• Anonym (Namn)

Namnge barn Sixten nu?

Väntar barn snart och älskar namnet Sixten. Alltid gjort, men det känns som det varit på topp och vänt? Är det helt ute nu så barnet kommer vara 5-10 år för sen med sitt namn jämfört med andra liksom?

(Tar också gärna emot namn i samma stuk annars.)

• Svar på tråden Namnge barn Sixten nu?
  • Anonym (Anni)

Spelar det någon roll? Älskar du namnet så är det klart att det är Sixten ditt barn ska heta. 

• Core

Jag förstår inte hur man vill välja ett namn som är på topp fem!

jag tänker typ på namnet Johan i min generation, väldigt identitetslöst att heta samma som så stor del av de jämngamla, även om ett namn inte är dåligt egentligen 

• Anonym (Namn)
    Core skrev 2023-07-29 10:39:29 följande:

Jag förstår inte hur man vill välja ett namn som är på topp fem!

jag tänker typ på namnet Johan i min generation, väldigt identitetslöst att heta samma som så stor del av de jämngamla, även om ett namn inte är dåligt egentligen 

Det är ju en sån aspekt jag har med, har själv ett jättevanligt namn från min generation, dock ett som var mest poppis året jag föddes typ. Tycker dock väldigt mkt om namnet Sixten, har gjort så väldigt länge. 
  • Anonym (N)

Klart att ditt barn ska heta Sixten, när du tycker så mycket om det namnet!

www.namn.nu/namn/sixten/
    Om du scrollar ner lite här så hittar du en graf. Där ser man att Sixten är på nedåtgående men fortfarande populärt.

• Jemp

Kör på!
    Det är knappast ett namn som är så ute att det blir konstigt (nu tycker jag inte namnmode är mycket att bry sig om, men skulle nog bli förvånad över en bebis som heter Britt-Marie...). 

Min son har ett namn som var på topp 10 året innan han föddes. Det är ändå rätt få tillfällen vi träffat de med samma namn faktiskt.

• Anonym (Namn)
    Mrs Moneybags skrev 2023-07-29 12:16:30 följande:

Man måste ju inte ha ett namn som är populärt just nu. Snarare tvärtom. 

Nej men så är det. Mest bara att jag inte vet hur kul det är att ha namnet som var mest populärt 10 år tidigare? :)
  • Anonym (Daniella)

Så du tror din son kommer att fundera på varför han döptes till Sixten Resten av sitt liv? ...knappast... Dessutom finns möjligheten att byta namn.

• Mammut1980

Sixten är ett fint namn men så gillar jag oxå namn som Alfred och Ove . Gillar gammla namn då jag kanske är den bästa att ge synpunkt på namn.

• Anonym (N)
    Anonym (Namn) skrev 2023-07-29 12:54:51 följande:
    Nej men så är det. Mest bara att jag inte vet hur kul det är att ha namnet som var mest populärt 10 år tidigare? :)
    Namn är sällan dagsländor. De flesta namn är populära under åtminstone ett par decennier. Du tror väl inte att en Viktor född 2002 eller en Jessica född 1985 går och skäms över sina namn?
  • Anonym (610)

Kör! För säkerhets skull kan du ju stava det 610 Flört

• LFF
    Anonym (Namn) skrev 2023-07-29 12:54:51 följande:
    Äh, vem bryr sig? Så är det med min ena sons namn men vad spelar det för roll? Vi ville ha det namnet på vår son så då fick han det. 

Mitt namn var extremt ovanligt på 70-talet när jag föddes. Så till den milda grad att min morfar sa "Inte tusan kan ni döpa flickebarnet till det?" Numera är det ett väldigt populärt namn och har varit under lång tid. Är glad över att mina föräldrar inte brydde sig utan tyckte att mitt tilltalsnamn skulle vara just det som det blev. 
Svar på tråden Namnge barn Sixten nu?