Inlägg från: Anonym (Glader) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Glader)

Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?

FrkE skrev 2023-08-10 15:09:10 följande:

Tror det är vanligare när man blir lite äldre och har ett långt förhållande som är lite  tråkigt men som man ända trivs rätt ok i. 
    Är otrogen med en av min makes bästa vänner som också är gift sedan  20 år. Han är lite äldre. Vi har träffats i ca 5 år nu och det är fantastiskt att bara träffa nån och njuta med

Hur får man det tråkigt efter 20 år?
    Gift sen 20 år tillbaks och varit tillsammans i 25 år och inget i vårt förhållande är tråkigt på något plan.
  • Anonym (Glader)
    Anonym (Fresterska) skrev 2023-08-17 08:54:21 följande:

Jag tror efter att ha läst lite i den här tråden att många lever i förnekelse och tror att just MIN partner är väl inte sån....

Kan bara konstatera att när jag  i mitt jobb är ute på hotell/konferenser i mitt arbete som innebär många olika kontakter så är det ärligt talat som ett smörgåsbord att välja från. Något enklare är det säkert för kvinnor men jag kan konstatera att det i princip aldrig har hänt att någon tackat nej till mig.

90% av dom jag träffat i mitt jobb har haft partner skulle jag tro utan att ha gjort någon akademisk utredning.

Lika barn leka bäst...
    Hade utlandsjobb där jag konstant fick korkade kommentarer som "Det hon inte vet har hon inte ont av" eller roligaste "Tror du inte hon kn*llar en annan man medans du är här?"

Så nej alla är definitivt inte som dig, vi här hem a vet vart vi har varandra och vet att sån skit direkt skulle sabba mer än det gav. 
    Jorå, efter 25 år som gifta så är allt som när vi träffades, vi har aldrig tillåtit tristess och vardag köra över oss. Inte ens när vi fick barn fick sig förhållandet en törn, kräver ju lite mer jobb än att bara tro det alltid löser sig förvisso.

Men visst, jag har en barndomskompis som sätter på allt med ett hål, flickvän som fru oavsett om han är singel eller ej. Så att sådana existerar i min omgivning vet jag.
  • Anonym (Glader)
    Anonym (Fresterska) skrev 2023-08-18 13:08:21 följande:
    Precis, det här vet ju alla utom dom som vill va tjenis med Sankte-Per. Men så gå omkring och ha tråkigt då säger jag.

Jag tänker inte ha tråkigt iallafall. Jag vill ha kul!!
    Den som vill möta Sankte-Per ska prova att utsätta mig för det, X:et vet hur illa det gick för killen ifråga.
    Så lek och gör vad ni vill men en dag pillar ni på helt fel människa vid fel tillfälle.
  • Anonym (Glader)
    Anonym (Maracuja) skrev 2023-08-18 20:45:41 följande:
    Det enda du visar med det där beteendet är din ojämställda syn på könen och din egen mentala förträngning av det faktum att din kvinna, den som du är i relation med, valde att inte vara dig trogen.

Du äger inte henne. Hon blev inte bortrövad och våldtagen, okej?

Mannen är du inte i en relation med så varför bli arg på honom?

Men du pallar inte psykiskt att bli så arg på henne, alltså går du på mannen istället. Det är nog läge att söka hjälp då, innan man hamnar i fängelse.
    Nu snackar du innan du vet mer, det var han som gick på mig och inte tvärt om.
    Jag gick in för att samla mina saker efter som mitt X då hade den goda smaken att bli påsatt i köket så det syntes över hela området. Så jag visste vad som hände där när jag kom in. Hon försökte låtsas som om inget hänt, när jag frågade vart den andre mannen så kvickt försvunnit så kom han och skulle bråka för det var ju minsann hans tjej.

Så ja, att han kastades ut från balkongen var hans eget fel, han kunde gott fått henne utan strid om mesen inte börjat bråka.

Men hon gjorde samma sak mot honom som mot mig, gjorde samma mot hennes barns pappa. Tror faktiskt aldrig den människan ändrar sitt beteende helt enkelt.
  • Anonym (Glader)
    Anonym (Maracuja) skrev 2023-08-18 20:45:41 följande:
    Det enda du visar med det där beteendet är din ojämställda syn på könen och din egen mentala förträngning av det faktum att din kvinna, den som du är i relation med, valde att inte vara dig trogen.

Du äger inte henne. Hon blev inte bortrövad och våldtagen, okej?

Mannen är du inte i en relation med så varför bli arg på honom?

Men du pallar inte psykiskt att bli så arg på henne, alltså går du på mannen istället. Det är nog läge att söka hjälp då, innan man hamnar i fängelse.
    Vadå mannen är inte i relation och man ska inte bli arg, jo det kan man ju faktiskt bli om bocken visste om att hon var upptagen.

Men de män som gör så ska aldrig klaga när de en gång i livet själva blir blåsta.
    Jag skulle definitivt aldrig röra en tjej som var upptagen, nä jag är inre den som  ränner på krogen och pippar runt. Jag hade definitivt fått reda på det innan, och hade jag gjort lite mer check på mitt X så hade jag också vetat saker om fått mig att backa redan innan jag kastade 4 år till kråkorna.
  • Anonym (Glader)
    Anonym (Bizz) skrev 2023-08-19 13:43:06 följande:
    Håller med dig till 100%.
    Det är inte mannens fel, all skuld ligger på kvinnan då det är hon som är otrogen.
    Kan ju hoppas att drummeln du citerade en dag får saka galler för pga sin brist på självkontroll.
    Tvivlar jag på att jag får göra, jodå det är jävligt mycket mannens fel oavsett vad ni tycker. De var väl två öm att knulla i köket? 
    Vem var det som kände sig så katig att han gick på mig med våld? 
    Han fick valet att anmäla mig efteråt, valde att inte göra det när fegkräket insåg att han till 100% förlorat den juridiska fighten.

