• ingetattlevaför

Separera, Erkänna eller avsluta allt?

Hej jag ska försöka skriva så bra som möjligt så att ni kan förstå min situation, och jag letar inte efter morallektyrer eller liknande då jag själv är medveten om hur omoraliskt detta är och vilken ynkrygg jag är - mitt mål är väl att ventilera.

Jag har varit tillsammans med min nuvarande sambo i snart sju år, vi har ett hus tillsammans och ett barn på två år. Vi har alltid haft det väldigt bra, i alla fall de första fem åren, men efter vi fick barn så ändrades något. Kanske för att det mest var hon som ville ha och jag vek ned i vanlig ordning till hennes begäran - jag älskar ju henne mest i världen? Hur kan jag inte uppfylla hennes önskan även om den just då kanske inte var min egen. Med det sagt så har jag alltid velat ha barn men kanske inte just då. 

Kärleken blev mindre, affektionen mot varandra stagnerade vilket det så klart blir med småbarn. Men kände att hon oftast var arg mot mig, jag kände att jag fick dåligt samvete för allt som jag gjorde för min egen skull, oavsett om det var att träffa vänner eller att ägna sig åt någon hobby. Jag började mer och mer leva efter henne, dålig karaktär förmodligen men så fungerar jag tyvärr, sätter vanligtvis alla andras begär framför mina egna och kan inte säga nej. Sen fick vi en skada på vårt hus som tvingade oss att flytta till en familjemedlem under nästan 6 månaders tid, med en 6 månaders bäbis. Under den här tiden sov ingen, min sambo studerade vilket gjorde att jag var tvungen att vara hemma flera gånger per dag med barnet, utan att kunna ta ledigt från jobbet av ekonomiska skäl, mina arbetsdagar var från cirka 06-20 och det slutade med att jag gick in i väggen och nästan blev av med min anställning.

När vi väl flyttade tillbaka till vårt hus kändes det som att förhållandet var på rätt väg trots allt, i början av 2021. Men jag mådde inte bra psykiskt, och alla dessa problem som vi tidigare haft uppdagades mer och jag mådde sämre och sämre. Jag gick till en terapeut genom jobbet men tyvärr gav det inte mig särskilt mycket och problemen eskalerade. Jag fick ont, jag slutade sova, vi bråkade mer, jag hade närmare till att bli arg och irriterad och vi har pratat många gånger om att separera då vi kanske inte bör leva med varandra, men vi försöker.

Men som  alltid i alla klyschiga dåliga "ursäkter" vilket det inte är så öppnades mina ögon upp för en kollega som gav mig allt jag inte fick, och jag kunde vara mig själv och dela med mig av saker utan att bli ifrågasatt. En kollega som varit en bra vän till mig de senaste fem åren men det har aldrig funnits något sexuellt mellan oss på något vis. Men så klart så blev det sexuellt i april i år, det hände en gång och jag vill aldrig mer att det ska hända, jag vet inte vad jag tänkte, jag vet inte vad jag gjorde och det finns inget som kan ursäkta det jag gjort överhuvudtaget. Jag har ingen kontakt med den här kvinnan längre sedan april och jag har bytt jobb men jag är en ynkrygg och jag förtjänar det som kommer.

Nu är mina alternativ några få, eftersom att den här ynkryggen inte vågar säga något till sin sambo eftersom att hon med all rätt och all sannolikhet kommer att lämna mig på grund av det här sveket. "En gång otrogen alltid otrogen" - Jag tror inte på det fenomenet då det jag psykiskt har uthärdat nu i fyra månader vill jag aldrig någonsin uppleva igen - och jag är inte ens offret i den här röran. Så nu varje dag tänker jag genuint på att ta mitt liv, varje gång jag kör bil, varje gång jag är ute och springer förbi järnvägen - men jag har hittills varit för feg för det också så klart. 

Separerar vi så kan ingen ha kvar huset vi älskar och familjen är splittrad. Erkänner jag det här misstaget kommer jag förstöra min sambos mående för troligen all framtid och vi separerar, och det ska ju vara hennes beslut att ta utifrån omständigheterna men jag kan inte belägga det psykiska måendet på henne, hon förtjänar inte det här. Hon förtjänar lycka och om den här fega skiten tar tummen ur och kliver ett steg fram på järnvägen kan hon påbörja ett nytt liv med huset betalt och ge vår son allt som han behöver.

Jag försöker inte ta på mig någon offerkofta, jag vet vilken skitig människa jag är och jag förtjänar det som kommer och jag gråter varje dag när jag ser vår son i ögonen eller kramar honom och han själv inte kan förstå vilken jävla idiot hans egen pappa är som förorsakar detta.

