Inlägg från: Anonym (Mx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mx)

Logiken i att det ska göra ont att få barn?

Evolutionen bryr sig inte om smärta. Jag tror att logiken bakom smärtan helt enkelt beror på det extrema förloppet som måste till för att det ska fungera.

Visst, man kunde exempelvis föda väldigt små barn, så att smärtan inte blev så stor. Men då skulle dessa barn inte vara lika konkurrenskraftiga. 

• Anonym (Mx)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-07-25 10:54:46 följande:
    Ja kanske. Men att kvinnor blir orörliga en tid efter förlossningen borde ju också vara negativt, eftersom det gör en mer utsatt.
    Det finns tom arter som dör när dom fött ungar. Nu ammar ju kvinnor, så det vore väl inte bra evolutionärt. Men mannen/stammen var ju kvinnans beskydd förr. Dessutom kanske det fanns andra som kunde amma om det gick riktigt illa.

Livet är inte alls snällt. Men väldigt starkt, konkurrens- och överlevnadskraftigt. Vi har ju spridit ut oss över hela jorden i princip.

Evolutionen bryr sig inte om hur vi mår, bara vi överlever.
  • Anonym (Mx)

Det fanns inte värdegrund, jämställdhet eller för den delen empati. Det som var viktigast var artens överlevnad och vad som gav störst fördelar för människa som art var det som premierades. 

Att man som individ riskerade stora skador eller tom död tog inte evolutionen hänsyn till. 

• Anonym (Mx)
    Anonym (B) skrev 2023-07-25 21:24:55 följande:

Jag fick ju kramper och blev medvetslös i v 34 så varken jag eller mitt barn skulle överlevt enligt naturens lagar. 

eller med dotter. Där jag förlorade 4,7 l blod efteråt. 

Historiskt lär det vara många som strukit med. Var glad att du lever just i denna tid =)
  • Anonym (Mx)

Alla liv och förutsättningar förändras med tiden. En viss del av arten måste dö för att förändringen ska äga rum.

Men människan har med sitt intellekt gått runt detta faktum till stor del, eftersom vi skapat en sådan bekväm och skyddande tillvaro.

Evolutionen i sig bryr sig helt enkelt inte om smärta och lidande.

Svar på tråden Logiken i att det ska göra ont att få barn?