• Jeffreyovego

Smärta långt ner i magen (vänster)

Hej, 

har någon här inne erfarenhet kring smärta långt ner i magen till vänster? 

det hela började 5 dagar innan beräknad mensdag, trodde och hoppades att det var ett tecken på graviditet då vi länge försökt bli gravida (haft liknande smärta när jag blivit gravid som dessvärre slutat i missfall). Men mensen kom och jag har testat negativt på flera graviditetstest. Smärtan har dock fortsatt och ökat successiv, den var till en början molande som därefter upplevdes huggande och brännande, nästan som en tyngd stundvis. Har även varit illamående. Mensen har varit aningen of, väldigt lite blod i jämförelse med annars. Jag är nu 6 dagar sen mensen började, så har haft denna smärta i snart två veckor. 

Någon med liknande erfarenhet? Börjar nu känna mig lite orolig att något är på tok, frågan är bara med vad, äggstock? Tarm? Google är inte mycket till hjälp Och BM jag pratade med var inte mycket till hjälp. 

tack på förhand 

• Svar på tråden Smärta långt ner i magen (vänster)
  • rosesarewhite

Utomkvedshavandeskap kanske? Eller förstoppning om det är tarmarna som spökar.
    Jag tycker att du ska söka vård på vc redan idag, det bör man alltid göra om man har smärtor från magen som inte går över på ett par dagar.

• Jeffreyovego
    rosesarewhite skrev 2023-08-09 10:24:06 följande:

Utomkvedshavandeskap kanske? Eller förstoppning om det är tarmarna som spökar.
    Jag tycker att du ska söka vård på vc redan idag, det bör man alltid göra om man har smärtor från magen som inte går över på ett par dagar.

Har läst i tråden om utomkvedshavandeskap och anledningen att jag inte tror det är för att i princip alla har testat positivt på graviditetstest, vilket jag då inte gör. I övrigt stämmer smärtan in där så förstår din tanke. 

Alternativa problem med tarmarna är så många så det går inte ens att googla du fram för det kan vara 7 saker, så det är absolut en möjlighet. 

du tycker jag ska det? Är alltid så rädd att söka vård då jag känner mig till besvär av någon märklig anledning. Men får kanske ringa om rådgivning, en bra start för mig som är lite skraj. 

Tack för du tog dig tiden att svara. 

• rosesarewhite
    Jeffreyovego skrev 2023-08-09 11:01:40 följande:

Har läst i tråden om utomkvedshavandeskap och anledningen att jag inte tror det är för att i princip alla har testat positivt på graviditetstest, vilket jag då inte gör. I övrigt stämmer smärtan in där så förstår din tanke. 

Alternativa problem med tarmarna är så många så det går inte ens att googla du fram för det kan vara 7 saker, så det är absolut en möjlighet. 

du tycker jag ska det? Är alltid så rädd att söka vård då jag känner mig till besvär av någon märklig anledning. Men får kanske ringa om rådgivning, en bra start för mig som är lite skraj. 

Tack för du tog dig tiden att svara. 

Eftersom du haft ont i två veckor ska du absolut söka vård och du kommer inte vara till besvär! Jag tycker inte du ska be om rådgivning utan be om att få en tid, sedan är jag i och för sig övertygad om att de kommer vilja att du kommer in om du säger att du haft ont i 2 veckor. Det kan finnas massor av olika orsaker och många är inte allvarliga, men det kan vara det och bäst att ta det säkra före det osäkra.
  • Jeffreyovego
    rosesarewhite skrev 2023-08-09 11:14:24 följande:
    Eftersom du haft ont i två veckor ska du absolut söka vård och du kommer inte vara till besvär! Jag tycker inte du ska be om rådgivning utan be om att få en tid, sedan är jag i och för sig övertygad om att de kommer vilja att du kommer in om du säger att du haft ont i 2 veckor. Det kan finnas massor av olika orsaker och många är inte allvarliga, men det kan vara det och bäst att ta det säkra före det osäkra.

