• Anonym (Panik)

Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?

Jag har sjukersättning o har straxt över millen på banken. 
    Jag får pga det inte bostadsbidrag o har den minsta ersättningen.
    Om någon nu undrar hur jag lyckats få ihop de pengarna, så har jag sparat, aldrig rest, bodde nästan på jobbet innan jag fick barn, aldrig varit ute o festat, inte köpt nya saker, mitt hem består av loppis eller skänkes o jag fick ut från en försäkring när jag blev sjuk.
    Nu måste jag snart börja ta av millen då mitt barn snart är vuxen o pappan vägrar att betala något då.

Om två år kommer jag o mitt barn förhoppningsvis att äntligen flytta härifrån, då h*n ska plugga på högskola o jag kommer att flytta med. 
    Jag har ingen annan familj o jag har inga vänner här.
    Hur hade ni gjort i min sits, för att få pengarna att växa o räcka en tid framåt.
    Jag kan inte säga tidsmässigt då jag har ett svagt hjärta o är i medelåldern, men jag hoppas på många år trots det.
    Hyrorna är smärtsamt höga o är högre där mitt barn vill plugga...lån till att köpa kommer jag ju inte att få eller kunna betala av.
    Så ge mig riktiga tips o råd för att iaf hålla huvudet över vattenytan de åren jag får.

• Svar på tråden Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?
  • Anonym

ditt barn ska väl ha studiemedel?

• Anonym (Panik)
    Anonym skrev 2023-08-02 23:43:46 följande:

ditt barn ska väl ha studiemedel?

Ja, men det räcker ju inte långt.
    H*n har jobbat sen 12-ålder men nu första året i gymnasiet, behövdes den tiden till att plugga. Sen kommer kostanden för studenten o det sen.
    Sen hur det blir när det är dags för högskolan, får vi se, hur som helst kommer jag att flytta med, boendes tillsammans eller inte.....

• Anonym (??)

Har ditt barn någon svårighet eller varför ska du flytta med en vuxen person som ska plugga på annan ort? Ska du följa med sen också när hen flyttar för att jobba någonstans? 

• Anonym (Hej)

Du är verkligen ett exempel på varför man ska ha balans i livet och sin ekonomi. En miljon på banken men inga vänner pga bodde på jobbet och prioriterade inte relationer.

Fadern är försörjningsskyldig tills barnet gått ut gymnasiet så han lär betala tills den dagen. Har hen  någon typ av relation till sin far? Han bör väll betala en del för studenten också tänker jag? 

Låter kanske hårt men har du inga vänner eller familj så lär det väll inte bli ett jättekalas utan bara ett fåtal som ska ha lite middag och tårta? Eller vad är det som är så dyrt att du stressar över det redan nu? Ett alternativ är att pappan hostar spektaklet om hans familj är många och ska komma. 

Ställ dig i bostadskö på orten hen vill plugga samt några fler ifall hen ändrar sig eller inte kommer in. Synd att det är en dyrare stad och inte en studentstad där du hade kunnat köpa en lägenhet för under miljonen med låg avgift. 

• Anonym (.)

Vill ditt barn att du ska följa med? Tänkte ni bo ihop? Jag menar barnet kanske träffar någon sen och flyttar. 
    om det är Lund/Malmö går det fortfarande leva på CSN lån och bidrag o h ha det bra. 

har du sparat något till barnet separat förutom miljonen? I så fall ge en del av det du sparat till barnet när det flyttar till studieorten. 

studenten kostar inte tiotusentals kronor och pappan kan kanske vara med och betala lite. 

nu verkar det som att du räknar behöva dessa inom fem år. Då hade jag haft kvar dom på ett sparkonto med ränta. 

annars om du ska ha dom efter tio år så hade jag pö om pö investerat 500000 i olika aktier. Stabila, kanske till och med utdelningsaktier. Resten hade jag haft kvar på sparkonto pga din situation. 

• Rosen98

Er relation låter dysfunktionell.. Eller är det du som har behov av att bo med ditt barn? För normalt sett så klarar man sig på studiemedlet och vill man ha lite guldkant så får man jobba extra.

• LFF

Pappan är försörjningsskyldig så länge barnet går i gymnasiet. Ett studentfirande får man anpassa efter sin egen plånbok.

När barnet börjar plugga på högskolan får hen göra som så många andra studenter: Ta fullt studielån och jobba extra om pengarna inte räcker.

Varför ska du flytta med barnet till hens studieort?

Hur vet ni att barnet kommer att komma in på studieorten? 

Vad gäller att få pengarna att växa och räcka så är ju det något du skulle ha tänkt på redan från början. Nu skriver du inget om det men när du sparade och sen fick försäkringen utbetald så borde du redan då ha satt dem i fonder eller liknande så  de hade växt. Har de suttit på ett sparkonto har du ju förlorat pengar under denna tid. 

Sen får du ju sätta en budget helt enkelt. Ta de pengar du får in på din ersättning, ta de kostnader du har och sen se hur mycket pengar du behöver extra för att kunna leva på det sätt du vill. Då ser du hur länge pengarna räcker eller vilken avkastning du behöver få för att de inte ska sjunka för fort.

• Anonym (Panik)
    Anonym (??) skrev 2023-08-03 00:09:59 följande:

Har ditt barn någon svårighet eller varför ska du flytta med en vuxen person som ska plugga på annan ort? Ska du följa med sen också när hen flyttar för att jobba någonstans? 

Förstår att det låter sjukt att jag kommer att flytta med.
    Orsaken är att jag har bara mitt barn, har ingen annan annan familj eller släkt. 
    Alla har inte en stor familj/släkt.
    På pappans sida finns bara en dement farmor.
    Så ja, så länge mitt barn är ok med att jag bor på samma ort, så kommer jag att flytta med. 
    O med tanke på mig situation, så kanske det inte bli många år, tyvärr.
  • NisseKT

Jag hade köpt en bostad eller flyttat till en med låg hyra - låta barnet sköta sig själv m a p bostad.

Om Ni vill dela bostad så finns mycket att välja på beroende på var studierna ska ske.. Det finns bostäder attt köpa inom pendlingsavstånd till studieorter. Oavsett det kan Du ju köpa en bostad själv och bo där om Du inte är bundewn med släkt och umgänge.

Denna sökning (minst 70 kvadrart tre rum och högst 750') t ex som passar Linköping, Växjö, Kalmar, Halmstad, Borås/Trestad, Karlskrona/Ronneby (Dalarna känner jag inte till så väl, men borde funka där oxå).

www.hemnet.se/bostader%5B%5D=villa&item_types%5B%5D=radhus&item_types%5B%5D=bostadsratt&rooms_min=3&living_area_min=70&price_max=750000

Dalarna:

www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-ludvika-kommun-orabergsvagen-34-20321835

Pendlingsavstånd till Lund

www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-osby-kommun-akervagen-35-20126755

Borde funka för studier i Borås

www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-tranemo-kommun-angsgatan-14a-18528935

Denna funkar för studier i Kristianstad:
    www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-olofstrom-olofstroms-kommun-solgatan-9-20317255

Svar på tråden Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?