• Anonym (TS)

Hur ofta har ni barnvakt/ensamtid som vuxna?

Hur ofta har ni barnvakt till barnen så ni vuxna kan göra saker ensamma? Vad gör ni då?

Jag och sambon har i princip aldrig barnvakt. De gånger barnen vill åka till fammo/faffa ett par timmar passar sambon på att spela eller åka till Biltema. Vår yngsta som är 4 år har sovit borta en natt som prov då han är tvungen göra det då jag ska opereras och behöver ha med sambon. Den kvällen/natten gjorde vi inget. Sambon spelade, jag stäckkollade serie. 

• Svar på tråden Hur ofta har ni barnvakt/ensamtid som vuxna?
  • Rosen98

Varför har fyraåringen inte sovit borta längre än en natt? Kanske dags att vänja barnen vid att sova borta några fler nätter än så. Sen får du väl prata med din sambo om vad du har för förväntningar? Kommunikation är A och O.

• Anonym (ibland)

Nån gång då och då. Oftare i perioder och mer sällan i andra. Så här i slutet av sommaren blir det lite oftare då kompisar kommer hem igen och ungarna i området springer in och ut hos varandra.

Vi brukar passa på att spela tillsammans, se filmer, serier, bara prata. Blir barnen borta spontant eller snabbt planerat över natten brukar vi fixa mysig middag. Om övernattningsplanerna är lite längre fram så kan vi passa på att ta en kryssning.

• Anonym (Sällsn)

Vi hade det enbart om det var typ en stor fest vi var bjudna på. Dvs någon gång per år. 

även vid några tillfällen när förskolan var stängd två dagar och barnrn åkte med mormor och morfar till landet och vi jobbade. 

• Anonym (Susan)
    Anonym (TS) skrev 2023-08-01 13:35:47 följande:
    Hur ofta har ni barnvakt/ensamtid som vuxna?

Hur ofta har ni barnvakt till barnen så ni vuxna kan göra saker ensamma? Vad gör ni då?

Jag och sambon har i princip aldrig barnvakt. De gånger barnen vill åka till fammo/faffa ett par timmar passar sambon på att spela eller åka till Biltema. Vår yngsta som är 4 år har sovit borta en natt som prov då han är tvungen göra det då jag ska opereras och behöver ha med sambon. Den kvällen/natten gjorde vi inget. Sambon spelade, jag stäckkollade serie. 

Verkar som att ni inte vill eller orkar göra något tillsammans, och då behöver ni inte.

Sedan kan man undra varför ni inte vill underhålla er vuxna relation, men det kan bara ni svara på.

Vi hade barnvakt ibland, både för att kunna uträtta vissa ärenden, gå på fest eller göra något själv tillsammans. Sedan var våra barn inte uppe sent på kvällarna, så då hade vi också egentid, både själva och tillsammans. 

• Anonym (TS)
    Rosen98 skrev 2023-08-01 14:11:26 följande:

Varför har fyraåringen inte sovit borta längre än en natt? Kanske dags att vänja barnen vid att sova borta några fler nätter än så. Sen får du väl prata med din sambo om vad du har för förväntningar? Kommunikation är A och O.

Har inte funnits anledning till det. Varför är det viktigt att barnen ska kunna sova borta? 
  • Yuppyupp

1-2 gånger om året typ? det är ju våra ungar och vi som valt att skaffa dom. Förväntar mig inte ens barnvakt någonsin. Ibland har vi båda slutat jobbet någon timma tidigare och tagit en fika ensamma eller en lång promenad för hämtning på skola/förskola. Men barnvakt över natten eller en hel dag är 1-2 gånger om året. 

• Anonym (Susan)
    Anonym (TS) skrev 2023-08-01 14:47:38 följande:
    Har inte funnits anledning till det. Varför är det viktigt att barnen ska kunna sova borta? 
    Om man vill ha egentid över natten hemma eller åka iväg, så är det ju bra om barnet kan och vill sova någon annanstans. 
  • Anonym (Sällan)

Sonen är fem år. När han somnat på kvällen så har vi cirka en timma ihop min partner och jag. Då brukar vi orata och titta på någon serie. 

Barnvakt på kvällen har vi haft kanske två gånger sedan han föddes. Senast när jag fyllde jämt. Vår son är känslig för främlingar och möjliga stabila barnvakter försvinnande få. 

Jag hade så gärna haft barnvakt lite oftare för att kunna gå ut och äta ihop, gå på bio eller liknande MEN det lär väl inte bli förrän han är i tonåren och klarar att vara ensam hemma. 

• Anonym (S)

Det har varit enstaka tillfällen, bröllop eller annan fest.

Vi har gjort och gör mycket som familj så barnen är vana att hänga med på det mesta.
    Vi har inte haft naturliga barnvakter. De gånger något av barnen sovit över hos kompisar har vi passat på att umgås med det andra barnet lite extra. 
    Vi har hittat vårt sätt att underhålla vårt förhållande ändå...

Svar på tråden Hur ofta har ni barnvakt/ensamtid som vuxna?