Så det mesta lutar faktiskt åt att avsluta mitt eget lidande och på så vis ge min familj en ny start och helt andra möjligheter. Det är inget jag hastigt har kommit på, det här är något som jag funderat på nu i månader och hamnat i.

• Svar på tråden Separera, Erkänna eller avsluta allt?
  • 07Angel07

Hej TS,
    Det du beskriver är väldigt jobbigt så klart och beroende på vad du gör så blir det nog väldigt jobbigt oavsett. Jag tycker dock absolut INTE du ska ?avsluta allt? för som du nämner så vill du inte orsaka skada mot din fru/son och om du inte längre finns så är det nog vad som kmr ske?

Pratar du med någon om dina känslor? Någon professionell? Känns som att du behöver professionell hjälp då allt du förklarar har nog många varit med om och ibland behöver man hjälp på traven för att inte må som du gör.

Nu till ett ex: jag blev lämnad av mitt ex, när han träffade en ny på sitt jobb, efter många år ihop och 3 barn på det. Han gjorde inte saker på rätt sätt och därför ber jag dig att verkligen tänka till. Bli lämnad skadar oerhört mycket men man kommer över det, bli otrogen mot är samma sak däremot att bli änka hade nog skadat mer än något utav dessa två. Speciellt med barn i bilden.

Jag kan säga att nu, några efter mår jag bra, man kommer över allt det jobbiga däremot jade jag önskat att han var ärlig om allt och det är nog vad du kan ge din fru, ärlighet och kanske att ni tar ett gemensamt beslut ihop. Men där behöver du förklara för henne såsom du gjorde här, för hon kmr bli arg, kmr bli ledsen o frustrerad och behöver veta alla parametrar till varför det blivit så här?ärlighet varar längst?

Önskar dig all lycka/A

• Soryu

Först och främst, du behöver söka hjälp. Även om det är sant, vilket det inte behöver vara, att familjen skulle bli splittrad och förstörd om du berättar om otroheten så är dina tankar om självmord helt orimliga i förhållande till vad du har gjort. Ingenting kommer att bli bättre för din son för att du tar livet av dig, utan tvärtom förlorar han ju sin pappa för evigt och även om du har gjort fel i och med otroheten så innebär det inte att du är en värdelös människa som inte har någonting att bidra med. Genom att avsluta ditt liv kommer du med all sannolikhet att ge din son mycket sämre förutsättningar i livet för han behöver dig och kommer att behöva dig under många år.

Så det första och viktigaste är att du behöver få professionell hjälp för din nedstämdhet och dina självmordstankar. Jag tycker att det måste få komma i första hand. Först när du fått hjälp med det och är i ett mer stabilt skede kan du börja överväga hur du vill göra i förhållande till din fru.

Personligen kan jag tycka att ett snedsteg av otrohet inte behöver vara så farligt och det kanske inte är någonting som nödvändigtvis behöver berättas om. Det är ju ändå högst begripligt att man kan börja drömma om någon annan och få känslor för någon annan när det är väldigt utmanande och krävande i ens kärleksrelation. Sen agerar väl de flesta inte på det, men vi är ju ändå bara människor och ibland gör vi misstag. Om min partner hade varit otrogen en enstaka gång i en svacka men sett på det som ett stort misstag och varit väldigt hängiven mig och vår relation så hade jag kunnat förlåta det och gå vidare, och kanske hade jag till och med föredragit att inte få reda på det.

Jag förstår att de flesta nog inte ser på det som jag gör, men jag vill bara säga detta för att det inte är någon universell sanning att du är en värdelös ynkrygg utan du har varit i och är fortfarande i en svår situation som du uppenbarligen inte riktigt reder ut på egen hand utan du landar i den helt orimliga slutsatsen att självmord skulle vara den bästa vägen ut. Det är det inte alls, och det finns hjälp att få, så sök hjälp nu, gärna till en psykiatrisk akutmottagning. Både du och din son förtjänar att du fortsätter att leva!

• ingetattlevaför
    07Angel07 skrev 2023-08-08 09:54:44 följande:

Hej TS,
    Det du beskriver är väldigt jobbigt så klart och beroende på vad du gör så blir det nog väldigt jobbigt oavsett. Jag tycker dock absolut INTE du ska ?avsluta allt? för som du nämner så vill du inte orsaka skada mot din fru/son och om du inte längre finns så är det nog vad som kmr ske?

Pratar du med någon om dina känslor? Någon professionell? Känns som att du behöver professionell hjälp då allt du förklarar har nog många varit med om och ibland behöver man hjälp på traven för att inte må som du gör.

