Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Sune63 skrev 2023-07-24 19:58:17 följande:
    Nej, det finns inga nya rön som skulle få in det bibelns tideräkning. För om du har bibeln som facit så landar du på att jorden skapades för.c:a 4000 år sedan.

Det är ju och inte jag som tycker att man inte kan plocka vad man vill ur bibeln och strunta i annat, så då måste du få in dinosaurier inom de 4000 åren.
    Du lyssnar (läser) ju inte alls på vad jag säger (skriver)..... Du kommer med dina egna tolkningar och påståenden. Det är ju ok, men det har inget att gora med det jag sa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 19:57:17 följande:
    Men vad tror du dinosaurierna var då? Även om du tror att tidsbestämning är felaktig, så måste du väl inse att de existerade innan mänskligheten. 

Sen så kan du ju välja att tro på gud för att du har en känsla om det. Du kan ju tro på ett högre väsen och samtidigt se alla felaktigheter i bibeln. Ta gamla testamentet exv Odlar du två grödor på samma åker så ska du stenas. Varför avfärda sånt (gissar jag) och samtidigt godta skapelseberättelsen?
    Jag tror vi kommer få hora mer om tidsbestämningar ja. Och kanske Gud skapade dem innan människan? Kanske fanns det inte alls så många av dem som man vill gora gällande idag? Ibland verkar det antas en hjord dinusaurier av ett blygdben.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 20:16:14 följande:
    Tredje moseboken 
    1919

Mina stadgar skall ni hålla. Du skall inte låta två djur av olika slag i din boskap para sig. Du skall inte så två slags säd i din åker. Du skall inte bära kläder som är vävda av två slags garn.

och?
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 20:26:46 följande:

Det finns ju hela skelett av t-Rex till exempel. Så människans evolution är bara påhitt, och jordens ålder också då?

Tja, väljer du att aktivt låtsas som att sånt inte existerar och slår dövörat till så bevisar ju du också min teori om att kristna bara låtsas tro (eller följer för den delen) på bibeln för den är bara för osannolik.

Du lyssnar (läser) ju inte alls på vad jag säger (skriver).....Du kommer med dina egna tolkningar och påståenden. Det är ju ok, men det var inte vad jag sa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 20:37:47 följande:

Här är en sökbar bibel för dom som är intresserade. Står en massa festligheter.

https://www.bibeln.se/visa?q=gen.1@b2k

n
    är gud skapade jorden så var den öde och tom, sen la han till träd och vatten osv

Det står ingenting om dinosaurier eller att det inte ens existerade träd under vissa eror på jorden.

Gud kanske inte skapade jorden? *gasp

Varför skulle Gud behöva säga något om vad han gjort med jorden innan till dig/oss? Han kanske inte anser du har med det att göra ;)

Du vet man anser vissa djur varit utdöda också, men så har man plötsligt hittat dem igen. Kanske lika med träd?
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 20:32:15 följande:
    Du hittade inte det i bibeln. Har du läst den för övrigt? Är inte den enda konstiga saken bibeln vill att du gör. Sen kan du och alla andra sk "kristna" välja bort det eller tolka bort det.

Du får tycka vad du vill, men jag är inte övertygad om att du också är en av dom där kristna som bara låtsas tro på bibeln.
    Jag gav ju en forklaring  i #77. Sen, jag såg inte det du sa om steningen i den text du gav. Vet inte vad annat du ville säga med att citera den bibelversen.
  • Tow2Mater
    Anonym (badbitch) skrev 2023-07-24 21:02:12 följande:
    Vadå, och? Följer du det som står i den texten som anonym(Beast) visade? I inlägg 80?
    Jag gav ju en forklaring  i #77. Sen, jag såg inte det om steningen i den texten Beast citerade från Bibeln. Vet inte vad annat han ville säga med att citera den versen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 21:04:18 följande:
    Du skriver ju att gud kanske skapade dinosaurierna innan människan, även det går emot skapelseberättelsen. Du verkar inte förneka dinosauriernas existens men verkar antyda om att de existerade samtidigt som människor, bara på andra ställen och i mindre skala. Lite konspiratoriskt så menar du att tidsbestämning är fel. 

Än så länge så verkar det som du försöker få ihop saker i huvudet och hur det ska passa in i din verklighetsbild så att du konsekvent får möjlighet att kombinera bibelns historia med verkligheten. Vilket för mig tillbaka till min teori att ingen tror på bibeln egentligen, men väljer att låtsas.

Jordens ålder är enligt naturvetenskapliga beräkningar 4,54 ± 0,05 miljarder år. Enligt bibeln så är den 4000 år med härledning från Adam och Eva

https://genesis.nu/faq/nar-skapades-jorden-enligt-bibeln/
    På vilket satt går det emot? Det kanske var Guds forsta forsok. Nu ville han ha något bättre och skapade människan och hennes nya värld istället.

De naturvetenskapliga beräkningar ändras lite nu som då, jag tror inte vi sett slutet på den forskningen ännu. Den pågår fortfarande.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 21:11:25 följande:

Gud behöver inte göra något. Du kan välja att tolka "tomt och öde" som att gud vill hålla något hemligt. Så då tror du att dinosaurierna var "plan A" och mänskligheten "plan B"? 

Hur ställer du dig till att människor har existerat i mer än 4000 år? Dvs längre än Adam och Eva? Ganska lätt att avfärda som påhitt eller? 300000 år enligt nya rön.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/moderna-manniskan-aldre-an-vantat

Ha ha, nej. Gud kanske ville ha något bättre, därfor skapade han människan. Allt har sin tid.
  • Tow2Mater
    Anonym (badbitch) skrev 2023-07-24 22:22:08 följande:
    Varför undviker du frågan? Bär du kläder av olika garn? 
    Det handlade om Israeliterna under en specifik tid. For att särskilja prästerna. Läste du inte forklaringen, eller kan du inte engelska.
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?