• Anonym (Galen)

Hur står folk ut med sina tonåringar?!

Jag är så less på mina tonåringar. Hur står folk ut? 

De har blivit såna där människor som blir sura, kränkta och arga vad man än säger. Man får liksom tassa på tå. En helt vanlig konversation om vad som helst så blir dottern plötsligt jättearg, vägrar prata mer och tycker man är dum. En jättetrevlig middag eller ett samtal i bilen spårar ur direkt man råkar säga något dottern inte tycker om eller håller med om eller inte vill höra. Hon tar alla tillfällen i akt att bli arg. 

Sonen som är några år yngre har börjat få en jäkla attityd, dryg och trist. 

Jag blir så himla arg och less. Varför ska man behöva stå ut med sånt här beteende. 

Ibland blir jag jättearg. Iblabd sur. Ofta försöker jag hålla lugnet och ibland känns beteendet så absurt att jag måste skratta åt det. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-30 17:24
    För att förtydliga problemen lite.

Vi har generellt en väldigt bra kontakt och familjeliv. Vi gör saker ihop, pratar ihop, vi är väldigt aktiva i deras idrott, skola osv.

Problemet är väl främst ett par situationer. Allt som innebär att fatta beslut eller något som innebär minsta stress, då går hon helt i spinn och skriker. Hon vrålar i dessa situationer "jag hatar mitt liv", "allt är ert fel", "det här är värsta dagen någonsin" osv osv.

Det här innebär alltså situationer som när hon ska besluta om att ta en tjock tröja med sig eller inte när hon ska iväg, packa något, hittar inte rätt strumpa, hårsnodd sina airpods osv osv. Eller bestämma sig för om hon ska äta eller duscha först efter träningen på kvällen, typ,

Sen är hon oerhört känslig för att man skämtar med henne, pratar om något som har med kroppen att göra (alltså kvinnokroppen) eller säger något i ett ämne hon inte vill prata om. Då blir hon jättesur och "kränkt" och går därifrån eller vill inte prata mer.

Hon är i övrigt väldigt välfungerande, med vänner, skola och idrott.
  • Svar på tråden Hur står folk ut med sina tonåringar?!
  • Anonym (Challe)

Japp, sonen kan bara gå omkring och vara allmänt butter, pratar ibland tyst så man måste fråga igen, blir arg för att man frågar igen, himlar med ögonen, smäller i dörrar. arrogant, sover hela dagen, s lektor hörsel.

Lite komiskt samtidigt, skrattar man så blir han arg (förstås)

• Anonym (Hmm)

Hur sätter du gränser då?

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-29 18:47:01 följande:

precis...
    Den här lättkränktheten må vara allmän just nu. Folk tar allt personligt och brusar upp. Men det kommer nånstans ifrån tänker jag.

Jag fortsätter enträget att uppföra mig, vara saklig, prata i jag-form, förstärka hur vi är och vad vi gör i familjen, talar om att det inte är ok att svära och vara rent ut sagt dum och elak.
    Barn gör i slutändan som föräldrarna gör så jag kan inte sänka mig till deras nivå.

Jag tänker också att det är ytterligare en fas de går igenom, de ska frigöra sig, ifrågasätta och vara emot allt som är sunt och bra. Så jag måste vara den stabila personen i mitten som kan parera och bemöta allt det här.

Men sen kan man ju behöva ha sakliga samtal och diskussioner om saker också. Alltså rent faktiska och praktiska saker; saker i livet kostar pengar, hur mycket saker kostar, att livet inte är rättvist, att man behöver engagera sig och lägga tid på saker för att få ett bra utfall (i jobbet, i skolan osv). 
  • OlgaElvira

De flesra tonåringar går igenom den där fasen i livet. Alla andra är idioter som inte fattar nåt. De blir ofta djupt kränkta av allt möjligt. Hormonstormarna ställer till det mer hos vissa av dem. Tonåren är en tid där man bara försöker överleva - för föräldrarna alltså.
    Konstigt nog kommer det ut en rätt normal ung vuxen på andra sidan, de minns ofta inte att de överhuvudtaget var otrevliga under tonåren. Något slag av partiell minnesförlust av något slag.