Nu till ett ex: jag blev lämnad av mitt ex, när han träffade en ny på sitt jobb, efter många år ihop och 3 barn på det. Han gjorde inte saker på rätt sätt och därför ber jag dig att verkligen tänka till. Bli lämnad skadar oerhört mycket men man kommer över det, bli otrogen mot är samma sak däremot att bli änka hade nog skadat mer än något utav dessa två. Speciellt med barn i bilden.

Jag kan säga att nu, några efter mår jag bra, man kommer över allt det jobbiga däremot jade jag önskat att han var ärlig om allt och det är nog vad du kan ge din fru, ärlighet och kanske att ni tar ett gemensamt beslut ihop. Men där behöver du förklara för henne såsom du gjorde här, för hon kmr bli arg, kmr bli ledsen o frustrerad och behöver veta alla parametrar till varför det blivit så här?ärlighet varar längst?

Önskar dig all lycka/A

Förstår vad du menar, men samtidigt om jag ändå inte kommer att finnas med i bilden kan jag i alla fall ge henne möjligheten att köpa ut huset så vår son kan få växa upp i huset som han och hans mor älskar så pass mycket.

Jag har tyvärr inget att prata med då jag inte heller vill belasta dessa moraliska besvär på någon annan, har försökt få en tid hos psykiatrin länge men blir mest avvisad.

Jag håller med om det du säger kring ärlighet, men jag har så oerhört svårt att se min sambo i ögonen och orsaka den skada som tillfaller henne, det är nästan värre än det jag upplever nu.

• ingetattlevaför
    Soryu skrev 2023-08-08 09:55:49 följande:

Först och främst, du behöver söka hjälp. Även om det är sant, vilket det inte behöver vara, att familjen skulle bli splittrad och förstörd om du berättar om otroheten så är dina tankar om självmord helt orimliga i förhållande till vad du har gjort. Ingenting kommer att bli bättre för din son för att du tar livet av dig, utan tvärtom förlorar han ju sin pappa för evigt och även om du har gjort fel i och med otroheten så innebär det inte att du är en värdelös människa som inte har någonting att bidra med. Genom att avsluta ditt liv kommer du med all sannolikhet att ge din son mycket sämre förutsättningar i livet för han behöver dig och kommer att behöva dig under många år.

Så det första och viktigaste är att du behöver få professionell hjälp för din nedstämdhet och dina självmordstankar. Jag tycker att det måste få komma i första hand. Först när du fått hjälp med det och är i ett mer stabilt skede kan du börja överväga hur du vill göra i förhållande till din fru.

Personligen kan jag tycka att ett snedsteg av otrohet inte behöver vara så farligt och det kanske inte är någonting som nödvändigtvis behöver berättas om. Det är ju ändå högst begripligt att man kan börja drömma om någon annan och få känslor för någon annan när det är väldigt utmanande och krävande i ens kärleksrelation. Sen agerar väl de flesta inte på det, men vi är ju ändå bara människor och ibland gör vi misstag. Om min partner hade varit otrogen en enstaka gång i en svacka men sett på det som ett stort misstag och varit väldigt hängiven mig och vår relation så hade jag kunnat förlåta det och gå vidare, och kanske hade jag till och med föredragit att inte få reda på det.

Jag förstår att de flesta nog inte ser på det som jag gör, men jag vill bara säga detta för att det inte är någon universell sanning att du är en värdelös ynkrygg utan du har varit i och är fortfarande i en svår situation som du uppenbarligen inte riktigt reder ut på egen hand utan du landar i den helt orimliga slutsatsen att självmord skulle vara den bästa vägen ut. Det är det inte alls, och det finns hjälp att få, så sök hjälp nu, gärna till en psykiatrisk akutmottagning. Både du och din son förtjänar att du fortsätter att leva!

Jag kan förstå att man ser det på det viset, men jag vad kan jag liksom lära min egen son, hur man är en skitig människa och bedrar de som står en närmast.

Det är så klart det som jag inte vet hur hon ställer sig till men jag är av den ganska skarpa uppfattningen att sveket är för stort för henne, men jag kan inte veta om jag inte är helt ärlig, samtidigt som jag är för feg? Jag skulle absolut göra allt för att få hennes förlåtelse. Hon har en nära vän som blev bedragen av sin samboför ett år sedan, då handlade det mer om en långvarig affär, men min sambo lyckades få dom att lappa ihop det, tror däremot inte hon skulle se det så om det drabbade henne själv. 

Jag har försökt tidigare men psykiatrin verkar inte vela ta på mig och privat är inte ekonomiskt möjligt för vår familj tyvärr.
  • Anonym (k)

Att ta sitt liv kommer att "förstöra hennes mående" betydligt mer än att du skulle välja att separera. En otrohet är betydligt lättare att komma över än att du varit egoistisk nog att lämna barnet utan fader.  Det första kommer hon över. Det andra... Det skadar DITT barn också.

