• Anonym (?)

GPS-klockor till barn ökar

Idag skriver dom i SVT att försäljningen av GPS-klockor till barn har ökat. 
    www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-vanligare-att-gps-overvaka-barn

"- En del i barns utveckling handlar om att de ska sätta egna gränser och utvidga sina områden, säger föräldern Daniel Norling." (Som antagligen har betydligt äldre barn än jag har..) 

Vi planerar att köpa GPS-klockor när vi flyttar. Främst för att det ligger en sjö/älv väldigt nära dit barnen kan smita iväg och för att det är en stor väg en liten bit bort. Sätter man en gräns så man får en notifikation när dom går för nära så slipper man att dom ska lära sig den hårda vägen att man kan drunkna om man hoppar i vattnet...

Vad tycker ni om fenomenet? Använder ni GPS-klockor på era barn? Varför/varför inte? 

• Svar på tråden GPS-klockor till barn ökar
  • Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2023-08-02 12:06:02 följande:

Ni ska kanske vara på landet när båda föräldrarna är med, och inte själva. 

Vad menar du med det? Vi BOR på landet. Båda föräldrarna kan ju självklart inte vara hemma jämt. Vi har tyvärr ingen förmögenhet vi kan leva på...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2023-08-02 12:10:58 följande:
    Fast det känns ju helt orimligt att inte låta en 3-åring vara ute och leka på sin egen gård? Sätta koppel? Ska man sätta fast dom i ett träd som en hund då eller? 

Fast ni låser väl dörren när ni är inomhus? Så gå in och kissa med båda. 

Så hur gör ni då dagsläget, låter det ena barnet springa iväg?

Varför inte ha staket runt trädgården, eller en del av den? Ja, sele/Lina kan vara bra ifall man inte klarar av båda två samtidigt. Ni ska kanske vara på landet när båda föräldrarna är med, och inte själva. 

Dom kan låsa upp dörren. Men nej, vi låser inte dörren. Gör folk det? Här springer barnen in och ut hela sommaren, vi har dörrarna öppna och går själva in och ut. Pillar lite i trädgården, går in och fixar mat osv. Det är ju inte rimligt att gå runt och i princip hålla barnen i handen hela dagen, hur skulle man ens få vardagen att fungera? Tvinga barnen att leka på samma ställe med samma sak? Det skulle ju inte ens vara möjligt. 

Men om barnet inte stannar inne på gården måste man ju göra något åt det.

Om ni är två får en passa barnen och den andra fixa med annat. 

• LFF
    Fast det känns ju helt orimligt att inte låta en 3-åring vara ute och leka på sin egen gård? Sätta koppel? Ska man sätta fast dom i ett träd som en hund då eller? 

Varför inte ha staket runt trädgården, eller en del av den? Ja, sele/Lina kan vara bra ifall man inte klarar av båda två samtidigt. Ni ska kanske vara på landet när båda föräldrarna är med, och inte själva. 

Dom kan låsa upp dörren. Men nej, vi låser inte dörren. Gör folk det? Här springer barnen in och ut hela sommaren, vi har dörrarna öppna och går själva in och ut. Pillar lite i trädgården, går in och fixar mat osv. Det är ju inte rimligt att gå runt och i princip hålla barnen i handen hela dagen, hur skulle man ens få vardagen att fungera? Tvinga barnen att leka på samma ställe med samma sak? Det skulle ju inte ens vara möjligt. 
    Skaffa GPS-klocka då om du känner att det är lösningen. För mig hade lösningen varit att hägna in en del av trädgården där barnen kunde få röja fritt utan att riskera att hamna i trubbel om man behöver göra något annat. Men vi är alla olika. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2023-08-02 12:12:14 följande:
    Vad menar du med det? Vi BOR på landet. Båda föräldrarna kan ju självklart inte vara hemma jämt. Vi har tyvärr ingen förmögenhet vi kan leva på...

Ok, när du pratade om att vara på landet, så trodde jag att det var ett lantställe, en sommarstuga.

Barnen är väl på dagis när ni arbetar, så de kan vara ute när ni är båda hemma. 

Vad är din lösning?

