• Anonym (Ångest)

Får ångest av jobbet

Vad gör man när man får ångest av jobbet? Känns så tydligt nu när jag varit ledig 4 veckor. Har inte alls känt mig lika irriterad, har haft bättre tålamod med barnen osv under ledigheten. Inser nu att jag får lite lätt ångest av mitt jobb vilket påverkar mitt mående negativt. Jag går runt med en lätt irritation vilket ökar stressnivån och jag kokar lätt över för små motgångar. 

Känner inte att jag vill byta jobb. Tycker om de flesta kollegorna, work life balance osv. Men chefen och vissa arbetsuppgifter framkallar ångest hos mig. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, Känner mig hela tiden otillräcklig. 

Men har hoppat runt en del så hade tänkt stanna minst ett år till på detta ställe. Hur gör man? 

• Svar på tråden Får ångest av jobbet
  • Hjelm

Du känner dig säker på att jobbet får dig att må dåligt, och samtidigt vill du inte byta jobb?
    Jag förstår inte?

• Anonym (Arbetsgivare)

Ångest av jobbet?
    Tror de flesta mig medräknad upplever att semester ger mer energi och mindre stress.
    Mina tankar, du jobbar heltid i vården, har huvudansvaret för hem och barn.
    Ekonomin går ihop men inte räcker det till att fylla sparkontot.
    Du saknar högre utbildning.

• Anonym (Ångest)
    Hjelm skrev 2023-08-09 10:39:02 följande:

Du känner dig säker på att jobbet får dig att må dåligt, och samtidigt vill du inte byta jobb?
    Jag förstår inte?

Finns lite olika skäl. jag har hoppat runt en del mellan olika jobb. Känner att det inte är bra för cvt att byta för snabbt. 

ett Annat skäl är att jag jobbar hemifrån mestadels vilket passar mitt liv just nu 

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2023-08-09 13:47:53 följande:

Ångest av jobbet?
    Tror de flesta mig medräknad upplever att semester ger mer energi och mindre stress.
    Mina tankar, du jobbar heltid i vården, har huvudansvaret för hem och barn.
    Ekonomin går ihop men inte räcker det till att fylla sparkontot.
    Du saknar högre utbildning.

Förstod inte ditt svar riktig 
    Vi har god ekonomi. Tillräckligt för att resa och ha pengar på sparkontot. Men inte tillräckligt god för att jag ska kunna sluta  jobba.  Jag  jobbar med marknadsföring och har En universitetesutbildning inom samma område. 

• Anonym (Igenkänning)

Oj vad jag känner igen mig, har dock inga råd. 

Jag känner så starkt att jag vill göra något annat, helst typ uska eller så med lite lagom ansvar för personal, men det som stoppar mig är lönen jag har nu, är ingenjör. Men pressen och otillräckigheten, samt att det är svårt väger inte upp lönen egentligen. Svårt det där, helst när man egentligen trivs. 

• Anonym (Så kan det vara)

Har konstant lättare ångest inför mitt jobb. Är socialsekreterare på utredning. Ständig ångest för att inte räcka till, bli klar och för att förmedla svåra beslut. I perioder med personalbrist och hög inströmning av ärenden har jag panikångestattacker på nätterna. Det är bara att härda ut för när jag väl är på jobbet så är det helt annat. Då har jag ingen ångest under arbetsdagen för det händer så mycket och många möten. Trivs annars med kollegor, chef och arbetsuppgifter. Men visst, funderar emellanåt på att byta inriktning i yrkeslivet. Hade varit skönt att släppa jobbet när man kom hem.

• Aliona

Det finns väl bara två sätt - att byta jobb eller att lära dig att hantera känslorna runt ditt jobb. Du vill inte byta jobb, så då återstår bara det andra. Det finns massor av sätt, du får prova dig fram - fysisk aktivitet, meditation, andningsövningar, positivt tänkande, tacksamhet osv. Du kan också googla efter hur man hanterar jobbiga känslor, tex här finns en hel del tips: https://utforskasinnet.se/bemastra-negativa-kanslor-genom-acceptans/ 

• Hjelm
    "Tillräckligt god ekonomi för att resa och ha pengar på sparkontot. Men inte tillräckligt god för att jag ska kunna sluta jobba."

Nej, hur många har råd att sluta jobba?

Om du mår dåligt av ditt jobb får du antingen försöka förändra situationen på arbetsplatsen på något sätt, eller byta jobb.

Att välja att stanna kvar i en situation som man vet får en att må dåligt har jag svårt att förstå.
  • Anonym (samma)

Känner samma ångest inför att börja jobba. För min del är det kollegorna jag inte orkar med just nu, alla frågor de kommer ställa efter semester, de vill veta precis ALLT och det orkar jag inte med. De ställer massvis med frågor om en och ens familj och barn, sådant de inte har att göra med tycker jag. 
    Hur svarar man när man inte vill berätta allt om ens liv? 

Jag känner att jag skulle vilja jobba halvtid men det har jag inte råd med.

Har inga bra tips till dig tyvärr ville bara visa att jag också känner ångest. 

Kram

Svar på tråden Får ångest av jobbet