• Ingetnamn1010

Bipolär respektive i ett skov

Anonym (*) skrev 2023-08-09 18:59:51 följande:

Varför kan inte läkaren gå på vad du säger? Tror läkaren att du ljuger? Det måste ju vara vanligt vid psykiatriska tillstånd att symtomen inte syns eller märks just när man är hos läkaren. Även att den sjuke döljer sina symtom och inte anser sig själv vara sjuk är väl vanligt? Jag trodde det var därför som anhörigas berättelser var så viktiga just vid psykiatriska utredningar.

Jag förstår om du inte kan svara på detta och att du inte blir hjälpt av min kommentar. Tyvärr har jag inga råd att ge, utan kan bara säga att detta måste vara otroligt tufft för dig, och att jag hoppas att din partner börjar ta sin medicin igen och blir av med sina vanföreställningar.

Läkaren lyssnar på mig och har bett henne komma in 2ggr men hon visar inte upp det jag berättar för dem! Hon förklarar bara att hon är lite spirituell lagd! Och nu kräver hon att jag måste ha fått tillåtelse av henne att kontakta dem annars får dem inte prata med mig!

Hon tar sin medecin och läkaren ökade den oxå (litium) men vanföreställningar är kvar!

Jag orkar inte med att inte känna igen henne! 
  • Ingetnamn1010
    Anonym (Liknande brud) skrev 2023-08-09 20:01:11 följande:

Hej är i exakt samma sits som dig med min nuvarande partner kanske vi delar samma partner. 
    Hur länge har ni vart gifta?

I 7 år!
    Vad har du för erfarenher?
  • Ingetnamn1010

Tack för omtanken! Har varit i kontakt med läkaren som även rekommenderat mig att gå och prata om det! Har läst på så mycket jag kan om bipolär men hittar lite om vanföreställningar och personlighetsförändring! 

• Ingetnamn1010

Till Anonym (?)

Var dem i psykos eller var det bara i milda drag? 
    Min fru funkar helt ok bland folk men är man med henne 
    Hela tiden märker man så skillnad på hur hon var förut! 

• Ingetnamn1010
    Anonym (*) skrev 2023-08-11 07:38:21 följande:
    DETTA hoppas jag TS tar till sig. Bästa råden i tråden. Jag tänkte också på just det, att skilsmässa kanske inte är en så dålig lösning, trots allt.
    Jo jag tänker i samma banor oxå! 
    Märker av medberoendet då jag räknar tabletter och uppmärksammar varenda lite konstig detalj hon gör och vill att alla ska se det jag gör! 
    Om jag ifrågasätter hennes beteende och misstänksamhet så blir hon arg och tar det som en bekräftelse att hon har rätt! Är jag undvikande och knappt svarar så gör hon inget större av det! 

Men det är påfrestande att hela tiden få höra små retliga skratt,  kommentarer på engelska! Ritualer som knacka på sig själv eller saker! Associera och göra samband om saker som inte hör ihopa, jiberish typ! Sjunga rakt ut. Detta gör hon när jag umgås och pratar med barnen eller om jag säger något till henne eller bara gör något som i hennes bubbla inte stämmer! 
    Hon är obehaglig

Utan för dörren håller hon sig i skinnet! 

Va fan är det??? 

Vill inte ge upp redan! Vi har 2 små barn! Och detta är ju andra gången detta händer! Så jag hoppas med rätt medecin så försvinner kanske vanföreställningarna! Känns inte som litiumet hjälper henne med detta!

Skulle behöva höra några lyckliga slut för att orka! 
  • Ingetnamn1010

Tack snälla för era svar och omtanke ❤️

Hon kom ur sitt förra skov i april. Hon fick då antipsykotisk medecin och litium som gjorde att det vände direkt! Men hon valde att sluta med den antipsykotiska självmant för hon blev slö i huvudet tyckte hon! 

Början på juli började hon uppföra sig misstänksam mot mig (så startade det förra gången oxå) och jag la då märke till att hon inte tog sin medecin på kvällen och konfronterade henne! Jag hade inte kollat henne innan så vet inte hur mycket hon missat, men allting var perfekt bara veckorna innan! 
    Så jag vet inte om skovet kom av sig själv eller missat medecin! Hon påstår att hon bara missat 2 ggr 

När jag har pratade med läkaren i början på skovet så tyckte han på det jag berättade att hon verkar behöva antipsykotisk! Men hon visar inget för honom när dem träffas!

