• Anonym (44 år)

    Hur stor är chansen/risken att bli gravid vid 44?

    Jag är 44 år. Jag och min nya kille har oskyddat samlag även när jag har ägglossning. Han kommer aldrig i mig.
    Män läcker ju lite ändå under själva penetreringen. Men oddsen att jag skulle bli gravid måste ju ändå vara obefintlig?
    Också med tanke på att ifall han kom i mig helt när jag hade ägglossning så är chansen/risken att jag blir gravid 0,5 %.

    Right?

  • Svar på tråden Hur stor är chansen/risken att bli gravid vid 44?
  • Anonym (Bibi)

    Jag tror nog att den inte är helt liten, själv fick jag sista barnet när jag fyllt 45 och det tog 3 försök. 

  • Zorrorro

    Allt som rör hälsa o fertilitet är ju väldigt individuellt. Bara för du är över 40 så betyder det ju inte att man är infertil. Om ni inte vill ha barn eller behöva göra abort så är det ju smart att hitta ett preventivmedel som ni båda gillar. Eller sterilisering så slipper man oroa sig.
    för vissa fungerar avbrutet samlag fantastiskt men då gäller det att han inte har spermier i försatsen, vilket är ovanligt men förekommer, och att man slutar med penetration väl före själva ejakulationen

  • Anonym (45)

    Chansen/risken är väl svår att veta. Men så länge du har ägglossning och inte vill bli gravid skydda er på något sätt.....  och gärna ett tag efter du tror mensen är slut. 

    Jag fick barn förra året , skulle fylla 45 månaden efter sonen föddes. 

  • Anonym (44 år)

    Ok tack för svar!

    Men han drar ut den långt innan han kommer. Jag får honom att komma på andra sätt.
    Så ingen försats, men de läcket ju lite, om ni fattar vad jag menar. Men är den pyttelilla skvätten nog att göra en 44 år gammal kvinna gravid?

  • Less is more

    Boka tid hos en gynekolog och kolla om.du har ägg kvar. Man kan nämligen ha som mensblödningar även om man inte har ägglossning. Det kan vara helt normalt. Intressant efter en viss ålder.....

  • Anonym (f)
    Anonym (44 år) skrev 2023-07-27 18:49:14 följande:

    Ok tack för svar!

    Men han drar ut den långt innan han kommer. Jag får honom att komma på andra sätt.
    Så ingen försats, men de läcket ju lite, om ni fattar vad jag menar. Men är den pyttelilla skvätten nog att göra en 44 år gammal kvinna gravid?


    Ja du förstår väl det själv.
  • OlgaElvira
    Anonym (44 år) skrev 2023-07-27 18:49:14 följande:

    Ok tack för svar!

    Men han drar ut den långt innan han kommer. Jag får honom att komma på andra sätt.
    Så ingen försats, men de läcket ju lite, om ni fattar vad jag menar. Men är den pyttelilla skvätten nog att göra en 44 år gammal kvinna gravid?


    Det räcker med en spermie för att bli gravid.
  • Anonym (Låg)
    OlgaElvira skrev 2023-07-28 07:20:06 följande:
    Det räcker med en spermie för att bli gravid.
    Nej, det behövs många miljoner. Eftersom de samverkar och många är usla och de allra flesta inte ens kommer fram till ägget. En man som fick ur sig endast en enda spermie vid utlösning skulle inte kunna göra en kvinna gravid.

    Ts: chansen/risken att bli gravid vid regelrätt samlag i din ålder är ca 0,5%. I kombination med avbrutet samlag ännu lägre risk. Men den finns ändå. Vill du ta den risken?
  • Anonym (44 år)
    OlgaElvira skrev 2023-07-28 07:20:06 följande:
    Det räcker med en spermie för att bli gravid.
    Jo jag vet. Men vad är oddsen för att den enda spermien klarar sig hela vägen upp till äggstocken där ett förmodat gammalt odugligt ägg finns?
Svar på tråden Hur stor är chansen/risken att bli gravid vid 44?