Anonym (Ts) skrev 2023-08-07 09:11:15 följande:
Var det våldtäkt?
När jag var 16 förlorade jag oskulden tillsammans med en kille jag var tillsammans med. Jag samtyckte först men när han väl skulle penetrera mig gjorde det för ont så jag bad gonom att sluta, men han fortsatte tills han kom. Jag har aldrig tänkt på det som en våldtäkt eftersom jag ändå samtyckte först med inser nu flera år i efterhand att det kanske var det. Jag har haft väldigt svårt att säga nej till killar efter den här händelsen eftersom jag inte vill att det ska hända igen. Men räknas det ens som en våldtäkt?
Ja, självklart, utan minsta tvivel är det är ett solklart fall av våldtäkt. Eftersom du utryckligen sa att du vill avsluta men att han i alla fall genomförde samlaget mot din vilja, är det inte heller det som kallas "oaktsam våldtäkt", som eventuellt hade kunnat vara fallet ifall det hade funnits en möjlighet till att han tolkade dina signaler felaktigt. Även de tvingade orala samlagen räknas som rena våldtäkter.
Nu så här efteråt finns det givetvis små möjligheter till teknisk bevisning, men du kan fortfarande överväga att polisanmäla honom för att känna att du får en viss upprättelse. Preskriptionstiden för våldtäkt är tio år, dvs det är först efter tio år som gärningen är avskriven.