• Anonym (Ts)

Var det våldtäkt?

När jag var 16 förlorade jag oskulden tillsammans med en kille jag var tillsammans med. Jag samtyckte först men när han väl skulle penetrera mig gjorde det för ont så jag bad gonom att sluta, men han fortsatte tills han kom. Jag har aldrig tänkt på det som en våldtäkt eftersom jag ändå samtyckte först med inser nu flera år i efterhand att det kanske var det. Jag har haft väldigt svårt att säga nej till killar efter den här händelsen eftersom jag inte vill att det ska hända igen. Men räknas det ens som en våldtäkt? 

• Svar på tråden Var det våldtäkt?
  • Anonym (Ts)

Kan tillägga att den här killen även brukade tjata till sig avsugningar och kunde trycka ner mitt huvud för att tvinga mig suga av honom. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-07 09:11:15 följande:
    Var det våldtäkt?

När jag var 16 förlorade jag oskulden tillsammans med en kille jag var tillsammans med. Jag samtyckte först men när han väl skulle penetrera mig gjorde det för ont så jag bad gonom att sluta, men han fortsatte tills han kom. Jag har aldrig tänkt på det som en våldtäkt eftersom jag ändå samtyckte först med inser nu flera år i efterhand att det kanske var det. Jag har haft väldigt svårt att säga nej till killar efter den här händelsen eftersom jag inte vill att det ska hända igen. Men räknas det ens som en våldtäkt? 

Ja, idag räkna det definitivt som en våldtäkt, antagligen då också eftersom du sade nej.
  • Egon den stora

Ja du sa ju uttryckligen nej och han fortsatte ändå, det är inte ens ett gränsfall. 
    Att trycka ner någons huvud som inte vill är givetvis också övergrepp. 

• Anonym (Inte friskt.)

Friska killar slutar direkt när någon säger till eller har ont.  Håll dig till dessa. 

• Pixie99
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-07 09:11:15 följande:
    Var det våldtäkt?

Ja, självklart, utan minsta tvivel är det är ett solklart fall av våldtäkt. Eftersom du utryckligen sa att du vill avsluta men att han i alla fall genomförde samlaget mot din vilja, är det inte heller det som kallas "oaktsam våldtäkt", som eventuellt hade kunnat vara fallet ifall det hade funnits en möjlighet till att han tolkade dina signaler felaktigt. Även de tvingade orala samlagen räknas som rena våldtäkter.

Nu så här efteråt finns det givetvis små möjligheter till teknisk bevisning, men du kan fortfarande överväga att polisanmäla honom för att känna att du får en viss upprättelse. Preskriptionstiden för våldtäkt är tio år, dvs det är först efter tio år som gärningen är avskriven.
  • Anonym (Herren)

Ja, det klassas som enligt svensk lag. Den kan verka lite väl hård och man ska väl egentligen ställa sig frågan om man mår/mådde dåligt av handlingen och sen eventu göra en anmälan. 

Om man inte ger sitt samtycke så är det våldtäkt. Enligt svenska lag så sker våldtäkt i de flesta relationer, åt båda hållen. Den är bra men helt seriös så den extrem. 

• Egon den stora
    Anonym (Herren) skrev 2023-08-09 10:23:02 följande:

Ja, det klassas som enligt svensk lag. Den kan verka lite väl hård och man ska väl egentligen ställa sig frågan om man mår/mådde dåligt av handlingen och sen eventu göra en anmälan. 

Om man inte ger sitt samtycke så är det våldtäkt. Enligt svenska lag så sker våldtäkt i de flesta relationer, åt båda hållen. Den är bra men helt seriös så den extrem. 

Är det på riktigt "lite väl hårt" att kunna bli dömd för våldtäkt när motparten uttryckligen säger nej? Vad tycker du krävs då?  Att hon skulle börja slåss eller något för att han inte fattade? 
  • Pixie99
    Anonym (Herren) skrev 2023-08-09 10:23:02 följande:

Men människa, vad är det säger? Det sker verkligen inte våldtäkt i de flesta relationerna. Hur tänkte du nu egentligen?
  • Anonym (Herren)
    Egon den stora skrev 2023-08-09 12:53:31 följande:
    Är det på riktigt "lite väl hårt" att kunna bli dömd för våldtäkt när motparten uttryckligen säger nej? Vad tycker du krävs då?  Att hon skulle börja slåss eller något för att han inte fattade? 
    Jag poängterade lagen. Den lagen, DEN Svenska lagen.

Tycker att detaljerna kring uttalandet är mindre viktigt. Även om hon inte uttryckligen sa nej så kan det klassas som våldtäkt. Kände hon sig tvingad eller inte kunde/våga, räcker. Känner hon att det inte var ok, då var det inte det.
    Fast det är ju bara något hon kan svara på och därav mitt inlägg.
Svar på tråden Var det våldtäkt?