• Anonym (Panik)

Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?

Jag har sjukersättning o har straxt över millen på banken. 
    Jag får pga det inte bostadsbidrag o har den minsta ersättningen.
    Om någon nu undrar hur jag lyckats få ihop de pengarna, så har jag sparat, aldrig rest, bodde nästan på jobbet innan jag fick barn, aldrig varit ute o festat, inte köpt nya saker, mitt hem består av loppis eller skänkes o jag fick ut från en försäkring när jag blev sjuk.
    Nu måste jag snart börja ta av millen då mitt barn snart är vuxen o pappan vägrar att betala något då.

Om två år kommer jag o mitt barn förhoppningsvis att äntligen flytta härifrån, då h*n ska plugga på högskola o jag kommer att flytta med. 
    Jag har ingen annan familj o jag har inga vänner här.
    Hur hade ni gjort i min sits, för att få pengarna att växa o räcka en tid framåt.
    Jag kan inte säga tidsmässigt då jag har ett svagt hjärta o är i medelåldern, men jag hoppas på många år trots det.
    Hyrorna är smärtsamt höga o är högre där mitt barn vill plugga...lån till att köpa kommer jag ju inte att få eller kunna betala av.
    Så ge mig riktiga tips o råd för att iaf hålla huvudet över vattenytan de åren jag får.

• Svar på tråden Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Fia) skrev 2023-08-03 12:02:39 följande:

Det blir lite dåliga råd då folk inte riktigt vet om de specifika reglerna gällande sjukersättning och bostadstillägg som det snarare är fråga om än bostadsbidrag (även om det också kan komma ifråga så länge hon är försörjningsskyldig för barnet så är bostadstillägg en betydligt större summa).

Nu låter det ju lite otroligt att du jobbat mycket och ändå har lägsta ersättningen men det låter ju som du inte haft någon koll och kanske gjort något fel som bidragit till det. 

Det är ren idioti att ha sparade pengar om man lever på låg sjukersättning, då slänger du tusenlappar i sjön varje månad. Det du skulle gjort för länge sedan är att få in dem i en bostadsrätt som du har som permanentbostad, då räknas det nämligen inte längre som en tillgång i avseendet bostadstillägg. Alltså är alla råd om olika placeringar osv riktigt dåliga råd du då knappast inte kommer få mer tillväxt än det du förlorar varje månad på att inte kunna få bostadstillägg. 

Allra helst vill du faktiskt ha en bostadsrätt med ganska hög avgift (du kan få räkna in kostnader för ränta, men då några större lån inte är aktuellt kommer det inte ge något) då du då får mer för pengarna så att säga och bostadstillägget kommer täcka större delen av avgiften. 

Men behåller du de sparade pengarna har du mer eller mindre faktiskt sparat dem förgäves. 

Garantiersättningen är inte ens på en nivå att leva med, systemet förutsätter bostadstillägget - men staten sparar rätt mycket pengar då det inte behöver betalas ut till de som har sparade pengar eller en partner med bättre inkomst (eller de som flyttade utomlands inom EU och i alla fall tidigare fortfarande fick behålla garantiersättningen, men regeländringar är på gång där om det inte redan slagit igenom att den ska räknas som socialt skyddsnät som därmed inte tas med snarare än pension). 

Så du menar att om jag nu köper en bostadsrätt, så har jag rätt till bostadstillägg?
    Jag har bara tänkt att jag inte ska ligga samhället till lags mer än det jag måste pga mina sjukdomar.
  • Anonym (?)

Varför har du lägsta ersättningen? Låglönejobb? Deltid anställd? 

