Hur sover era 5 månaders? Orolig mamma...
HejVill fråga kring min 5 månaders dotters sömn. Vi har en dotter sen innan men pga tumör i hjärnan har hennes sömn inte varit normal, därav kan jag inte jämföra med henne. Hon vaknade flera ggr i timmen sina 4 första år i livet, vilket inte klassas som normalt. Helt absolut fruktansvärt var det, går inte beskriva med ord. Men vi överlevde (på något sätt?)
Nu har vi iallafall en liten igen och hon är nu 5 månader. Hennes två första månader sov hon MYCKET, hon gjorde nästan ingenting annat. Vid 3 månader så minskade sömnen mycket och hon var mer vaken på dagen och sov längre pass på natten. Oftast sov hon sjukt bra på natten, kunde drämma av 6-7 h i sträck och jag var chockad över hur bra hon sov. Är det såhär enkelt att ha barn?! Jag är ju van vid något HELT annat..
Sen blev hon 4 månader och den goda sömnen var ett minne blott. Helt plötsligt började hon vakna ofta på natten. Somnade om snabbt om man la en hand på henne eller gav nappen men ändå, många uppvak och upphackad sömn själv. Men inte ens i närheten av första dottern...
Hon sov då ca 4 ggr per dag, totalt ca 3-4h och ca 12 h på natten.
Nu är hon 5 månader och sover nu endast ca 2 ggr per dag, totalt 2-3 h per dag och ca 12 h på natten, men oftast med många uppvak. Riktigt dåliga nätter kan hon vakna 6 ggr, det blir ett himla spring då hon sover på egen sovplats. Hon somnar oftast om snabbt bara hon får nappen, beröring etc.
Vi har tydlig nattrutin med vaggvisa, pyjamas, ny blöja. Detta har vi haft sen start. Det funkade ju super innan men inte nu längre... Hon somnar vid 21 och gör morgon ca 8-9. Äter vid 5-6 och sover sen vidare. Men det är alla dessa uppvaken ... Hon äter sista gången för natten vid 21, somnar vid flaskan. Vaknar sedan när jag lägger ner henne i sängen, somnar då oftast om själv direkt. Insomningen är inget problem, utan att hon sen vaknar ofta. Läser man på nätet verkar det som alla andra bebisar sover hela natten och vaknar kanske 1-2 ggr.
Och läser man vidare på nätet står det att en 5 månaders ska sova 4 ggr per dag.. det gjorde hon innan men inte nu längre. Hon är vaken ca 3-4 h efter varje lur och sover 1-2 h per lur så vi kommer aldrig upp i mer än max 3 lurar innan dagen är slut, men oftast blir det 2 längre pass. Detta gör mig också lite fundersam. Är det helt fel med bara 2 lurar ? Mängden sömn blir ju densamma bara att det blir 2 ggr istället för 4. Ser ingen mening att väcka henne bara för att det ska bli 4 lurar. 🤷
Nu till min fråga, är allt detta normalt? Jag har ju inget att jämföra med ? Sorry för lång text. Hoppas någon orkar svara. Hur sover/sov era bebisar vid 5 månaders ålder?