Anonym (?) skrev 2023-08-02 12:10:58 följande:
Fast det känns ju helt orimligt att inte låta en 3-åring vara ute och leka på sin egen gård? Sätta koppel? Ska man sätta fast dom i ett träd som en hund då eller?
Anonym (Anna) skrev 2023-08-02 12:06:02 följande:
Fast ni låser väl dörren när ni är inomhus? Så gå in och kissa med båda.
Så hur gör ni då dagsläget, låter det ena barnet springa iväg?
Varför inte ha staket runt trädgården, eller en del av den? Ja, sele/Lina kan vara bra ifall man inte klarar av båda två samtidigt. Ni ska kanske vara på landet när båda föräldrarna är med, och inte själva.
Dom kan låsa upp dörren. Men nej, vi låser inte dörren. Gör folk det? Här springer barnen in och ut hela sommaren, vi har dörrarna öppna och går själva in och ut. Pillar lite i trädgården, går in och fixar mat osv. Det är ju inte rimligt att gå runt och i princip hålla barnen i handen hela dagen, hur skulle man ens få vardagen att fungera? Tvinga barnen att leka på samma ställe med samma sak? Det skulle ju inte ens vara möjligt.
Aldrig lät vi vår treåring ur sikte utanför trädgården en enda sekund. Var hon ute och lekte, så var jag eller min man med. Pillade vi i rabatten, var hon gärna med. Hade hon kompisar över och de lekte tillsammans, så fick vi ha koll på allihop. Det var bara att acceptera att man inte gör annat under tiden utan är med och styr upp så att de inte springer överallt. Det är såklart säkert en stor skillnad mellan ett villaförort i en storstad där vi bor och ute på landet, men vill man ta risken att barnet jagar en fjäril bort mot landsvägen eller blir upplockad av någon (jodå, det händer) medan man fixar med annat?
Låser ytterdörren, ja, absolut, utan tvekan. Låset går omedelbart i låst läge om man drar igen dörren (det är ett elektroniskt lås med bricka eller kod). Vidöppna dörrar är en inbjudan för vem som helst att sträcka in handen, ta jackan, mobilen, nyckelknippan eller plånboken som folk dessutom oftast förvarar på praktiskt insträcksavstånd från ytterdörren. Jag tror faktiskt inte att jag känner någon som inte låser ytterdörren även när de är hemma, men häromkring har nästan alla elektroniska lås numera.