Inlägg från: Anonym (Sophie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sophie)

Logiken i att det ska göra ont att få barn?

Finns väl mycket annat också som gör ont. Vi kan få karies vilket gör ont i sig och sen kan man uppleva det smärtsamt att laga hålen. Varför ska det vara så?
    Varför gör det ont att bryta armen?

Sen finns det väl någon filosofisk tanke att när det gör så ont att föda barn så ska man än mer uppskatta "belöningen".
    Men medicinskt sett är det väl så att smärtan delvis kommer av att vi människor fått så stora hjärnor (vilket i sig är bra) att det blir kämpigt att klämma ut en bebis ur födslokanalen?
    Å andra sidan finns möjlighet att föda barn utan direkta smärtor om man accepterar medicinska interventioner. Så det måste inte vara smärtsamt att föda. 

• Anonym (Sophie)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-07-25 10:41:45 följande:
    Fast både karies och att bryta armar är ju saker man vill undvika då de sätter ned ens förmåga, så där ser jag ändå en logik i att skador gör ont på något vis. Slutar folk få barn pga smärtan så dör ju arten ut, så konstruktionen att det gör ont och ibland skadar mamman motverkar ju syftet att skaffa fler ungar?
    Men en kvinna är inte programmerad att skaffa hur många avkommor som helst eftersom hon evolutionärt är den som ska ha hand om dem.
    Medan mannen ska sprida sin säd överallt och alltid typ, för att säkerställa sin fortlevnad.
    Intressant det där.
  • Anonym (Sophie)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-07-25 13:25:56 följande:
    Intressant, jag vet ju själv att jag alltid får mer ont när jag spänner mig eller blir stressad. Just födelsemiljön på ett sjukhus är ju ofta inte en lugnande miljö, minns själv med första barnet att jag tom tänkte att ?men i det här rummet kan man ju inte föda barn, här kan man ju inte smutsa ned liksom?? Blev snitt av det hela men avslappnad var det sista jag var.

Dock är det ju en fördel att vara på sjukhus om nåt går helt snett. Men det kanske inte ger de naturligt mest smärtfria förlossningarna sett över alla som föder då?
    Det tror jag stämmer. Att det inte är det optimala sett till hela populationen. Men så har du alla osäkra parametrar som gör att man ofta tar det säkra före det osäkra till slut. För du kan inte veta vem som ska komma att drabbas av vilken komplikation.

När vi gick på föräldrautbildning på MVC (2005, så då gjorde man så - vet ej hur det ser ut idag) så gick en av övningarna faktiskt ut på att nypa varandra på armen och hålla andan samtidigt. Gör det mindre ont om du spänner dig och inte andas... svar nej. Snarare kan avslappning och andning hjälpa dig att hantera smärtan. Men det är en reflex att spänna sig och då måste man hjälpa sig själv att öva in en annan reflex.
    Nu blir det OT här men jag tror att man kan öva sig i sånt. Därmed inte sagt att standard ska vara att "andas ut sitt barn" och att alla är nån slags naturbarn. Då riskerar man att skuldbelägga folk som gjort allt rätt och ändå hamnar i trauma. 
Svar på tråden Logiken i att det ska göra ont att få barn?