Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 22:29:22 följande:
    Nej inte enligt 3:e mosebok. (Se tidigare inlägg) 
    I 3e Mosebok gav Gud direktiv till Israeliterna. Det handlar ju om samma orsak, dvs Prästerna särskiljdes (vilka var mellan Gud och människorna) och de kunde gå in i det heligaste av Templet och offra brännoffer for människornas räkning.

Men när Jesus, Guds son kom, fullbordade han gamla testamentet och ett nytt forbund bildades där människorna inte längre behover prästerna som mellanhand. Vi kan gå direkt till Gud for genom Jesu blod har vi blivit renade från synd. Vi behover inte längre brännoffer, Jesus var offret for all synd - en gång for alla.
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2023-07-24 23:46:40 följande:
    Men hur var det nu med att äga andra människor som egendom? Påminn mig om när du tycker att det är okej?
    Vi gick ju igenom slaveriet, om hur det handlade om tid och plats. Har du glomt får du gå tillbaka till den tråden, du behover ju inte forsätta tjata om det ämnet här. Du låter verkligen som en upphakad skiva.
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2023-07-25 00:03:40 följande:
    Nej, du far med osanning å det grövsta. Du har ALDRIG svarat på frågan och beskrivit en kontext eller sammanhang där det är okej att äga en annan människa som egendom. Lyckligtvis är jag extremt tålmodig.
    Jag gav dig allt du behövde om tid och plats, läs linkarna. Sluta tjata här.
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2023-07-25 00:17:42 följande:
    Jag är inte intresserad av "linkar" [sic]. Jag frågar DIG. Beskriv en kontext där du tycker det är okej att äga en annan människa som egendom. Det är det hela.
    Det tänker jag inte ge dig. Du kan läsa om hur det funkade på Bibelns GT tid.
  • Tow2Mater
    Sune63 skrev 2023-07-25 15:17:46 följande:

Jag kan ju konstatera att det blir som vanligt när man diskuterar tro med en viss typ av kristna. Jag har hört alla dessa ohållbara resonemang förut och kan bara gäspa lite diskret och hoppas på lite vettigare inlägg, vilket det också har kommit några. Kul och intressant!

För mig kvartstår det faktum att inget jag har hört nån kristen säga har fått mig att kunna tro på det.

Vilka anser du vara vettiga inlägg?
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-25 18:17:12 följande:
    Du kan kalla dig för kristen även om du inte tror på bibeln, men du kan av samma skäl kalla dig för kristen även om du inte tror på gud eller jesus.

Det är det jag menar.
    Det kan ocksa kallas kristna villoläror, d v s läror som inte bygger på rätt grund, den grund som är Jesus (som är kärnan i just kristendomen).

Du kanske pratar om en slags kulturell 'kristendom', den slags kristendom som handlat om att genom staten vara knuten till svenska kyrkan oavsett om man tror eller inte.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-25 19:24:58 följande:
    Det jag menar är att ts ska kunna känna sig trygg med att både jobba och vistas i kyrkan, då alla kristna ändå är hycklare. Du verkar vilja vara bokstavstrogen med tanke på Adam och Eva, men inte kan du förklara dinosaurierna eller dödar någon som jobbar på en söndag för den delen. 
    Sluta lägg ord i min mun. Det är inte alls vad jag sagt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-25 19:55:18 följande:
    Jag har inte lagt ord i din mun. Är det

"Du verkar vilja vara bokstavstrogen med tanke på Adam och Eva, men inte kan du förklara dinosaurierna eller dödar någon som jobbar på en söndag för den delen. "

som du reagerar på? Det är inget fel över att vilja vara bokstavstrogen, du kan kalla dig för kristen även om du inte tror på bibeln fullt ut eller kan förklara alla motsägelsefulla saker.
    Du fortsätter diskutera OT i tråden.

Bara för att jag tror Gud skapade människan (Adam, Eva) betyder inte att jag tolkar Bibeln som sk bokstavstroende/trogen. Jag har varken definierat mig som det ena eller det andra. Så sluta definiera mig.

