• Anonym (Hopplöst)

Namn till dotter

Att det ska vara så svårt? Alldeles för många bra namn är tagna av släktingar eller nära vänner (bekanta skiter vi i). 

Vad säger ni om dess flicknamn? Fint, fult, association? 

Astrid 
    Signe 
    Ester
    Rut
    Viola
    Kerstin
    Judit
    Thea (ja, det där onödiga h:et behövs i det här namnet tycker vi). 

• Svar på tråden Namn till dotter
  • Alessia

Gillar Astrid, Signe och Kerstin.

Vill slå ett slag för namn som var omtyckta och vanliga på 30- och 40-talen och alltså mycket ovanliga på små flickor idag, precis som många av namnen i ditt eget förslag. Men coming.... ingen tvekan om den saken:

Margareta
    Kristina
    Britta
    Inger
    Gunilla
    Elisabet
    Lisbet
    Eva
    Birgitta
    Monika
    Lena
    Irma

• Saara90

Thea är fint.
    Vi har Olivia eller nicole som favoriter. 

Elise. 
    Sonja  
    Cornelia 
    Jaquline 
    Sofia
    Jessica 
    Marika 
    Veronica 
    Tilde
    Rose 
    Ellinor 

Ellinora 
    Evelina 
    Cassandra 
    Melissa 
    Vanessa 
    Nikita 
  • Anonym (Signe)

Har en Signe själv och det enda hon själv klagat på och tycker är knasigt är att hennes klasskompisar inte kan stava det (De vänder gärna på g och n). 

Det enda jag "klagat" på är att det inte funnits något naturligt smeknamn som storebror har haft, men det har ju löst sig ändå så jag har ett smeknamn på henne som bara jag använder. Å andra sidan bra att ingen hittar ett bra smeknamn heller som hon behöver lida av. 

Tips - sätt er ner med papper och penna och skriv namnen med efternamnet, då hittar man ofta namn som kanske inte känns helt rätt och tvärtom - plötsligt finns rätt namn där. 

• Anonym (H)

Älskar Viola och Judit. Andra namn jag gillar är tex  Eden, Edit, Majken, Lucia, Elvira, Juni, Liv, Betty

• nnnnnnnn

Astrid 
    Signe 
    Ester
    Rut
    Viola
    Kerstin
    Judit
    Thea

Gillar alla utom Judit, så kör på vilket som helst!

Vänta tills barnet är fött och testa att säga namnen, kanske vet ni då vad som känns rätt!

• Jemp
    Alessia skrev 2023-07-29 22:38:48 följande:

Gillar Astrid, Signe och Kerstin.

Vill slå ett slag för namn som var omtyckta och vanliga på 30- och 40-talen och alltså mycket ovanliga på små flickor idag, precis som många av namnen i ditt eget förslag. Men coming.... ingen tvekan om den saken:

Margareta
    Kristina
    Britta
    Inger
    Gunilla
    Elisabet
    Lisbet
    Eva
    Birgitta
    Monika
    Lena
    Irma

De flesta av ts namnförslag är väl tvärtom väldigt vanliga idag? Enda undantagen Kerstin och Judit.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hopplöst)

TS här. Går inte att citera just nu, så först och främst tack för att ni svarat! 

Av de förslag som kommit upp gillar jag Liv, Elvira, Cornelia och Edit! Åh vad jag älskar Edit men det är upptaget av ett syskonbarn. Därav att Judit kom med på listan, inte riktigt lika bra men samma ändelse. Gillar Britta också som jag fick som förslag, men rimmar tyvärr för dåligt. Gillar verkligen namnet Flora men den har mannen tagit bort pga rim. 

Ska genast ta fram papper och penna och testa skriva! 

Jag förstår dig precis med Thea/Tea! För jag håller med :)

Det svåra med många av 30-40tals namnen är att våra föräldrar och vänners föräldrar heter typ Eva, Monika och Lena, även om de är födda senare än så... men det kanske finns några gömda pärlor där i (som Rut som jag tycker är supergulligt). Men Rut ligger ju på topplistan så det har blivit ett barnnamn för mig. 

• HejsanJenny

Jag har en liten Cornelia här hemma! Så är partisk men tycker det är ett toppennamn. 😊

• Anonym (Hopplöst)
    HejsanJenny skrev 2023-07-30 09:14:36 följande:

Jag har en liten Cornelia här hemma! Så är partisk men tycker det är ett toppennamn. 😊

Har din dotter något smeknamn? Tänker att det är lite långt och att andra gärna gör smeknamn då. 

• HejsanJenny
    Anonym (Hopplöst) skrev 2023-07-30 09:43:07 följande:

Har din dotter något smeknamn? Tänker att det är lite långt och att andra gärna gör smeknamn då. 

Vi, föräldrarna kallar henne för Corre eller Corren ibland men mest ofta bara Cornelia. Några släktingar kallar henne för Nelly/Nellie!
  • Anonym (Viola)

Jag gillar mest Viola :) Men även Ester, det är också ett vackert namn.

Svar på tråden Namn till dotter