Med vänlig hälsning från en som överlevt två gräsliga tonåringar.

• Drottningen1970

Min 15 åring är fantastisk. Roligt, glad, skötsam och hjälpsam (ibland) Han säger ofta hur bra han mår och kramar mig och säger att han älskar sitt liv. Hans kompisar är också superfina och har toppenrelationer med sina föräldrar. Just nu äter han mig dock ur huset. 

Jag har svårt att greppa att tonåringen innebär så lite problem. Själv var jag helt galen i den åldern.

Nu ska jag väcka min tonåring som sedan ska ut och dela reklam som han gör varje söndag.

• Anonym (Hmm)
    Drottningen1970 skrev 2023-07-30 10:07:13 följande:

Min 15 åring är fantastisk. Roligt, glad, skötsam och hjälpsam (ibland) Han säger ofta hur bra han mår och kramar mig och säger att han älskar sitt liv. Hans kompisar är också superfina och har toppenrelationer med sina föräldrar. Just nu äter han mig dock ur huset. 

Jag har svårt att greppa att tonåringen innebär så lite problem. Själv var jag helt galen i den åldern.

Nu ska jag väcka min tonåring som sedan ska ut och dela reklam som han gör varje söndag.

Ville du bara skryta eller hade du något att tillägga som kunde hjälpa ts...?
  • Anonym (A)

Vår pendlar mellan pratglad och att stänga in sig på rummet, skrika ut om man öppnar dörren. Humöret är upp och ner.
    Ändå är hon bättre än jag själv var. Jag blev arg konstant hemma. Ett hej kunde räcka för att tända mig.

• Anonym (Galen)
    Anonym (Johanna) skrev 2023-07-29 19:10:27 följande:
    precis...
    Den här lättkränktheten må vara allmän just nu. Folk tar allt personligt och brusar upp. Men det kommer nånstans ifrån tänker jag.

Jag fortsätter enträget att uppföra mig, vara saklig, prata i jag-form, förstärka hur vi är och vad vi gör i familjen, talar om att det inte är ok att svära och vara rent ut sagt dum och elak.
    Barn gör i slutändan som föräldrarna gör så jag kan inte sänka mig till deras nivå.

Jag tänker också att det är ytterligare en fas de går igenom, de ska frigöra sig, ifrågasätta och vara emot allt som är sunt och bra. Så jag måste vara den stabila personen i mitten som kan parera och bemöta allt det här.

Men sen kan man ju behöva ha sakliga samtal och diskussioner om saker också. Alltså rent faktiska och praktiska saker; saker i livet kostar pengar, hur mycket saker kostar, att livet inte är rättvist, att man behöver engagera sig och lägga tid på saker för att få ett bra utfall (i jobbet, i skolan osv). 

Jag håller oftast lugnet när hon far runt och skriker över att hon inte hittar sina strumpor och liknande.

Problemet är dock att när hon blir arg på oss och skriker att vi är dumma och allt är vårt fel och hon brusar upp av ett enkelt samtal osv, då tappar jag det ibland. Jag tycker hon är så fruktansvärt oförskämd mot oss. Jag vill inte bli skriken på och anklagad för allt möjligt. När vi ändå gör så himla mycket för dem och verkligen försöker hjälpa. 

• Anonym (Galen)
    Anonym (A) skrev 2023-07-30 10:21:49 följande:

Vår pendlar mellan pratglad och att stänga in sig på rummet, skrika ut om man öppnar dörren. Humöret är upp och ner.
    Ändå är hon bättre än jag själv var. Jag blev arg konstant hemma. Ett hej kunde räcka för att tända mig.

Jag minns verkligen inte att jag var så. Min pappa hade aldrig accepterat ett beteende från mig som ens är i närheten av dotterns. 

jag blev arg på honom ibland men han blev så himla arg då så det blev bara jobbigt. Så jag visade nog inte allt jag kände. Och det är väl lite av den behärskningen jag vill se hos mina barn, att man kan känna känslor men faktiskt inte måste vräka ur sig allt på alla hela tiden. 

• Anonym (Galen)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-29 18:47:01 följande:

Hur menar du? 
Svar på tråden Hur står folk ut med sina tonåringar?!