Ironiskt nog blev det X:et otroligt svartsjuk på min nuvarande fru. Var inte jag som valde att vara ett rövhål, jag hade inga planer på att träffa en ny samma dag som jag flyttade ut.

Så galler blir det garanterat inte, ser jag en i mitt hem som beter sig så så förtjänar de det som händer. 
  • Anonym (Glader)
    Anonym (Maracuja) skrev 2023-08-19 14:25:15 följande:
    Ja det var ju helt annat om den andre började bråket.

Men det framgick ju inte alls av det du skrev. Usch, beklagar verkligen, vilken soppa!
    Nä, det var inte det viktigaste där. 
    Och jo, det är mannens fel också, hon våldtog väl inte honom i köket? 
    Men han fick ju lite känna på sin egen medicin vilket var sjukt roligt då han tydligen flippat ur och misshandlat henne eller om det var mannen. Minns inte riktigt för det är väldans länge sedan. 
  • Anonym (Glader)

Ingen som funderar på varför mord på grund av passion hanteras olikt "vanligt" mord?
    Utan att avslöja vem det handlar om så hade jag en patient som fick en riktig knäpp av att hans kärring hade kukkarusell allt som oftast. Hans knäpp var att våldta alla kvinnor han ansåg var otrogna, om han lyckades vet vi ju inte men att han lyckades våldta vet vi definitivt då han hamnade på rättspsyk. 

Så ni som har som livsstil att dyka in och sabotera förhållanden på löpande band, har ni aldrig funderat på om den bedragne partnern får en flipp? Hjälper föga att säga att det inte var ditt fel utan den otrogne när du ligger 6 fot under marken eller allvarligt sargad på sjukan.

Ca 1100-1200 barn varje år registreras på fel pappa på grund av att man måste bedra och ljuga. Är det värt det i långa loppet?

• Anonym (Glader)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-20 15:54:08 följande:
    Bäst att aldrig avvisa eller göra slut med en man också för man vet aldrig vad han får för sig.
    Det är inte direkt jämförbart, tycker du det är det fel på mer än ett ställe... 
  • Anonym (Glader)
    Anonym (Maracuja) skrev 2023-08-20 17:29:25 följande:
    Falskt.

Det hanteras inte olika i dagens rättsväsende, även om detta historiskt förekommit i många samhällen. Ofta har tillämpningen haft slagsida så att det bara är otrogna kvinnor man har rätt att mörda strafflöst, män gör som de vill.

"Crime passionnel" har tillämpats i Frankrike även under en del av 1900-talet, men detta fanns inte bara man t.ex. korsade kanalen och kom över till England.
    I ett omtalat mordfall på 50-talet fick en brittisk kvinna 15 års fängelse för att ha dödat sin otrogne man, och debatten gick ut på att hon då bara hade fått 2 års fängelse om hon gjort samma sak i Frankrike.

I USA betyder "crime of passion" något annat och kan gälla även andra provokationer än otrohet.

I svensk straffrätt finns idag endast provokation enligt det som anges i 29 kap. 3?§ 1 p. BrB.1. Enligt denna bestämmelse utgör det en förmildrande omständighet att en gärning har föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende.

i 14 kap. 3?§ 2 st. SL fanns en särreglering av dråp begångna av en gärningsperson som varit ?utan egen skuld, genom svår förolämpning eller synnerlig misshandel, af den dräpne till vrede retad?. Denna bestämmelse har i senare doktrin refererats till som en bestämmelse om provokation, även om ordet ?provokation? inte användes i strafflagens förarbeten eller i den dåtida doktrinen.

=> Beskrivet i förfluten tid= gäller inte idag.

En provokation gör alltså inte gärningsmannen berättigad till vedergällning enligt svensk rätt. Det beror på att det intresse som hotas av en annans kränkande beteende inte är tillräckligt skyddsvärt för att någon ska få skydda det i samma utsträckning som sitt liv eller hälsa.
    Fast nu är det inte samma sak vilket du såklart vet.
    Hur många rättegångar har du varit på som gäller mord?
    Jag har varit närvarande på ett antal så jag vet hur de döms väldigt olika beroende på om personen provocerats och svårligen kunnat besinna sig.

Du vet att även jag kan googla och det jag menar lär du inte kunna googla fram eftersom det går under det med att svårligen kunna besinna sig, var någon tidning som använde just passionsmord därav tog jag just den benämningen.

Bara för att nämna ett fall där mördaren fick mildare straff för att kvinnan inte sa ifrån. Enligt honom hade han slutat om hon sagt ifrån, om det är sant eller ej lär man aldrig få veta. Mildare straff blev det dock och psykiatrisk vård.

Så nej, det är inte samma sak, läs om "Skotten i Rödeby" för att se hur förmildrande omständigheter spelar in även vid dråp/mord.
Svar på tråden Hur vanligt är otrohet i er umgängeskrets?