Inlägg från: Anonym (ööö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ööö)

Exet flyttar utomlands

Du måste genast gå till advokat om du vill att barnet ska bo hos dig och stanna i Sverige. Blir han tonåring går det inte att styra över mycket längre. 

Om mamman flyttar har du fördelen av att vara på hemmaplan, med det nätverk som finns runt sonen. Att flytta med en person med psykisk ohälsa är ju inte positivt heller. 

Hur funkar sonen med din nya + syskon?

Mitt råd är att du snarast bokar rådgivning hos advokat ( brukar kunna vara gratis i hemförsäkringen, kolla det) och få bättre reda på vad du kan göra.

Viktigt är att du förklarar för barnet att han inte själv varken får eller ska bestämma själv. Omänskligt att tvinga ett barn att välja. 
    Ni kommer behöva samtala om vad som faktiskt ÄR bäst för barnet. Vilka fördelar finns i det andra landet tex?

• Anonym (ööö)
    Anonym (J) skrev 2023-08-07 10:38:22 följande:

Hur är vårdnad, boende och umgänge idag?
    Går sonen i skola och har vänner i närheten av där du bor?

Är du beredd att ta strid för detta bör du anlita advokat och vara beredd att rivstarta en process.

Skulle det gå att hitta en kompromiss med mamman? Att han bor hos dig under terminerna men under lov är han hos mamman?

Eller mamman får åka till Sverige för att träffa sin son också. Kan vara skitjobbigt för barn att behöva resa alltid. 
  • Anonym (ööö)
    adam1412 skrev 2023-08-07 10:49:17 följande:

Han är skriven hos mig och vi kör varannan vecka och har gemensam vårdnad. Skolan är nära, har vänner och verkar trivas med sina kompisar. 

Som sagt, mycket som mamman säger påverkar honom och hans beteende och välmående här i Sverige, plus att han älskar att vara utomlands då finns det god mat, varmare klimat, roliga saker att göra osv. Han har tyvärr en bild på hemlandet som inte stämmer med det reala och dagliga livet. 

Jag skulle såklart tillåta honom åka dit på sommaren och lov (alltid gjort det, exempelvis har inte haft honom på julen under flera år, just för att tillåta honom åka och hälsa på släktingar). Problemet är också att jag är rädd att mamman kommer att ge honom emotionella skuldkänslor om han inte följer med (vilket hon redan gjorde tidigare).

I och med att han går i skolan samt är skriven hos dig så har du stor fördel. Men som sagt, du kommer behöva advokat i detta, och så fort som möjligt eftersom sånt här tar tid. 

Vad menade du med att han grät när ni fick en bebis? Grät för att han var ledsen/besviken eller för att han glad/rörd? 
    Har du och han en bra relation? 
Svar på tråden Exet flyttar utomlands