Psykakuten?Mindler? Självmordslinjen?

• Fjäril kär

Du ger din son livslångt trauma om du tar ditt liv. Han kommer aldrig förlåta det sveket. 

Har du så allvarliga problem behöver du åka in till psykakuten och berätta att du är självmordsbenägen och behöver bli inlagd. Sånt tar dom alltid på allvar. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (k) skrev 2023-08-08 10:25:02 följande:

Att ta sitt liv kommer att "förstöra hennes mående" betydligt mer än att du skulle välja att separera. En otrohet är betydligt lättare att komma över än att du varit egoistisk nog att lämna barnet utan fader.  Det första kommer hon över. Det andra... Det skadar DITT barn också.

Håller med. Varför förstöra sitt barns liv, är barnet inte en anledning att leva?

Känns som att du skyller från dig precis allt som du gjort. Börja stå upp för dig själv, börja ta ansvar för ditt mående och framför allt, börja ta ansvar för ditt barn och inse att du är hans pappa och kan inte ersättas. Vad som än händer så har du ett liv med din son att se fram emot. 

Sök hjälp, börja med att ringa VC. Och prata med din sambo. 

• Anonym (Granbarr)

Nu ska jag vara jäkligt ärlig här... att ta sitt liv är det värsta sättet att försöka komma undan konsekvenser av sina handlingar och att slippa ta ansvar. 

Det är dags att växa upp och ta lite jäkla föräldraansvar här. 

Min far begick självmord och jag har i hela mitt liv tagit på mig det som mitt fel. Mitt liv har varit ett livslångt lidande där jag själv funderat på att ta mitt liv. Ingen vet varför han gjorde det. Men han förstörde resten av mitt liv. ..

• Tecum

Du har ett alternativ som du inte nämner i din TS. Förlåt dig själv, gå vidare utan att berätta och fortsätt att vara en bra pappa för din son. Du gjorde ett stort misstag, men det finns det som är mycket värre. Som att ta livet av sig och lämna ett barn utan sin pappa. Där snackar vi svek, en enstaka otrohet är inget i jämförelse! Man måste inte berätta allt, alltid, eller "göra rätt" i varje tänkbar situation. Moralpolisen på FL rasar förstås men låt dem.

Du verkar vara en sån som tar på dig skuld i alla tänkbara sammanhang och intrycket är att er relation inte är den bästa. Och att det inte är ditt fel. Du är ingen dålig människa och din familj behöver dig!

• ingetattlevaför
    Anonym (k) skrev 2023-08-08 10:25:02 följande:

Har testat självmordlinjen, vet inte riktigt vad det gav mig, ärligt.
    Fjäril kär skrev 2023-08-08 10:26:21 följande:

Du ger din son livslångt trauma om du tar ditt liv. Han kommer aldrig förlåta det sveket. 

Har du så allvarliga problem behöver du åka in till psykakuten och berätta att du är självmordsbenägen och behöver bli inlagd. Sånt tar dom alltid på allvar. 

Jag ser det som att han är så pass liten och har så många runtomkring sig så när han är vuxen nog kanske han kan förstå varför på något vis?
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-08 10:29:17 följande:

Håller med. Varför förstöra sitt barns liv, är barnet inte en anledning att leva?

Känns som att du skyller från dig precis allt som du gjort. Börja stå upp för dig själv, börja ta ansvar för ditt mående och framför allt, börja ta ansvar för ditt barn och inse att du är hans pappa och kan inte ersättas. Vad som än händer så har du ett liv med din son att se fram emot. 

Sök hjälp, börja med att ringa VC. Och prata med din sambo. 

Barnet är faktiskt det enda som har hållit mig levande än så länge, utan honom hade det varit gjort för längesen.
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-08-08 10:34:24 följande:

Nu ska jag vara jäkligt ärlig här... att ta sitt liv är det värsta sättet att försöka komma undan konsekvenser av sina handlingar och att slippa ta ansvar. 

Det är dags att växa upp och ta lite jäkla föräldraansvar här. 

Min far begick självmord och jag har i hela mitt liv tagit på mig det som mitt fel. Mitt liv har varit ett livslångt lidande där jag själv funderat på att ta mitt liv. Ingen vet varför han gjorde det. Men han förstörde resten av mitt liv. ..

Jag beklagar din sorg och din smärta, jag har inga tendenser att lämna någon "ovetande" om du förstår vad jag menar. Och jag håller med, jag flyr ansvar, konsekvenser och allt vad det innebär. Jag är en ynkrygg, det försöker jag inte skyla med.
Svar på tråden Separera, Erkänna eller avsluta allt?