftersom du intar en så galet bekväm inställning till det hela. Är det lättare att stoppa huvudet i sanden än att tänka på riktigt?

Är det samma gud i GT o NT?
  • Trent
    Sune63 skrev 2023-12-20 13:16:14 följande:

Ja, det är samma gud. Kristendomen är ju en "förnyelse" av judendomen. Jesus var ju jude och mycket av det som man beskriver om honom går ut på att han kritiserar judendomen, att de har kommit för långt ifrån ursprunget.

Så det är som Tvillingmammavästgöte skriver. Gamla testamentet är med i bibeln för att man ska kunna koppla profetiorna i den till det som beskrivs i nya testamentet. Och i gamla testamentet gör ju gud upp med världen som han ser som att det gått åt helvete med och dränker alla utom Noa och hans familj i syndafloden. Sen upprättar han ett nytt förbund och tecknet på det är regnbågen.

Så Jesus och nya testamentet är, kan man säga, guds tredje försök att få människor att leva efter hans bud. Man kan också tänka att mycket av det som beskrivs i gamla testamentet är sånt som inte var bra så gud har tagit avstånd från det genom att göra två omstarter.

Tack för ett svar jag inte bad om.
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-12-20 13:51:44 följande:
    Jesus kom för att uppfylla GT, inte för att ersätta det. Du kan t ex läsa om konstanta slaktoffer mot synd i GT, i NT kom Jesus som det slutliga slaktoffret och tog var synd en gång för alla. Hela GT pekar mot Jesus och beskriver hans kommande.
    Ja det är så sjukt hur bra det hänger ihop. Gud inspirerar till en bok om sig själv som "förutspår" att någon ska komma. Sen är det gud i annan form som kommer och offrar sig själv till sig själv, fullt medveten om att det är totalt ofarligt (det är ju trots allt gud vi pratar om) och försöker få folk att bli impade av sitt stora offer. Snacka om tomma tunnor skramlar mest.

Och inte en enda gång under allt detta får gud i någon form för sig att säga: " Hörrni, det här med att äga andra människor som egendom, det tar vi och slutar med".
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2023-12-21 13:13:10 följande:
    Jesus var även människa, och han led lika mycket som en annan människa skulle gjort. Men han gjorde vad Gud sände honom att göra. "Inte min vilja utan din" sa han ju i samband med döden.

Det är mycket som är i rullning just nu, startade med att Israel fick sitt land. Folk och länder kommer t ex  vända sig mot Israel, det kommer en tid när du inte kommer kunna köpa eller sälja utan att ha ett märke på pannan eller handen, en person som kommer styra världen, etc. Dessa saker som varit helt omöjliga att kunna förstå före vår tid. Tecknen konvergerar som  aldrig förr.
    Jesus var även gud och han visste vad som skulle hända och att lidandet skulle ta slut. Och han gjorde det han själv sände sig att göra. Otroligt lame.

Och vad Jesus sa, hur vet du det? Står det i bibeln? Fniss.

Att formulera vaga "förutsägelser" utan exempelvis exakta tidsangivelser är nog det minst imponerande man kan göra. Det finns inget som helst sätt att bekräfta att förutsägelserna är korrekta. Tror du på Nostradamus också?
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?