Fattar han inte att han förstör vår relation
Ni tycks ha två, till synes separata problem. Ett där han tar på dig på ett sätt som du uppfattar som jobbig. Och ett annat problem där ni säger sårande saker till varandra och är långsinta. Utan att ha mer information, skulle jag gissa att det ligger något annat bakom din irritation.
Att din man tar på dig är inte hela världen, man kan bara markera att det inte är något du önskar i tid och otid. Inte fräsa ilsket, utan bara vänligt och bestämt och sedan markera på samma sätt konsekvent varenda gång. Han kanske försöker initiera sex på ett burdust och klumpigt sätt och således behöver vägledning. Prata om hur ni vill göra när ni vill ha närhet och romantik. Det behöver inte bli irriterande i sig självt om man i övrigt älskar personen i fråga och kan prata med varandra.
Likaså om man under ett gräl råkar häva ur sig något som träffar den andra personen på ett mera sårande sätt än vad man egentligen tänkt, så tar det normalt inte lång tid förrän man insett sitt misstag och ber om ursäkt samt reder ut saken. Man går inte tillbaks och ältar det samt lagrar det som ammunition för senare gräl.
Din irritation tycks snarare hämta sin energi från ett djupare plan. Vanligtvis brukar en sån här känsla som liksom "skaver", vara ett tecken på ett beslut som man redan tagit men som man ännu inte har accepterat, och därför triggar det en försvarsmekanism, och som dränerar en på energi.
Vad det är, kan jag inte svara på baserat på den knapphändiga information du har gett här. Men jag skulle rekommendera att du tar en stund och är brutalt ärlig mot dig själv vad du känner gentemot honom och er relation.