Inlägg från: Anonym (Beast) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beast)

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Tow2Mater skrev 2023-07-24 19:43:09 följande:
    Läser du veteskapliga källor kan du hitta en del nytt om just tidsbestäming som de nu sett inte alls stämmer med de man ansett tidigare.

Du forsoker ju vända en sak man säger till något helt annat. Det är ganska taskigt. Jag har inte sagt något alls om t ex 4000 år.
    Men vad tror du dinosaurierna var då? Även om du tror att tidsbestämning är felaktig, så måste du väl inse att de existerade innan mänskligheten. 

Sen så kan du ju välja att tro på gud för att du har en känsla om det. Du kan ju tro på ett högre väsen och samtidigt se alla felaktigheter i bibeln. Ta gamla testamentet exv Odlar du två grödor på samma åker så ska du stenas. Varför avfärda sånt (gissar jag) och samtidigt godta skapelseberättelsen?
  • Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 20:11:04 följande:
    Jag ser inget om steningen men har har du en forklaring om klädesmaterialen, som var ett påbud till just Israeliterna (det måste ses i kontext till tid och rum):

The ephod of the high priest was the only garment that could be woven of linen and wool. No one else was allowed to have such a garment. Apparently, this rule was to place some distance between the high priest and the people, with the ultimate purpose of reminding Israel of how holy God truly is. A similar prohibition in the Law regarded anointing oil. God gave a special recipe for the anointing oil, and it was strictly forbidden to duplicate the recipe for common use. No Israelite was allowed to make this oil for his own purposes.

www.gotquestions.org/different-types-of-fabric.html
    Tredje moseboken 
    1919

Mina stadgar skall ni hålla. Du skall inte låta två djur av olika slag i din boskap para sig. Du skall inte så två slags säd i din åker. Du skall inte bära kläder som är vävda av två slags garn.

• Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 20:18:05 följande:
    Jag tror vi kommer få hora mer om tidsbestämningar ja. Och kanske Gud skapade dem innan människan? Kanske fanns det inte alls så många av dem som man vill gora gällande idag? Ibland verkar det antas en hjord dinusaurier av ett blygdben.

Det finns ju hela skelett av t-Rex till exempel. Så människans evolution är bara påhitt, och jordens ålder också då?

Tja, väljer du att aktivt låtsas som att sånt inte existerar och slår dövörat till så bevisar ju du också min teori om att kristna bara låtsas tro (eller följer för den delen) på bibeln för den är bara för osannolik.

• Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 20:18:42 följande:
    och?
    Du hittade inte det i bibeln. Har du läst den för övrigt? Är inte den enda konstiga saken bibeln vill att du gör. Sen kan du och alla andra sk "kristna" välja bort det eller tolka bort det.

Du får tycka vad du vill, men jag är inte övertygad om att du också är en av dom där kristna som bara låtsas tro på bibeln.
  • Anonym (Beast)

Här är en sökbar bibel för dom som är intresserade. Står en massa festligheter.

https://www.bibeln.se/visa?q=gen.1@b2k

n
    är gud skapade jorden så var den öde och tom, sen la han till träd och vatten osv

Det står ingenting om dinosaurier eller att det inte ens existerade träd under vissa eror på jorden.

Gud kanske inte skapade jorden? *gasp

• Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 20:52:40 följande:
    Du lyssnar (läser) ju inte alls på vad jag säger (skriver).....Du kommer med dina egna tolkningar och påståenden. Det är ju ok, men det var inte vad jag sa.
    Du skriver ju att gud kanske skapade dinosaurierna innan människan, även det går emot skapelseberättelsen. Du verkar inte förneka dinosauriernas existens men verkar antyda om att de existerade samtidigt som människor, bara på andra ställen och i mindre skala. Lite konspiratoriskt så menar du att tidsbestämning är fel. 

Än så länge så verkar det som du försöker få ihop saker i huvudet och hur det ska passa in i din verklighetsbild så att du konsekvent får möjlighet att kombinera bibelns historia med verkligheten. Vilket för mig tillbaka till min teori att ingen tror på bibeln egentligen, men väljer att låtsas.

Jordens ålder är enligt naturvetenskapliga beräkningar 4,54 ± 0,05 miljarder år. Enligt bibeln så är den 4000 år med härledning från Adam och Eva

https://genesis.nu/faq/nar-skapades-jorden-enligt-bibeln/
  • Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 20:57:10 följande:
    Varför skulle Gud behöva säga något om vad han gjort med jorden innan till dig/oss? Han kanske inte anser du har med det att göra ;)

Du vet man anser vissa djur varit utdöda också, men så har man plötsligt hittat dem igen. Kanske lika med träd?

Gud behöver inte göra något. Du kan välja att tolka "tomt och öde" som att gud vill hålla något hemligt. Så då tror du att dinosaurierna var "plan A" och mänskligheten "plan B"? 

