• Nallemajatjejen

Sköljer ni riset?

Jag brukar göra det om det står på paketen att man ska göra det.

Jag undrar sköjer ni riset och hur blir erat ris? Vad för ris brukar ni använda?

vi burkar använda jasminris och jag vill gärna att det ska bli små tunna riskorn när man kokar det. Lyckades få till det en gång men vet inte vad jag gjorde (använder riskokare).

• Svar på tråden Sköljer ni riset?
  • MARIA99

Sköljer de sorter det står man ska det på.. Använder mest basmati ris eller avori ris.

• Pollyanna

Nej, jag sköljer inte riset, slarvig som jag är.
    (Riskokare förstår jag mig inte på, fick en av svärmor, men den bränner bara vid?)

• Anettan73

Jag brukar skölja riset när d e basmati eller jasmin... Annars så blir d sååå grötit...

Man sköljer bort mycket av proteinet då så blir d bättre...

• Nattsaga

Har aldrig sköljt av riset.

• Linda 24

orkar verkligen inte skölja av riset.
    //Latmasken nr ett som hatar att laga mat

• Fidelie

Japp, sköljer alltid av riset Och basmatiris är min favorit. Det blir inte så kladdigt/ grötigt...

• sisley

Aldrig! Det är extra jobb som jag inte orkar/har tid med.

• Sigrid

Visste inte ens att man skulle sköja av riset. Med andra ord har jag aldrig gjort det.

• Nallemajatjejen

Testade att skölja jasminriset supernoga denna gången. Skölde tills vattnet var så gott som helt klart. Ska se om det blir som jag vill nu då
    Vill ha det så det klibarihop men att riskornen ändå är var för sig så att säga.

Hur är basmatiris?

• Linda 24

Sigrid:
    På vissa rispaket så står det att man ska men det gäller inte alla sorter.
    Står det inte så behövs det inte.

• annca

Beror på. Om jag orkar.
    Jasminris är det vi brukar ha. Basmati ibland.
    Det blir verkligen mycket bättre om man sköljer ordentligt.
    Brukar ibland låta riset ligga i blöt ca 1 h innan jag sköljer och kokar. (Lärt detta av min persiska kompis)

• Temugg

Jasminriset sköljer jag alltid. En gång gjorde jag iordning allt men blev tvungen att köra iväg av någon anledning. Detta resulterade att riset fick stå i vattnet en lång stund innan jag kokade det - och det blev supergott! Kom på detta när jag lästa anncas inlägg.

Tar alltid lite mindre vatten än vad som står på receptet också.

Ett litet tips om du vill ha "nyttigare" ris är att blanda jasminris med fullkornsris! Det luktar och smakar då fortfarande gott och man får en bättre mättnadskänsla, annars är jag inget hälsofreak! Jag brukar köpa ICAs jasmin- och fullkornsris, då är det samma koktid.

• stenfalk

Har aldrig sköljt mitt ris.

• Themis

Sköljer altid, jasminris blir ju i princip förstört om man inte gör det-en enda gegga om man rör om, liksom.

• Chaia

Använder mest basmatiris. Att skölja och blötlägga riset gör det så mycket godare! Annars blir det lätt grötigt av all stärkelse.

• Maliiiiin

Jag är slarvig med att skölja. Man borde nog... men är ju lite lat! Ibland sköljer jag men jag har för stora hål i silen så en del risgryn åker ut...

Svar på tråden Sköljer ni riset?