• Anonym (klart)
    Anonym (Panik) skrev 2023-08-03 16:14:41 följande:
    Så du menar att om jag nu köper en bostadsrätt, så har jag rätt till bostadstillägg?
    Jag har bara tänkt att jag inte ska ligga samhället till lags mer än det jag måste pga mina sjukdomar.
    Ja, så är det faktiskt. Köp en bostadsrätt för dina pengar, så behandlas avgiften på samma sätt som en hyra och du får bostadstillägg.
  • NisseKT
    Anonym (A) skrev 2023-08-03 09:19:00 följande:
    TS kan inte köpa med så liten inkomst
    Hon har enligt utsago ett kapital på 1.000.0000 - min sökning är på bostäder med ett pris på under 750.000
  • nnnnnnnn
    Anonym (Panik) skrev 2023-08-03 09:11:19 följande:
    Förstår att det låter sjukt att jag kommer att flytta med.
    Orsaken är att jag har bara mitt barn, har ingen annan annan familj eller släkt. 
    Alla har inte en stor familj/släkt.
    På pappans sida finns bara en dement farmor.
    Så ja, så länge mitt barn är ok med att jag bor på samma ort, så kommer jag att flytta med. 
    O med tanke på mig situation, så kanske det inte bli många år, tyvärr.
    Du kanske kan köpa en liten etta till dej? Det är många studieorter där en miljon räcker till en liten etta.

Du behöver ju inte bo direkt inpå ditt barn, så någonstans inom rimligt pendelavstånd borde funka!
  • Anonym (A)
    NisseKT skrev 2023-08-04 07:25:20 följande:
    Hon har enligt utsago ett kapital på 1.000.0000 - min sökning är på bostäder med ett pris på under 750.000
    Hon vill bo där sonen pluggar. 
  • Anonym (A)
    nnnnnnnn skrev 2023-08-04 10:59:25 följande:
    Du kanske kan köpa en liten etta till dej? Det är många studieorter där en miljon räcker till en liten etta.

Du behöver ju inte bo direkt inpå ditt barn, så någonstans inom rimligt pendelavstånd borde funka!
    Om man har så låg inkomst som TS har så känns det dumt att låsa in pengarna i en bostad,

Om TS vill flytta då tycker jag att hyreslägenhet är bättre, samt att hon lägger in hälften av pengarna k en aktiefond då de kan växa.

Är inte heller säkert att sonen stannar i studentstaden efter avslutade studier. Med en miljon i fritt kapital har TS mer frihet. Hon kan även hjälpa sonen. 
  • Anonym (smart)
    Anonym (A) skrev 2023-08-04 11:15:45 följande:
    Om man har så låg inkomst som TS har så känns det dumt att låsa in pengarna i en bostad,

Om TS vill flytta då tycker jag att hyreslägenhet är bättre, samt att hon lägger in hälften av pengarna k en aktiefond då de kan växa.

Är inte heller säkert att sonen stannar i studentstaden efter avslutade studier. Med en miljon i fritt kapital har TS mer frihet. Hon kan även hjälpa sonen. 
    Nej, inte det minsta dumt utan tvärtom. TS "inkomst" ökar drastiskt om hon köper en bostadsrätt då hon då blir berättigad till bostadstillägg som täcker nästan hela avgiften. Hon kan fortfarande behålla ett par hundra tusen som buffert då de inte påverkar bostadstillägget mer än marginellt.
  • Anonym (smart)
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 11:42:17 följande:

Det är säkert en nyhet för många att reglerna för att få bostadstillägg gynnar dem som bor i bostadsrätt vid tillfället då sjukersättning inträder. Att bli sjuk drabbar människor i alla klasser. Det kan vara därför reglerna innebär att  alla inte måste leva på försörjningsstöd om de ägde boendet när sjukersättningen beviljades. I TS fall är situationen mycket ovanlig då hon sparade pengar då hon arbetade men bodde i hyresrätt och har dessa på ett vanligt bankkonto. Pengarna räcker dock till en liten bostadsrätt och hon kan då nyttja bostadstillägget. Men det finns en övre gräns på vilken förmögenhet hon får ha utöver detta. 

Nja, någon övre gräns för förmögenhet finns inte. Däremot så räknas 15% av förmögenheten över 100.000 kr till årsinkomsten vid beräkning av bostadstillägget. Det gäller oavsett hyres- eller bostadsrätt.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (A) skrev 2023-08-04 11:15:45 följande:

Om man har en tajt ekonomisk sits så ska man inte lägga pengarna på att hjälpa ett barn som kan söka studiemedel. 
Svar på tråden Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?