LFF skrev 2023-08-02 12:02:57 följande:
Det går alldeles utmärkt om man inte har staket runt tomten. Hade en bekant på sin son när han var liten. Sele och flexikoppel med band. Barnet vägrade att sitta i vagnen om han inte var toktrött så när de var ute fick han ha koppel på sig för att inte komma bort.
Och jo, det går visst att se till att inget barn är ur sikte. Jag har tvillingar så tro mig att jag vet. Springer de åt olika håll, då får man gå in helt enkelt. Barn lär sig snabbt att hålla sig på samma plats i det läget eftersom det roliga tar slut om man inte gör det.
Ville vi slappna av och de skulle få busa av sig åkte/gick man till närmaste förskola på helgen och lät dem leka. Förskolorna är inhägnade så det var bara att checka att grinden var låst.
Fast det känns ju helt orimligt att inte låta en 3-åring vara ute och leka på sin egen gård? Sätta koppel? Ska man sätta fast dom i ett träd som en hund då eller?
Anonym (Anna) skrev 2023-08-02 12:06:02 följande:
Fast ni låser väl dörren när ni är inomhus? Så gå in och kissa med båda.
Så hur gör ni då dagsläget, låter det ena barnet springa iväg?
Varför inte ha staket runt trädgården, eller en del av den? Ja, sele/Lina kan vara bra ifall man inte klarar av båda två samtidigt. Ni ska kanske vara på landet när båda föräldrarna är med, och inte själva.
Dom kan låsa upp dörren. Men nej, vi låser inte dörren. Gör folk det? Här springer barnen in och ut hela sommaren, vi har dörrarna öppna och går själva in och ut. Pillar lite i trädgården, går in och fixar mat osv. Det är ju inte rimligt att gå runt och i princip hålla barnen i handen hela dagen, hur skulle man ens få vardagen att fungera? Tvinga barnen att leka på samma ställe med samma sak? Det skulle ju inte ens vara möjligt.