Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Varför ensambarn?

Jag är ensambarn. Trots att min mamma har två systrar och min pappa har en syster och en bror. Varför de bara skaffade ett barn? För att min mamma behandlades illa som barn där min mormor favoriserade sina barn. Mammas argument för ett barn är att man då aldrig kan vara orättvis. Vilket hon har rätt i.

Och utifrån min egna erfarenhet av att inte ha syskon: Hur kan jag sakna att ha syskon när jag aldrig haft det? Har en otroligt fin relation till mina föräldrar och umgås med dom någon timma i princip varje helg (tillsammans med min sambo). Min sambo har en syster men vill liksom mig bara ha ett barn, trots att han växt upp med ett syskon. 

Huruvida jag är egoistisk skulle jag inte säga det själv, och jag tror ingen i min vänskapskrets heller skulle säga det. Tänker helt tvärtom och bryr mig ENORMT mycket om hur personer runt omkring mig mår och vill deras bästa i alla lägen. Har inga speciella svårigheter med det sociala heller, snarare att jag hängt mer med vuxna och dragit mig mer till vuxna människor sedan jag var liten. Det du nämner är ju snarare personlighetsdrag som finns hos alla, i alla kretsar, oberoende syskon eller ej. Finns väl de med fem syskon som är egoistiska och inte förstår det sociala också tänker jag. 😅 

Svar på tråden Varför ensambarn?