• Anonym (Anna)
    LFF skrev 2023-08-02 12:16:25 följande:
    Skaffa GPS-klocka då om du känner att det är lösningen. För mig hade lösningen varit att hägna in en del av trädgården där barnen kunde få röja fritt utan att riskera att hamna i trubbel om man behöver göra något annat. Men vi är alla olika. 
    Håller med, att inhägna trädgården är en bra lösning. 
  • Anonym (PT)

Aldrig lät vi vår treåring ur sikte utanför trädgården en enda sekund. Var hon ute och lekte, så var jag eller min man med. Pillade vi i rabatten, var hon gärna med. Hade hon kompisar över och de lekte tillsammans, så fick vi ha koll på allihop. Det var bara att acceptera att man inte gör annat under tiden utan är med och styr upp så att de inte springer överallt. Det är såklart säkert en stor skillnad mellan ett villaförort i en storstad där vi bor och ute på landet, men vill man ta risken att barnet jagar en fjäril bort mot landsvägen eller blir upplockad av någon (jodå, det händer) medan man fixar med annat?

Låser ytterdörren, ja, absolut, utan tvekan. Låset går omedelbart i låst läge om man drar igen dörren (det är ett elektroniskt lås med bricka eller kod). Vidöppna dörrar är en inbjudan för vem som helst att sträcka in handen, ta jackan, mobilen, nyckelknippan eller plånboken som folk dessutom oftast förvarar på praktiskt insträcksavstånd från ytterdörren. Jag tror faktiskt inte att jag känner någon som inte låser ytterdörren även när de är hemma, men häromkring har nästan alla elektroniska lås numera.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2023-08-02 12:18:27 följande:

Ok, när du pratade om att vara på landet, så trodde jag att det var ett lantställe, en sommarstuga.

Barnen är väl på dagis när ni arbetar, så de kan vara ute när ni är båda hemma. 

Vad är din lösning?

När vi är på arbetet absolut, men det är elakt om dom bara för vara ute när BÅDA är hemma och har tid att punktmarkera barnen. Då skulle dom knappt fått vara ute i sommar då jag varit i princip själv med dom i en månad. 

Dom springer ute och leker på gården. Ibland drar någon iväg och då får man springa efter. Vi har inget farligt i närheten och inga grannar så det gör inget om dom hinner 50 meter ner för grusvägen innan man är ikapp. Självklart håller man ju koll bäst det går men det går inte att springa efter dom hela tiden när man har stor gård med 4 sidor på huset ;) 
    Just nu är ena ute och leker i sandlådan på baksidan och den andra åker bil på framsidan. Funkar likadant hos de vänner vi har som bor på liknande sätt. I en villaförort eller inne i stan där det finns farliga saker en meter utanför tomgräns, grannar osv hade vi ju så klart gjort annarlunda. Men ute på landet? Folk hade ju skrattat åt oss om vi satt fast ungarna i lina haha. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2023-08-02 13:01:05 följande:
    När vi är på arbetet absolut, men det är elakt om dom bara för vara ute när BÅDA är hemma och har tid att punktmarkera barnen. Då skulle dom knappt fått vara ute i sommar då jag varit i princip själv med dom i en månad. 

Dom springer ute och leker på gården. Ibland drar någon iväg och då får man springa efter. Vi har inget farligt i närheten och inga grannar så det gör inget om dom hinner 50 meter ner för grusvägen innan man är ikapp. Självklart håller man ju koll bäst det går men det går inte att springa efter dom hela tiden när man har stor gård med 4 sidor på huset ;) 
    Just nu är ena ute och leker i sandlådan på baksidan och den andra åker bil på framsidan. Funkar likadant hos de vänner vi har som bor på liknande sätt. I en villaförort eller inne i stan där det finns farliga saker en meter utanför tomgräns, grannar osv hade vi ju så klart gjort annarlunda. Men ute på landet? Folk hade ju skrattat åt oss om vi satt fast ungarna i lina haha. 
    Så vad är ditt problem?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2023-08-02 13:09:36 följande:
    Så vad är ditt problem?
    Inget just nu. Jag har aldrig sagt att jag har problem. 
  • Jemp

Mina barn har inga. Däremot känns det som ett alternativ att kolla in inför att de börjar röra sig själva i samhället. Lät i min tråd häromdagen som att man även kan ringa med dem? 
    Gps på barn som närmar sig tonåren skulle jag dock inte ha- där kommer integriteten in. 

Att ha gps-klocka istället för tillsyn för 2-3 åringar låter helt galet däremot. Inhägnad trädgård eller inte ute utan uppsikt (det var nog inte våra i den åldern oavsett). Givetvis tar man med båda in om en måste gå på toa osv. 

Svar på tråden GPS-klockor till barn ökar