Ringde om rådgivning och likt du skrev gav dem mig en tid istället på tisdag, så får vi se vad smärtan egentligen rör sig om.  

• Ensam hemma

Min smärta, långt ner till vänster i magen, berodde på problem i tarmen.

Bra att du fått en tid!

• JodiBabe

Kan ju vara njursten.

När jag har haft tarmproblem brukar det vara höger sida (där tjocktarmen sitter)

• Jeffreyovego

Till Ensam hemma, kunde inte citera dig. Vad var det som var problemet för din del med tarmen, om du vill dela med dig? 

• rosesarewhite

JodiBabe tjocktarmen går upp på höger sida, sedan tvärsöver magen och sedan ner på vänster sida.

• Jeffreyovego

Jodibabe -> Vad var det som inte stod rätt till med tarmen för din del? känner nämligen mer och mer att det är tarm och inte som jag tidigare misstänkt, äggstock. 

• Ensam hemma
    Jeffreyovego skrev 2023-08-09 15:00:19 följande:

Till Ensam hemma, kunde inte citera dig. Vad var det som var problemet för din del med tarmen, om du vill dela med dig? 

Hade tarmfickor och några polyper som togs bort. Tarmfickorna fanns kvar och besvärade mig många år men idag är jag opererad och mår bra.
  • Jeffreyovego
    Ensam hemma skrev 2023-08-09 16:23:22 följande:
    Hade tarmfickor och några polyper som togs bort. Tarmfickorna fanns kvar och besvärade mig många år men idag är jag opererad och mår bra.

Skönt att höra att du mår bra idag och slipper besvären. 

• JodiBabe
    rosesarewhite skrev 2023-08-09 15:17:56 följande:

JodiBabe tjocktarmen går upp på höger sida, sedan tvärsöver magen och sedan ner på vänster sida.

ah, ok, förstår
  • JodiBabe
    Jeffreyovego skrev 2023-08-09 15:38:10 följande:

Jodibabe -> Vad var det som inte stod rätt till med tarmen för din del? känner nämligen mer och mer att det är tarm och inte som jag tidigare misstänkt, äggstock. 

Jag tror ärligt inte du har samma, jag fick nämligen feber (och prickar över hela kroppen efter ett tag), samt kraftiga ledsmärtor. Blev inlagd på sjukhus, de trodde först det var blindtarmen.
    Det visade sig vara en bakterie som heter Yersinnia och jag blev sjukskriven i 3 veckor. Man får den av fläskkött som inte värmts upp tillräckligt.
  • Jeffreyovego
    JodiBabe skrev 2023-08-09 17:54:39 följande:

Ledsmärtorna började komma mot slutet av sjukhusvistelsen

Men usch, det lät riktigt jävligt och att du hade oturen med att få extremt mycket på en och samma gång. Hade dessutom ingen aning om den här bakterien så om inte annat så lärde du mig något nytt. 

håller med dig, tror absolut inte det är något jag drabbats av, men det är intressant att höra vad andra har varit med om/symtom då man troligen (som i detta fallet) får lära/höra något nytt. 

Jag får göra en uppdatering här efter mitt läkarbesök. 

• JodiBabe
    Jeffreyovego skrev 2023-08-09 19:41:40 följande:

Men usch, det lät riktigt jävligt och att du hade oturen med att få extremt mycket på en och samma gång. Hade dessutom ingen aning om den här bakterien så om inte annat så lärde du mig något nytt. 

håller med dig, tror absolut inte det är något jag drabbats av, men det är intressant att höra vad andra har varit med om/symtom då man troligen (som i detta fallet) får lära/höra något nytt. 

Jag får göra en uppdatering här efter mitt läkarbesök. 

Lycka till!

(Ledsmärtorna är alltså ett symtom på Yersinnia)
Svar på tråden Smärta långt ner i magen (vänster)