• Anonym (Ts)

Hur får man mannen att fatta hur det är att vara gravid?

Är gravid i sista trimestern med allt vad det innebär i orörlighet, flåsighet, kissnödighet mm. Har bara gått upp ca 8 kg men är rejält otymplig och blir trött av minsta lilla. 

Min man verkar dock inte alls kunna fatta känslan. Kanske då jag mest gått upp ?en mage? liksom. Der är som han tänker att det lite bara är som lite extravikt men att jag borde kunna röra mig och göra saker som förr. Inte sagt av elakhet av honom men han verkar helt enkelt inte koppla det.

Hur får man nån som inte kan uppleva det själv att fatta just hur tufft det kan vara att vara gravid? 

• Svar på tråden Hur får man mannen att fatta hur det är att vara gravid?
  • Anonym

Du kan väl bara säga att det är som upp emot hälften av en förkylning? Hur svårt kan det vara?

• Anonym (No)

För alla innebär inte en graviditet orörlighet och flåsighet. Säkert flera av oss här inne som inte haft så. Är ju väldigt individuellt och tror väldigt mycket det beror på hur aktiv man är till vardags. dvs vilken kondition man har mm. 

Jag gick upp 20 kg med första och andra 8 kg. Var inte orörlig eller flåsig någon av de gångerna. Andra barnet så cyklade jag än o det sista till mvc 2 km bort och hade jag puls när jag var framme gick det ner väldigt fort. När jag gick så gick jag i samma takt som när jag inte var gravid.

• Mimosa86

Testa att vara konkret. Säg vad du behöver just
     nu utan att sura över att han borde förstå ändå.

- älskling jag är helt slut och måste vila, fixar du maten?

- älskling det smärtar i mina ligament nu, jag fixar
     inte att handla idag.

- Älskling kan du städa badrummet? jag klarar inte att böja mig.

prioritera vila. Du ska orka med en bebis snar och sömnlösa nätter. Din kropp jobbar konstant dygnet runt i 9 månader med att konstruera en människa. Det klart din kropp är trött, att utöver detta jobb lägga på vardagssysslor..

var snäll mot dig själv den här tiden.

• Anonym (Ts)
    Anonym (No) skrev 2023-08-05 23:48:31 följande:

För alla innebär inte en graviditet orörlighet och flåsighet. Säkert flera av oss här inne som inte haft så. Är ju väldigt individuellt och tror väldigt mycket det beror på hur aktiv man är till vardags. dvs vilken kondition man har mm. 

Jag gick upp 20 kg med första och andra 8 kg. Var inte orörlig eller flåsig någon av de gångerna. Andra barnet så cyklade jag än o det sista till mvc 2 km bort och hade jag puls när jag var framme gick det ner väldigt fort. När jag gick så gick jag i samma takt som när jag inte var gravid.

Kul för dig. Min första graviditet körde jag mountainbike nån vecka innan BF och kettlebellsvingar typ dagen innan vi åkte in. 

Jag tränar regelbundet och är i bra fysisk form. Men den här andra graviditeten har slagit hårt fysiskt, så vad kan jag säga - de kan också vara olika. Även om man är tränad.

Skulle väl bara önska att förståelse fanns för det, men när man läser vad såna som du skriver verkar många ju inte ha det helt enkelt.

• Anonym (Ts)
    Mimosa86 skrev 2023-08-05 23:59:20 följande:

Testa att vara konkret. Säg vad du behöver just
     nu utan att sura över att han borde förstå ändå.

- älskling jag är helt slut och måste vila, fixar du maten?

- älskling det smärtar i mina ligament nu, jag fixar
     inte att handla idag.

- Älskling kan du städa badrummet? jag klarar inte att böja mig.

prioritera vila. Du ska orka med en bebis snar och sömnlösa nätter. Din kropp jobbar konstant dygnet runt i 9 månader med att konstruera en människa. Det klart din kropp är trött, att utöver detta jobb lägga på vardagssysslor..

var snäll mot dig själv den här tiden.

Tack. Jag ska nog försöka vara mer konkret. Tror att det kanske är svårt stt läsa mig med, dels för att min första graviditet ändå var lättare. Dels att jag nog har en tendens att bita ihop som person. Så det är nog bra att vara just konkret när jag faktiskt inte orkar, vilket händer oftare och oftare nu.

Ska sägas att min man tagit ett stort ansvar för vårt första barn nu när jag inte orkat leka alls - så han har ju varit en klippa där. Det är mest att jag inte tror han förstår just hur tufft fysiskt jag börjat få det på riktigt - sista veckorna har jag ibland fått pausa för att hämta andan om jag gått i en  trappa eller lyft barn 1 lite länge. Kroppen tvärnitar liksom, något jag aldrig upplevt förr men som hänt denna graviditet.
  • Anonym (varför)

Varför ska han behöva förstå det? Jag har aldrig väntat mig att pappan till mitt barn ska förstå. Han ska däremot respektera och vara stöttande och lita på vad du säger är så och inte som du hittar på eller överdriver. 

Ta väl hand om dig.

• Anonym (No)

Om du lyfter det första barnet så har du inte så många år emellan? Kan ju vara det då som gör att det är sämre denna gång. Rätt påfrestande för kroppen att få barn tätt. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (No) skrev 2023-08-06 00:30:36 följande:

Om du lyfter det första barnet så har du inte så många år emellan? Kan ju vara det då som gör att det är sämre denna gång. Rätt påfrestande för kroppen att få barn tätt. 

Ja, det är mindre än två år mellan. 
  • Anonym (fghj)

Han kanske redan har sett sånt här, men det finns ju videos eller GIFs på vad som händer i en kvinnas kropp under en graviditet (hur hennes organ flyttas) nån sån kan du ju visa nästa gång han klagar på att du är andfådd.
    Annars som nån annan nämnde, låt han testa. Köp en vattenmelon och knyt fast under hans tröja så an han typ få se hur "lätt" det är

• Anonym (fghj)
    Anonym (fghj) skrev 2023-08-06 01:41:06 följande:

Han kanske redan har sett sånt här, men det finns ju videos eller GIFs på vad som händer i en kvinnas kropp under en graviditet (hur hennes organ flyttas) nån sån kan du ju visa nästa gång han klagar på att du är andfådd.
    Annars som nån annan nämnde, låt han testa. Köp en vattenmelon och knyt fast under hans tröja så an han typ få se hur "lätt" det är

Denna video är rolig
Svar på tråden Hur får man mannen att fatta hur det är att vara gravid?