Ankatsto skrev 2023-07-31 19:51:45 följande:
Jag räknade in lägenhetshyran i det, alltså grundhyra, värme, vatten, el och bredband borde inte bli inte mer än totalt 5000?
okej vad är din grundhyra på då? och Då menar du att din totala hyra med grundhyra och allt annat blir mellan 3500-3900 eller menar du enbart övriga kostnader utöver grundhyran?
Jag diskuterad ut från din grundhyra i alla mina poster. Enbart hyran.
Du får ju tänka på att folk tänker lite olika på det med "maximal hyra" för mig (och även många andra) ingår inte bredband och el.
Utan skall man räkna med kostnaderna för hyra, el och bredband så kallar man det vanligast för bondekostnad.
Boendekostnad för mig och många andra är vanligast:
*Hyra (inkluderat värme och vatten då man betalar det till hyresbolaget)
*El (om det inte ingår i hyran)
*Bredband
*Mobilen
Min grundhyra (kallhyra) om du är nyfiken är på 4300kr för en etta på 43kvm. (Bor i Göteborg)
Jag har en boendekostnad på c:a 4700kr
*Hyra c:a 4150kr/månad (jag drar under kvot på vattnet så jag får den summan avdragen)
*Bredband 125kr/månad
*Mobilen 239kr/månad
*El 160kr/månad.
Att jag har så billig el var att jag skrev ett elavtal på 3år med fastpris.. När jag skrev avtalet så var det på c:a 46öre kwH. Det avtalet går ut 2024 så jag kommer nästa år att få betydlig högre boendekostnad. Då jag kommer att få betala dessa hiskeliga el-priser som är nu.
Kan lova dig, jag ser inte fram emot 2024 när det är dags att leta upp ett nytt elavtal.☹️