• Tihi

    Vilken väggfärg till kök/allrum?

    Vilken väggfärg skulle vara fint och hyfsat neutralt i ett kök där skåpen är i en off white färg? Köket är öppet till ett allrum så det ska passa ett ganska stort rum och allrummet ska målas i samma färg som i köket. Det är väldigt högt i tak.

    Från köket/allrummet ser man in i andra delar av huset där det är målat i ljusgult och det tänkte vi behålla.

    Jag är inne på en gröngrå färg till köket/allrummet men det kanske inte är tillräckligt neutralt och blir lite mörkt?

    Jag är allergisk mot vita och gråa väggar så det går bort men annars är jag öppen för alla förslag.

  • Svar på tråden Vilken väggfärg till kök/allrum?
  • Sol5889

    En grön färg åt det varmare hållet tycker jag. Så grönbeige istället för gröngrå. :) 

  • Hjelm

    Jag hade nog också dragit åt det gröna hållet! Om grågrönt känns för mörkt kanske det funkar bättre med typ olivgrönt eller något som drar åt det gula.

  • AndreaBD

    Vi hade en gång en slags gammalrosa/ljuslila färg som kallades för luktärt i köket. Vi valde ut det på Bauhaus, de blandade det. De har en massa kort med olika färger på. Man kan få lite inspiration där. 

  • Tihi
    Sol5889 skrev 2023-08-08 12:59:11 följande:

    En grön färg åt det varmare hållet tycker jag. Så grönbeige istället för gröngrå. :) 


    Grönbeige kanske passar bättre med det ljusgula? Jag ska kolla i färgaffären.
    Hjelm skrev 2023-08-08 22:38:14 följande:

    Jag hade nog också dragit åt det gröna hållet! Om grågrönt känns för mörkt kanske det funkar bättre med typ olivgrönt eller något som drar åt det gula.


    Olivgrönt gillar jag men jag har haft svårt att hitta något färgprov än som känns bra. Men det finns säkert fler. Kul att du också tänker grönt. Det är den färgen jag tänker passar bäst både med det antikvita och med det gula. Det känns lugnt och avslappnande också men jag får nog passa mig för att välja en för mörk färg.
    AndreaBD skrev 2023-08-08 22:47:01 följande:

    Vi hade en gång en slags gammalrosa/ljuslila färg som kallades för luktärt i köket. Vi valde ut det på Bauhaus, de blandade det. De har en massa kort med olika färger på. Man kan få lite inspiration där. 



    Vilken färg hade ni på skåpen då?



  • AndreaBD
    Tihi skrev 2023-08-11 23:41:17 följande:

    Vilken färg hade ni på skåpen då?



    Vi hade vita skåp då. 
Svar på tråden Vilken väggfärg till kök/allrum?