Mimosa86 skrev 2023-08-09 00:03:38 följande:
Fast det finns ju olika grader av otrohet.
Kan ett enda snedsteg i fyllan på en konferens jämställas med att aktivt ha en älskarinna vid sidan om?
Jag tror otrohet nr 1 ovan är vanligt. Nr 2 däremot förkommande men hör inte till vanligheterna.
Man måste vara realist. Jag har känt min man halva mitt liv. Är det rimligt att vi ska leva 40 år till utan att någon gång ha sårat varandra? Utan att tabbat oss eller råkat göra något dumt under alkoholens påverkan? Jag hoppas ju och vill att vi ska vara två helgon, men får faktiskt inse att bara är människor.
Klar det kan för i båda fallen sviker och ljuger man och tycker bevisligen inte att ens förhållande är tillräckligt viktig för att låta bli att riskera att ha sönder den. Och i båda fallen har man minimal respekt för sin partner.
Din fråga är som att fråga, går det att jämföra ett enstaka [valfri vidrig handling] med en [värre valfri vidrig handling]? Givetvis är den värre värre, men det betyder ju inte att den första blir mindre vidrig för det. Det du gör här är att försöka få den första att framstå som bättre genom att jämföra det med något värre, och det är ju inte att vara realistisk utan snarare ren rationalisering.
Prova och byta ut otrohet i ditt resonemang mot till exempel hustrumisshandel så framgår det ju ganska tydligt hur snedvridet ditt resonemang är. Vi provar...
Fast det finns ju olika grader av misshandelKan ett enda slag i fyllan på en konferens jämställas med att aktivt misshandla sin partner dagligen?Jag tror våld nr 1 ovan är vanligt. Våld Nr 2 däremot förkommande men hör inte till vanligheterna.Man måste vara realist. Jag har känt min man halva mitt liv. Är det rimligt att vi ska leva 40 år till utan att någon gång ha slagit varandra? Utan att tabbat oss eller råkat göra något dumt under alkoholens påverkan? Jag hoppas ju och vill att vi ska vara två helgon, men får faktiskt inse att bara är människor.