Jag har dock inspelningar både på video där hon gör konstiga saker och ljudupptagning där hon snackar om saker som hon anser är konstigt och förstör hennes balans! Även bilder på saker hon skrivit!
    Mitt nästa steg är att visa det för läkaren! Har inte vågat göra det innan då det isåfall skulle kommit till min frus vetskap att jag spelat in henne!
    Jag för även dagbok på allt märkligt hon sagt och gjort

Tror ni det hjälper om läkaren få se och höra "bevisen" eller dem måste behöva se det ifrån henne för att få en riktigt bild utav det? För jag kan tänka mig om dem visar det för henne kommer hon ha en bra förklaring! 

Jag och min familj har kontakt med en familjerådgivare och en socialsekreterare. 
    Just nu har bara jag kontakt med dem och ska på nästa möte med socialsekreteraren visa upp "bevisen" då hon varit på semester! 

Samtalsstöd har jag svårt att få tag i, hittar mest ideala föreningar som träffas! 

• Ingetnamn1010
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-08-11 22:18:47 följande:

Blir ledsen av att läsa kommentarerna i den här tråden. Tiden efter diagnos är alltid svår, tills det blivit ordning på medicineringen. Lever själv med en bipolär partner som nu är fri från psykoser. Skoven fortsätter komma regelbundet men är inte värre än hur vilken "frisk" människa som helst är när man är uppe i varv eller deppig. Det finns gott om par som lever vanliga liv trots bipolaritet med tidigare psykoser. Det viktiga för er ju att vården agerar så att din partner kommer ur det här tillfälliga tillståndet och lär sig hantera sjukdomen.

Hej
    Vad skönt att få höra ett lyckligt slut! Vad glad jag är för er! Hur gjorde du för att att din partner fick rätt hjälp! Hur lång tid tog det? Vad äter dem för medecin? Om du vill dela med dig? 

Igår så tappade min fru det ordentligt! Vi kom in i en diskussion och hon kunde inte sluta prata om hennes upplevelser jag fick tillslut be henne sluta för det blev för mycket för mig! 

Hon berättade saker som:

Jag försöker bli av med henne, döda henne! vi är ett helt kompani som jobbar tillsammans! Vänner grannar företag! Alla är vi delaktiga på något sätt! Även hennes psykiatri! 

Hon påstår att min karma har fått våra barn att Hamna på sjukhus! 

Min pappas karma fick min bror till att vara med i en bilolycka och avlida! 

Hon tror psykiatrin lurar henne att vara bipolär för dem vill tysta ner hennes gåva 

Hon ser sammansättningar ute i naturen, hennes kropp för henne dit automatiskt och allt från en pinne kan ha betydelse för henne! Någon har placerat ut dem här sammansättningarna för henne att hitta

Hon tror att hur barnen placerar sina leksaker påverkar henne

Hon tror hon kommer bli drogad på en fest hon ska på

Hon är övertygad att hon har en gåva och ska få alla att förstå henne tankesätt! Jag bad henne gå ut och berätta det för alla och hon kommer göra det när världen är redo

Klassas detta som förföljelsemani? Fortsätter detta så blir säkert en psykos! 
  • Ingetnamn1010

Hon kan fungera bland folk! Men det spiller ut ibland! Nu tro jag det kommer spilla ut ännu mer!

Jag är orolig hur min största uppfattar henne! Men med stöd från familjerådgivningen och att jag förklarar för henne vad som mamma gör är fel, så frågar hon även andra vuxna nu för att få se vad dem tycker och letar information! Mamman trodde jag målade prickar på läsk och ölburkar undertill! Så när vi var i affären kollade dottern på burkarna och såg att dem fanns där med så mamma ljuger! Och då förklarar jag att det är en del av sjukdomen 
    Dottern tittar på mig för bekräftelse när hon säger konstiga saker! 

