• Mamman2015

    Hyperaktiv femåring

    jag visste inte vart jag skulle skriva så startade en egen tråd i hopp om råd och prat med föräldrar i liknande sitautism, finns det aktiva trådar för föräldrar med barn med adhd / hyperaktivitet? Vår son ska börja en basutredning till hösten.. ni som har barn med bekräftat diagnos, adhd/hyperaktivitet framför allt, om era Barn håller ihop sig under en dag eller rättare sagt om ni är iväg på aktivitet med mycket som händer-är det vanligt med bakslag dagen därpå? Idag har min son wfter en större utflykt igår varit extremt hyperaktiv, från att han pppnqde ögonen i morse, han har spottat, slagits, sparkats (småsyskon) kissat utomhus, bara sprungit omkring och härjat konstant. Och jag känner mig både utmattad och Skamsen, trött, orolig och dränerad . Är dessutom ensam med barnen den här veckan Och då passar han på ännu mer känns det som. Nu har han ingen diagnos ännu men utredning är på gång. Kan ni föräldrar med barn med adhd lämna era barn (femåring) för att vara ensam/leka ensam utan uppsyn eller förstör de också då/slåss osv? Det är som att han måste ha ständig uppsyn. 
  • Svar på tråden Hyperaktiv femåring
  • blomman 2

    Jag har ingen erfarenhet av egna barn men däremot från mitt arbete där jag möter dessa barn.

    Oavsett om han har fått en diagnos eller ej så vet du att han har ett säreget beteende och det är nu ditt jobb börjar.

    Jag skulle inte lämna honom utan tillsyn då han behöver hjälp av en vuxen som sätter ramarna för hur man är och förväntas vara i olika miljöer och situationer.

    Oavsett så behöver han hjälp med gränser och ha tydlig struktur i sin vardag för att lära sig de olika sociala koderna bla.

    Det är bra att du ska på utredning så du får hjälp med hur du ska hantera och hjälpa din son.

    Att din son blir extremt utanför ramarna efter aktiviteter tyder på att hjärnan är överstimulerad.

    Efter en sådan aktivitet är det bästa att balansera upp det med något rogivande där hjärnan får vila som tex i naturen i en skog eller sjö.

    Se också över hans kost,för mycket socker brukar trigga beteendet också.

    Så mitt råd är att 
    1) samma dagliga struktur med sov och mattider.
    2) utevistelse där du balanserar upp dagen med både fysiska som lugna aktiviteter 
    3) ser över kosten 
    4) inte lämnar honom ensam då du behöver att sätta ramarna när han själv inte klarar av det
    5) inte göra några ändringar i onödan i era dagliga strukturer, han behöver bli van vid de fasta rutinerna och bli trygg och självgående i det först, förstå och landa i vad som förväntas av honom. När det sedan funkar finns mer utrymme för flexibilitet.

    Förstår att din situation är svår som ensamstående men då underlättar det också enormt med fasta rutiner så man vet hur man kan utnyttja tiden bättre och faktiskt få mer tid till annat utan tråkiga överraskningar.

    stort lycka till,det blir bra men kräver lite extra av dig nu för att få en lättare grund för din son och er som familj.

  • blomman 2
    blomman 2 skrev 2023-07-31 11:34:43 följande:

    Jag har ingen erfarenhet av egna barn men däremot från mitt arbete där jag möter dessa barn.

    Oavsett om han har fått en diagnos eller ej så vet du att han har ett säreget beteende och det är nu ditt jobb börjar.

    Jag skulle inte lämna honom utan tillsyn då han behöver hjälp av en vuxen som sätter ramarna för hur man är och förväntas vara i olika miljöer och situationer.

    Oavsett så behöver han hjälp med gränser och ha tydlig struktur i sin vardag för att lära sig de olika sociala koderna bla.

    Det är bra att du ska på utredning så du får hjälp med hur du ska hantera och hjälpa din son.

    Att din son blir extremt utanför ramarna efter aktiviteter tyder på att hjärnan är överstimulerad.

    Efter en sådan aktivitet är det bästa att balansera upp det med något rogivande där hjärnan får vila som tex i naturen i en skog eller sjö.

    Se också över hans kost,för mycket socker brukar trigga beteendet också.

    Så mitt råd är att 
    1) samma dagliga struktur med sov och mattider.
    2) utevistelse där du balanserar upp dagen med både fysiska som lugna aktiviteter 
    3) ser över kosten 
    4) inte lämnar honom ensam då du behöver att sätta ramarna när han själv inte klarar av det
    5) inte göra några ändringar i onödan i era dagliga strukturer, han behöver bli van vid de fasta rutinerna och bli trygg och självgående i det först, förstå och landa i vad som förväntas av honom. När det sedan funkar finns mer utrymme för flexibilitet.

    Förstår att din situation är svår som ensamstående men då underlättar det också enormt med fasta rutiner så man vet hur man kan utnyttja tiden bättre och faktiskt få mer tid till annat utan tråkiga överraskningar.

    stort lycka till,det blir bra men kräver lite extra av dig nu för att få en lättare grund för din son och er som familj.


    Jag menar förstås att jag inte har erfarenhet av problematiken från mitt eget barn men från min profession 🙂
  • AndreaBD

    Precis, man måste nog ha koll på honom hela tiden. Ett barn med ADHD - det är som att ha en bebis, eller åtminstone ett småbarn. Jag har själv två med diagnosen och vi fick lära oss att man måste i princip göra en riskanalys innan man går någonstans med barnet. 

    Du måste utvärdera vad som funkar och vad som inte funkar. Och det kan gälla både platser, vuxentillsyn eller också om andra barn är med (t.ex. syskon). Och det finns nog fler faktorer. Börja snart att försöka kalkulera innan om det kan fungera, eftersom icke-fungerande situationer både får barnet att må dåligt, och det finns också risk för att han tycker att ni inte har koll, och att det trigga honom till att göra mer dumheter. Utsätt inte honom för sitauationer som inte fungera! Prova inte om och om och tyck att det borde fungera! Det gör det inte. 

Svar på tråden Hyperaktiv femåring