Hur ställer du dig till att människor har existerat i mer än 4000 år? Dvs längre än Adam och Eva? Ganska lätt att avfärda som påhitt eller? 300000 år enligt nya rön.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/moderna-manniskan-aldre-an-vantat

• Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 22:11:24 följande:
    Jag gav ju en forklaring  i #77. Sen, jag såg inte det om steningen i den texten Beast citerade från Bibeln. Vet inte vad annat han ville säga med att citera den versen.

Vet inte om att ha polyester på sig är förenligt med stening. Den som arbetar på en söndag däremot ska dödas enligt bibeln. Ingen kul läsning.

För att förtydliga mitt budskap. Varför välja att tro på Adam och Eva men välja att inte döda folk som arbetar på en söndag är min frågeställning. 

Är hela bibeln bara en enda stor tolkning? Ingenting verkar vettigt, varken Adam och Eva eller allt dödande av olika anledningar. Ingen verkar vara intresserad av att varken följa eller lyssna på bibeln längre. Eller ska man plocka ur russinen? Vända andra kinden till är väl ett bra budskap.

Det är det jag menar. vem tror egentligen på bibeln? Inte ens de kristna gör det, bibelstudier och tolkningar av raka budskap i stället. Folk vill hitta på anledningar till att behålla sina ritualer så att allting känns invant och mysigt. Bra för dom. Finns säkert styrka att hämta från det.

Kan dock känna viss avsmak när dinosaurierna ska bortförklaras via konspirationsteorier eller att religion används som en anledning till konflikter.

• Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 22:26:53 följande:
    Det handlade om Israeliterna under en specifik tid. For att särskilja prästerna. Läste du inte forklaringen, eller kan du inte engelska.
    Nej inte enligt 3:e mosebok. (Se tidigare inlägg) 
  • Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 22:19:24 följande:
    Ha ha, nej. Gud kanske ville ha något bättre, därfor skapade han människan. Allt har sin tid.

Så dinosaurierna som fanns från början var dåligt för att de inte var skapade av gud? Eller "med bättre" menar du då att det var första försöket? Varför gjorde han inte dinosaurierna till sin avbild då?

Nu är det naturligtvis frågor du inte heller kan svara på, jag menar inte att sätta dig på pottan, men heller inte att ta det som står skrivet i bibeln för absolut sanning.

Jag tycker dinosaurier är ett bevis på att bibeln talar osanning. Sen kanske en form av gud existerar i alla fall. Du känner dig uppfylld av den helige anden, vilket kanske innebär en trygghet.

• Anonym (Beast)
    Tyra myra skrev 2023-07-25 13:20:41 följande:

När jag läser inläggen i tråden så slås jag av en sak tron på skriften eller boken verkar vara huvudsaken.  En bok som skrevs för tusentals år sedan av olika människor som levde i en helt annan kultur. Ni får ursäkta mig men nog är det lite skruvat.

Jag anser mig vara kristen eftersom jag lever efter den kristna etiken som jag så att säga insupit med modersmjölken men för mig är den kristna församlingen i första hand en församling, en gemenskap. Tron jag är något man själv skapar om man har behov av den.  

Har alltid varit skeptisk till frikyrkans högljudda tal om tron, hur man nästan försöker överträffa varandra med vittnesbörd om sin tro. 

Det sägs att alla blir saliga i sin tro,

Du bekräftar också mina tankegångar att kristna egentligen inte tror på bibeln utan bara låtsas för att de gillar känslan att vara kristna. Bibeln och alla konstigheter som står i den kan i stället tolkas bort. 

Adam och Eva, dinosaurierna, att du ska dödas om du jobbar på söndagen, att gud skapade jorden för 4000 år sen. Osv för att inte prata om att gud placerar ett förbjudet fruktträd i lustgården.

ganska svårt att svälja, även för folk som kallar sig kristna. Visst, tolka bort saker eller förklara bort evolution och dinosaurier med konspirationer, blir inte mer rätt ändå.

• Anonym (Beast)
    Tyra myra skrev 2023-07-25 15:42:24 följande:
    Lite begreppsförvirring här. När man lever efter den kristna etiken kan man kalla sig själv kristen, om man vill.  Jag har valt att göra det.  

Tro på bibeln är ingen tro i sig. Om man säger att man tror på bibeln innebär det inte automatiskt att man är en troende kristen.   

Jag ser på bibeln som ett historiskt dokument.

Den kristna etiken däremot är något som under årtusenden utvecklats och därmed anpassas till den tid vi lever i.

Ja, man kan vara kristen utan att man tror på Bibeln. Nej, du hittar inte svaren på dagens frågor i Bibeln. Människor måste lösa människans problem 

Jag vet inte hur du utövar kristendomen, tycker det ska stå fritt fram för folk att kalla sig kristna om dom vill. Du verkar inte tro på bibeln, utan är mer kristen antar jag som alla andra kristna, de gillar ritualer, invanda mönster social samvaro osv.

Tror på en känsla av en gudom i stället. Inte nödvändigtvis guden som beskrivs i bibeln. Kan vara något annat, då kristendomen är stort i Sverige så har dom bara hamnat där. Om du nu inte tror på bibeln, känns det inte som hyckleri att acceptera nattvarden exempelvis? Eller vill man lura sig själv? Är en önskan efter ritualer så pass stor?

