Inlägg från: Anonym (Stora barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stora barn)

Vänner sviker

Skulle fortsatt bjuda in mina vänner, men om det lilla barnet följde med varje gång så skulle jag fortsättningsvis bjuda in till fika på dagen bara vi(jag/min sambo och barnets föräldrar)
    Jag har gjort mitt med yngre barn, är idag 45 och min yngsta är 18 och jag är fullständigt färdig med barn, om jag inte får barnbarn i framtiden.
    Är rätt ointresserad av andras barn med, på samma vis som de säkerligen var ointresserad av mina, finns ett fåtal barn jag lägger energi på hos mina vänner och de är de barn som jag är väldigt när vän med föräldrarna.

Så när jag bjuder in vänner så är det ok att barn följer med men helst inte var gång, vill kunna få vara bara vuxen utan att lyssna på småbarn som ska berätta saker samt att kanske behöva undvika att prata om vissa ämnen och konstant tänka på språket(svär inte mycket, men ibland kommer det ju ett och annat olämpligt ord)

Jag/vi brukade inte ta med våra barn varje gång vi var bjudna någonstans, för även om jag älskar mina barn så var det skönt att få var vuxen utan dom en sväng ibland

• Anonym (Stora barn)
    Anonym (Verkligen) skrev 2023-08-05 14:27:41 följande:

Men precis.

Det är väldigt många i tråden som hävdar att det inte passar med barn på denna tillställning som om det vore ett cocktail event eller bröllop av ragn. Men den enda som egentligen skulle kunna avgöra hur lämpligt det är i tråden är just TS som deltagit flera gånger innan. 

TS vet väl bäst hur mycket alkohol som brukar flöda och om hon orkar hålla koll på sitt barn på denna grillfest. 

För mig har det noll med alkohol att göra, utan bara det att få vara vuxen utan barn i närheten, vill kanske inte behöva tänka på vad jag pratar om, vill kanske inte att den jag pratar med ska bli avbruten av en treåring med alla de frågor och berättelser ett barn brukar kunna ha.
    En hel del barn äter inte allt och att då behöva anpassa/ordna till det är kanske inget jag vill just den kvällen, brukar annars alltid se till att alla kan äta av det jag bjuder på, brukar kunna ha olika alternativ att välja på.
  • Anonym (Stora barn)
    Anonym (Solen) skrev 2023-08-05 14:55:36 följande:

Detta handlar om enkla grillkvällar när solen skiner o vädret är ok. Det är i vårt stugområde o vi har dragit ihop grillkvällar mm med dessa vänner. En vän har jag haft mycket kontakt med o hon var en fin vän o stöttade när vi höll på att missta vår lilla tjejen sedan flyttade det in ett nytt par utan barn i deras ålder . 
    Jag förstår att man vill ha barnfritt ibland men detta handlar om grillkvällar ute. Man sitter enkelt i fleece, tar med sin egen mat o träffas några timmar. Jag förstår på många att det är störande med små barn. Jag har inte tänkt så, det är ju jag som håller koll på henne o hon springer ju inte runt o skriker. Hon är lugn o go. 
    Detta handlar om några sommarkvällar inga fina bjudningar. 

Nu förstår jag att de tänker som många av er här. Då vet jag att många tycker det är jobbigt. Jag hade inte brytt mig det minsta om en 3 åring va med på en grillkväll med vänner . Alkohol dricker jag inte nu med småbarn och jag hade nog inte stannar mer än någon timma. Jag tycker det är rent elakt att sitta 4 grannar o titta på oss medan man inte ens bjuder in. Men det är jag o jag respekterar deras tankar. Jag hade inte gjort så själv!

Bjuder ni in grannarna till grillkväll hos er?
  • Anonym (Stora barn)
    Anonym (Solen) skrev 2023-08-05 15:03:20 följande:
    Absolut , har vi alltid gjort och kräftskivor mm. Men nu har jag slutat . 
    När bjöd ni in senast?
    Bjud bara in henne du står nära och ta ett prat över en kaffe, kan ju kanske finnas något bakomliggande som gör att inte ni(ert barn) blir inbjudna

Vi tackade nej en period till inbjudningar med barn på plats då vi inte orkade med det, min sambo drabbades av cancer som även gjort metastaser i lungorna så när vi var iväg på något så ville vi ej ha barn med utan kunna fokusera på vuxna samtal och frågor.
    Nu tackar vi ja till det mesta då livet fortgår, men första året blev det nej, nu har vi som kommit vidare i cancer-processen.
  • Anonym (Stora barn)
    Anonym (Verkligen) skrev 2023-08-05 15:46:36 följande:

Du som inbjudare bestämmer givetvis hur du vill ha det och ingen gäst kan säga något om det.

Men att anpassa mat för barn kräver knappast mer ansträngning vid en grillfest än vad vuxna med allehanda kostpreferenser och allergier gör. 

Att anpassa samtalet för en treåring är sannerligen överkurs??Vad för samtalsämnen brukar du ha på ett grillparty som inte lämpar sig för en treåring? Fine om du vill prata självmord, sexuella övergrepp och swingerparty med en kompis i ett förtroligt samtal, men sådant gör man på tu man hand.

Att hålla en bjudning ok för en treåring och ändå ha genuina saker att samtala om är inte svårt. 

Senast tillställningen  jag var på var det en femåring med och en treåring. Märkte knappt ungarna. Den ena satt med sin surfplatta i två timmar och den andra hade några leksaker den lekte med. Den enda personen som blev avbruten ibland var dess förälder. De störde inte mig. Alla ungar orsakar inte kaos och att utgå från att en treåring gör det är faktiskt rätt förmätet. 

Då barn i min umgängeskrets är mer kräsna än de vuxna så är maten enklare att ordna åt vuxna än åt barn.
    Att ordna mjölkfri/glutenfri mat är som inte ett bekymmer.

Sen med samtal så har man kanske ingen lust att bli avbruten med frågor/berättelser/titta på mig när man har ett djupt samtal om kanske något känsligt.

Utgår inte från att ett barn gör kaos, men utgår från att barn kan störa/förändra stämningen/föra samtal i en annan inriktning.

Barn är välkomna, men inte jämt, precis som att vi vuxna inte alltid är välkomna när barnen har kalas

Svar på tråden Vänner sviker