Jag tänker inte förklara dinosaurier, det är helt OT. Jag bad dig starta en ny tråd om det specifikt om du är intresserad.

Döda någon på en Söndag - ytterligare en totalt OT diskussion, men det faller i samma tid-och-plats grupp som förklaringen om klädesplaggen (som du inte brydde dig om att ta till dig).
    Har kan du läsa om du har intresse, men jag misstänker du tar inte upp dessa saker av ett genuint intresse:

www.worldchallenge.org/sv/att-h%C3%A5lla-vilodagen-helig

www.dagen.se/kultur/2020/11/10/vad-ska-vi-tanka-om-gamla-testamentets-lagar-i-dag/

svenska.yle.fi/a/7-1331049

Du kan kalla dig vad du vill. Men du är inte kristen om du inte tror på frälsning genom Jesus Kristus Guds son. Det är kärnan i kristendomen.
  • Tow2Mater
    Sune63 skrev 2023-12-20 13:16:14 följande:

Ja, det är samma gud. Kristendomen är ju en "förnyelse" av judendomen. Jesus var ju jude och mycket av det som man beskriver om honom går ut på att han kritiserar judendomen, att de har kommit för långt ifrån ursprunget.

Så det är som Tvillingmammavästgöte skriver. Gamla testamentet är med i bibeln för att man ska kunna koppla profetiorna i den till det som beskrivs i nya testamentet. Och i gamla testamentet gör ju gud upp med världen som han ser som att det gått åt helvete med och dränker alla utom Noa och hans familj i syndafloden. Sen upprättar han ett nytt förbund och tecknet på det är regnbågen.

Så Jesus och nya testamentet är, kan man säga, guds tredje försök att få människor att leva efter hans bud. Man kan också tänka att mycket av det som beskrivs i gamla testamentet är sånt som inte var bra så gud har tagit avstånd från det genom att göra två omstarter.

Jesus kom för att uppfylla GT, inte för att ersätta det. Du kan t ex läsa om konstanta slaktoffer mot synd i GT, i NT kom Jesus som det slutliga slaktoffret och tog var synd en gång för alla. Hela GT pekar mot Jesus och beskriver hans kommande.
  • Tow2Mater
    Sune63 skrev 2023-12-20 14:18:20 följande:
    Jojo, jag vet att det är så det är tänkt, men jag ser det mest som att det är två misslyckanden som ska repareras.
    Inte konstigt du inte kan förstå om det är så du vill se det.
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2023-12-20 20:15:42 följande:
    Ja det är så sjukt hur bra det hänger ihop. Gud inspirerar till en bok om sig själv som "förutspår" att någon ska komma. Sen är det gud i annan form som kommer och offrar sig själv till sig själv, fullt medveten om att det är totalt ofarligt (det är ju trots allt gud vi pratar om) och försöker få folk att bli impade av sitt stora offer. Snacka om tomma tunnor skramlar mest.

Och inte en enda gång under allt detta får gud i någon form för sig att säga: " Hörrni, det här med att äga andra människor som egendom, det tar vi och slutar med".
    Jesus var även människa, och han led lika mycket som en annan människa skulle gjort. Men han gjorde vad Gud sände honom att göra. "Inte min vilja utan din" sa han ju i samband med döden.

Det är mycket som är i rullning just nu, startade med att Israel fick sitt land. Folk och länder kommer t ex  vända sig mot Israel, det kommer en tid när du inte kommer kunna köpa eller sälja utan att ha ett märke på pannan eller handen, en person som kommer styra världen, etc. Dessa saker som varit helt omöjliga att kunna förstå före vår tid. Tecknen konvergerar som  aldrig förr.
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-21 16:42:05 följande:
    En person som skall styra världen? Då gissar jag på Elon Musk.
    ha ha :) Nej, han eller hon (eller det) kommer att komma från europa enligt bibeln.
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?