Tyra myra skrev 2023-07-25 15:42:24 följande:
Lite begreppsförvirring här. När man lever efter den kristna etiken kan man kalla sig själv kristen, om man vill. Jag har valt att göra det.
Tro på bibeln är ingen tro i sig. Om man säger att man tror på bibeln innebär det inte automatiskt att man är en troende kristen.
Jag ser på bibeln som ett historiskt dokument.
Den kristna etiken däremot är något som under årtusenden utvecklats och därmed anpassas till den tid vi lever i.
Ja, man kan vara kristen utan att man tror på Bibeln. Nej, du hittar inte svaren på dagens frågor i Bibeln. Människor måste lösa människans problem
Jag vet inte hur du utövar kristendomen, tycker det ska stå fritt fram för folk att kalla sig kristna om dom vill. Du verkar inte tro på bibeln, utan är mer kristen antar jag som alla andra kristna, de gillar ritualer, invanda mönster social samvaro osv.
Tror på en känsla av en gudom i stället. Inte nödvändigtvis guden som beskrivs i bibeln. Kan vara något annat, då kristendomen är stort i Sverige så har dom bara hamnat där. Om du nu inte tror på bibeln, känns det inte som hyckleri att acceptera nattvarden exempelvis? Eller vill man lura sig själv? Är en önskan efter ritualer så pass stor?