Inlägg från: Anonym (Kanske) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kanske)

Hemma vid dödsfall

Det beror helt på kollektivavtalet. många arbetsplatser har  ett antal dagar per år för personliga angelägenheter, som begravning osv. 

• Anonym (Kanske)
    Agda90 skrev 2023-08-07 09:28:01 följande:
    Jo farmor räknas som nära anhörig och man kan få ledig i samband med nära anhörigs bortgång. Exakta regler får man kolla upp med arbetsgivaren. Vissa arbetsgivare har ledighet med lön. 

Jag arbetade inom kommunalverksamhet när min mormor gick bort och då fick jag 3 betalda dagar att ta ut direkt i samband med dödsfallet, vid begravning och bouppteckning. Eftersom min mormor bodde utomlands fick jag dessutom 2 extra dagar för att lösa bouppteckningen i det landet. 

Får man inte tag i chefen i såna här fall så kan man vända sig till chefens chef eller till HR (lönehandläggarna har koll på vad som gäller i såna här fall)

Och skulle ingen av dessa vara tillgänglig eller veta vad som gäller så ring facket. Det lokala kollektivavtalet gäller.

Om Farmor är en gammal person där dödsfallet inte är särskilt oväntat, då är nog de flesta inte hemma från jobbet pga det. 

så det finns få saker man kan säga är självklara här. 

däremot ledig vid begravningen, absolut. 

• Anonym (Kanske)
    Agda90 skrev 2023-08-07 15:00:51 följande:
    Och varför skulle man inte vilja vara hemma bara för att en äldre person går bort? Det finns gott om mor- och farföräldrar som har stått sina barnbarn väldigt nära. 

Som tur är finns det kollektivavtal som arbetsgivaren har förhandlat med facken. I väldigt många räknas far- och morföräldrar som nära anhöriga. På kommunals hemsida kan man även läsa att svärföräldrar räknas till det. 

man kan stå någon nära och ändå gå till jobbet? det kan ju lika gärna vara någon annan man känner som dör - som inte är släkt men man går till jobbet ändå. Man får faktiskt jobba även om man är lite låg. 

Svar på tråden Hemma vid dödsfall