• Anonym (Beast)
    Tyra myra skrev 2023-07-25 17:19:06 följande:
    Personligen begår  jag väldigt sällan nattvarden, senast var nog vid konfirmationen tror jag. 

Det är inte att jag gillar ritualer, mera att jag behöver ritualer.

Tycker inte det är hyckleri att trivas i en gemenskap som hyser samma värderingar. 

Min tro är personlig och handlar mera om att tro på människan. Man skulle kunna säga att jag ser Gud i människan. Människans förmåga att älska. Naturens förunderliga skönhet, för mig är detta Gud

Det övernaturliga har jag väldigt svårt att ta till mig, är nog för vetenskapligt lagd så jag nöjer mig vid min tro på människan
    Ja, det bekräftar ju mina teorier. Vem tror egentligen på bibeln? Inte ens de kristna. Då tycker jag också ts kan känna sig trygg med att tillhöra kyrkan, denne gillar ju musiken, andra gillar en känsla (av gud) oavsett så vill vissa hänga där. Ts är inte en större eller mindre hycklare än du.
  • Anonym (Beast)
    Tyra myra skrev 2023-07-25 17:54:53 följande:
    Vad menar du med hyckleri?

Ts gillar också att hänga i kyrkan, dennes anledningar är inte mindre än dina, trots att denne inte tror på gud i dennes fall.

Även kristna förstår att bibeln inte är på riktigt utan det finns andra faktorer som gör att kristna vill vara i kyrkan. 

Inget fel med det, vad som gör en lycklig. Med hyckleri menar jag då att inte tro på bibeln men ändå kalla sig för kristen.

• Anonym (Beast)
    Tyra myra skrev 2023-07-25 18:06:32 följande:
    Du menar att bara man tror på bibeln så är man Kristen?
    Du kan kalla dig för kristen även om du inte tror på bibeln, men du kan av samma skäl kalla dig för kristen även om du inte tror på gud eller jesus.

Det är det jag menar.
  • Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-25 18:31:11 följande:
    Det kan ocksa kallas kristna villoläror, d v s läror som inte bygger på rätt grund, den grund som är Jesus (som är kärnan i just kristendomen).

Du kanske pratar om en slags kulturell 'kristendom', den slags kristendom som handlat om att genom staten vara knuten till svenska kyrkan oavsett om man tror eller inte.
    Det jag menar är att ts ska kunna känna sig trygg med att både jobba och vistas i kyrkan, då alla kristna ändå är hycklare. Du verkar vilja vara bokstavstrogen med tanke på Adam och Eva, men inte kan du förklara dinosaurierna eller dödar någon som jobbar på en söndag för den delen. 
  • Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-25 19:32:45 följande:
    Sluta lägg ord i min mun. Det är inte alls vad jag sagt.
    Jag har inte lagt ord i din mun. Är det

"Du verkar vilja vara bokstavstrogen med tanke på Adam och Eva, men inte kan du förklara dinosaurierna eller dödar någon som jobbar på en söndag för den delen. "

som du reagerar på? Det är inget fel över att vilja vara bokstavstrogen, du kan kalla dig för kristen även om du inte tror på bibeln fullt ut eller kan förklara alla motsägelsefulla saker.
  • Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-25 22:56:32 följande:
    Du fortsätter diskutera OT i tråden.

Bara för att jag tror Gud skapade människan (Adam, Eva) betyder inte att jag tolkar Bibeln som sk bokstavstroende/trogen. Jag har varken definierat mig som det ena eller det andra. Så sluta definiera mig.

Jag tänker inte förklara dinosaurier, det är helt OT. Jag bad dig starta en ny tråd om det specifikt om du är intresserad.

Döda någon på en Söndag - ytterligare en totalt OT diskussion, men det faller i samma tid-och-plats grupp som förklaringen om klädesplaggen (som du inte brydde dig om att ta till dig).
    Har kan du läsa om du har intresse, men jag misstänker du tar inte upp dessa saker av ett genuint intresse:

www.worldchallenge.org/sv/att-h%C3%A5lla-vilodagen-helig

www.dagen.se/kultur/2020/11/10/vad-ska-vi-tanka-om-gamla-testamentets-lagar-i-dag/

svenska.yle.fi/a/7-1331049

Du kan kalla dig vad du vill. Men du är inte kristen om du inte tror på frälsning genom Jesus Kristus Guds son. Det är kärnan i kristendomen.
    Jag tycker inte alls att det är OT, kan en sån som dig betecknas kristen så kan ts det också. Det bestämmer inte du. Du är lika mycket kristen som någon annan. Alla kristna verkar plocka från bibeln vad de vill tro på. Ts väljer att inte svälja det där om gud. Denne kanske tolkar bibeln som att det inte finns en gud, såsom att någon annan tolkar Noaks ark som ett påhitt då det inte står något om det i merparten av länder.
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?