Jag har förklarat sjukdomen för dem! Dem vet att den är livslång men om mamma får medicin så kan allt vara som det brukar och att vi alla hjälper henne!

Hon har varit 100% sjukskriven sen årsskiftet!
    Hon klarar av vardagssysslor men ingen som helst ansträngning åt barnens intresse! Spenderar all tid framöver telefonen eller är ute och går

Hur kan hon vara i en psykos och ändå bete sig normalt framför sina föräldrar och grannar? Hon blir inställsam mot människor hon dagen innan sagt är i maskopi med mig

Iofs beter hon sig normalt här hemma oxå imellan åt! 
    Känns som hon kan hoppa in i sin värld när något får henne att tänka i dem banorna?! 

• Ingetnamn1010
    Anonym (Anhörig) skrev 2023-08-12 10:14:02 följande:

Så ni har barn, det framgick inte av din trådstart. Det komplicerar ju situationen avsevärt. På det du beskriver låter hon paranoid med vanföreställningar, och i alla fall gränspykotisk.

Du kan kolla om er kommun har ambulerande akuta psykiatriteam. Om det finns så kan man ringa och så kommer dom hem. Om hennes tillstånd skulle bli värre. Dom får inte rådge dig kring henne specifikt, men dom kan ge dig allmänna råd om hur du ska hantera en eventuell uppkommen besvärlig situation.

Försök att så långt möjligt undvika diskussioner som rör hennes vanföreställningar. Du kan aldrig ?vinna? en diskussion med en psykotisk person. Svara så undvikande som möjligt och byt samtalsämne direkt om hon berättar om något uppenbart tokigt.

Klarar hon vardagen med jobb, rutiner kring barn och hushåll? Det kan vara en god ide att ta kontakt med hennes chef. Arbetsgivaren har ett långt gående ansvar för anpassning, det kan också vara så att de har försäkringar som kan erbjuda henne vård.

Fundera också över hur era vardagsrutiner ser ut och om du kan ändra något? Paranoida vanföreställningar blir ofta värre av stress, är det något du kan se för hennes del?

Situationer som kan stressa kan till exempel vara att interagera med okända människor, som att handla, fixa ärenden, köra bil, åka buss? Är det något du ser som du kan undvika att hon gör?

Att hon tillåter att du har läkarkontakt är såklart bra, men ha i åtanke att varken du eller läkaren har någon direkt möjlighet att få henne att ta läkemedel om hon inte vill. Så dra inte för stora växlar på det.

Det låter bekymmersamt att du inte får tag i terapi då du verkligen skulle behöva stöd av någon professionell, är det långa väntetider? Du kan kolla om din arbetsgivare erbjuder terapi genom någon försäkring, vi har det och det behöver inte vara kopplat till arbetssituationen.

Ett annat tips är familjerådgivningen. Du kan boka enskilda samtal och de kanske har någon som har erfarenhet av psykisk ohälsa.

Till sist, se till att du får andrum och pauser så att du orkar med. Har du familj i närheten som kan avlasta med barnen? 

Jo ambulerande akut team finns. Även hos hennes psykiatri
    Jag beskrev ovan hur vardagen ser ut och det ska bli skönt för oss andra att börja jobba och gå i fsk skola igen! Finns ingen rutin i detta hemmet förtillfället 

Stress ökar det definitivt! Men hon blir ju stressad av att se sina samband
    Okända människor och folk som kör bakom henne kan hon känna av om dem har dålig energier 

Jag känner nästan att jag inte vill hjälpa henne undvika dem paranoida tankarna! Jag vill att dem ska bli tydligare så hon tillslut får LTP. Tror det är ända sättet nu för henne att kunna bli frisk och vi får vila ifrån henne!

Jag kan få terapi genom jobb men känner att jag inte hinner med just nu! Det får komma sen
  • Ingetnamn1010

Jo arbetsgivaren är delaktig! 

Något som triggar henne är att hon kollar på internet efter dem sakerna hon tror på och blir bara mer och mer fast 

Känns som rutiner inte kommer fungera nu! Men så fall sen! Hon har ju ingen medecin för det paranoida! Bara litium 
    Vilka medeciner användes vid dina erfarenheter?

Svar på tråden Bipolär respektive i ett skov