Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

Hemma vid dödsfall

Anonym (R) skrev 2023-08-07 09:08:37 följande:
    Hemma vid dödsfall

Tidigt nu på morgonen ringde de och sa att min farmor har gått bort. Jag ringde jobbet direkt och sa att jag blir hemma dag. 

Nu i efterhand undrar jag om jag verkligen kan va hemma? Läste på fackets sida att det är arbetsgivaren som bestämmer om man får ledigt eller inte. Jag ringde lite i lätt panik och pratade med jouransvarig när chefen inte är där. 

försöker få tag i chefen men kommer inte fram. 

Har jag rätt att vara ledig vid dödsfall? 

Menar du att det skulle vara olovlig frånvaro? Man har rätt att vara hemma med lön vid nära anhörigs bortgång. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Kanske) skrev 2023-08-07 09:48:53 följande:

Om Farmor är en gammal person där dödsfallet inte är särskilt oväntat, då är nog de flesta inte hemma från jobbet pga det. 

så det finns få saker man kan säga är självklara här. 

däremot ledig vid begravningen, absolut. 

Huruvida folk är hemma eller inte är inte relevant. Det viktiga är att man får om man vill. Det är inget krav på att vara hemma. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Kanske) skrev 2023-08-07 15:24:04 följande:

man kan stå någon nära och ändå gå till jobbet? det kan ju lika gärna vara någon annan man känner som dör - som inte är släkt men man går till jobbet ändå. Man får faktiskt jobba även om man är lite låg. 

Vem har sagt att man inte får jobba? Känns som att du vill diskutera någon annat än TS. Varför då?
Svar på tråden Hemma vid dödsfall