Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Logiken i att det ska göra ont att få barn?

Egentligen inte kvalificerad för kommentar i denna tråd eftersom jag inte fött barn, men att det med nödvändighet måste innebära smärta är ju fullständigt självklart rent anatomiskt, egentligen är det obegripligt att ett barn kan passera denna trånga kanal.                                                                    I dag hör man sällan talas om kvinnor som dör  under förlossningar, förr var det inte ovanligt.  Komplikationer kunde uppstå, och inte minst barnsängsfeber skördade många liv. Den bristande hygienen var en stor riskfaktor och inte förrän doktor Semmelweiss slog larm i början av nittonhundratalet började förbättringar ske.               Under antiken har det funnits många ritualer i samband med födslar, i Egypten fick faraonernas hustrur inte visa något tecken på smärta där de satt på sina födelsestolar, det skulle ha varit att visa sig svag. Alla som läst Pearl Bucks "Den goda jorden" kan förundras över den kvinna som var ute på åkern och arbetade några timmar efter nedkomsten. Detta var Kina.                                         Just i detta forum har jag läst många, många trådar om förlossningsskador, kvinnor spricker och ibland uppstår livslång inkontinens. Det finns  något som kallas "finska greppet" som 
    sägs kunna förhindra detta, men av någon anledning verkar det inte praktiseras i Sverige i någon högre grad, jag undrar varför?                          Sen måste man ju fundera över om kvinnor var annorlunda skapta förr i tiden med tanke på att många födde åtta, nio barn, hur klarade de detta? Kanske var de yngre och spänstigare när de började föda barn? 

Svar på tråden Logiken i att det ska göra ont att få barn?