• Anonym (Thea)

Hur gör jag

Jag har ont i magen varje dag över ekonomin.. Går minus varje månad och nu är sparkontot slut. 

Blir arbetslös i mitten av okt och även om jag hoppas på ett Tim vik så kommer jag stå helt utan inkomst i nov då ett ev Tim vik ge pengar månaden efter.  Sist tog det 3 månader att få akassa så de sparpengar jag hade då försvann snabbt.

Är nyseparerad och var tvungen att köpa en bil för att kunna jobba då det inte fungerar att åka buss då arbetstider och busstider inte alls funkar. Köpte en 20 år gammal bil så jag kostade inte på nåt dyrt. Pendlingen går just nu på. 2000 i månaden och får jag jobb längre bort blir den högre.

Handlsr så billigt jag kan.  Äter själv lite när inte barnen är här så det ska finnas när dom är här.

Vad kan man göra mer... Kan knappt sova oga oron över hur det ska bli framöver. 

• Svar på tråden Hur gör jag
  • Anonym (Thea)
    Jemp skrev 2023-08-06 11:32:24 följande:

Vad har du för lön och kostnader? 

Jag har just nu 19000 efter skatt men får jag inget jobb utan stämpling blir det betydligt lägre.

Enbart hyran går på 7000 
  • Anonym (Tyll)
    Anonym (Thea) skrev 2023-08-06 11:53:02 följande:
    Jag har just nu 19000 efter skatt men får jag inget jobb utan stämpling blir det betydligt lägre.

Enbart hyran går på 7000 
    Så just nu har du 12 000 kvar efter hyra. Vad har du mer för kostnader som gör att du går minus?
  • Jemp
    Anonym (Thea) skrev 2023-08-06 11:53:02 följande:

Enbart hyran går på 7000 
    Vad gör att du inte går runt? 

Vet du om du sen har rätt till a-kassa? Du skulle ju dock snabbt behöva få igång ett sparande för att lösa överlappet om du inte får jobb. 
  • Anonym (Hej)

Om du har 10000 efter hyra o resekostnader så borde du ju kunna lägga en del på hög innan du blir arbetslös. 
    Kontakta kommunen och be om hjälp att göra en budget. 
    Kolla över vilka kostnader du kan dra ner på el helt ta bort. 
    Prenumerationer,  handla mat som är på annons, göra veckomatsedel och veckohandla så det inte blir småköpen.
    Handla kläder o leksaker på tex fb och secondhand

• Anonym (Ensamstående)

Jag har inte så mycket mer i inkomst och har betydligt mer omkostnader per månad och med stigande räntor på det,så vet jag hur extremt svårt det är att få det att gå ihop.
    Du får göra som jag, dra åt svångremmen ordentligt och handla inget onödigt.
    Alltså inget mer än nödvändig.
    Du borde kunna lägga undan då du ej har barnen på heltid och jag räknar med att den andra vårdnadshavaren lägger ut hälften av barnens kostnader,för gissar att ni har delad vårdnad?
    Jag är helt ensamstående så alla utgifter ligger på mig, jag handlar endast på extra priser och lagar mat på det.
    Inga nöjen,ingenting för jag har en kommande utgift på 90.000kr / en extremt oväntad och känslig utgift .

• Anonym (H)

Börja jobba extra redan nu och stryp alla kostnader du kan för att få ihop lite buffert. Sälj saker, plocka svamp och bär och sälj, passa hundar/katter nu när folk är på semester.
    Utgifterna måste ner under inkomsterna redan nu, i vinter ökar utgifterna igen och då behöver du ligga plus.
    Har du alla bidrag du har rätt till? Bostadsbidrag, eventuellt underhåll?

• Anonym (Thea)
    Anonym (Tyll) skrev 2023-08-06 11:57:47 följande:
    Så just nu har du 12 000 kvar efter hyra. Vad har du mer för kostnader som gör att du går minus?
    Jag har el den ingår inte. Internet. Pendlingen kostar ung 2000 i mån lån sen tidigare på ung 3500. Barn försäkring. Livförsäkring (den ska jag säga upp) bilförsäkring   telefoner till mig och 2 barn då pappan vägrar ena Barnet ska dock ta över sitt abbonemang själv. Fritis. 
     Sen mat då. 
  • Anonym (Dr. Dase)
    Anonym (Thea) skrev 2023-08-09 06:31:58 följande:
    Jag har el den ingår inte. Internet. Pendlingen kostar ung 2000 i mån lån sen tidigare på ung 3500. Barn försäkring. Livförsäkring (den ska jag säga upp) bilförsäkring   telefoner till mig och 2 barn då pappan vägrar ena Barnet ska dock ta över sitt abbonemang själv. Fritis. 
     Sen mat då. 
    Du behöver nog sätta dig ner och se över HELA din ekonomi, ner till sista kronan. Finns bra och gratis mallar på nätet. Gör ett bankutdrag på alla utgifter du har i månaden och kolla hur mycket du kan stryka. Ta bort ALLT som inte är helt nödvändigt för överlevnad. Stryk utgifter tills det blir löjligt. Sedan kollar du om det går ihop efter det. Gör det inte det behöver du hjälp och kanske ekonomis rådgivning.

Det har iaf så jag fick ordning på min ekonomi efter att ha blivit ensamstående med barn och hus som skulle täckas av min mediokra inkomst.
  • Anonym (Kalle Knopp)

Ta ett chefsjobb. Det är hög lön och minimalt med jobb. 

• Anonym (Ensamstående)
    Anonym (Kalle Knopp) skrev 2023-08-09 11:54:10 följande:

Ta ett chefsjobb. Det är hög lön och minimalt med jobb. 

Mycket onödig kommentar 
Svar på tråden Hur gör jag