Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-09 23:28:09 följande:
Det förstår jag att hon gjorde och jag vill inte förminska hennes upplevelse. Jag använder mest henne som ett exempel på en mentalitet jag tycker finns hos många.
Det gälller inte bara hon, utan generellt hör jag sällan någon säga sig vara tacksam över sin friska kropp, sitt fina hem eller sina barn. Man tar det mesta i livet för givet. Jag är också trött, gnällig och har pissiga dagar. Men jag jobbar aktivt med att faktiskt vara glad över saker och inte söka efter det jag inte har eller kan påverka. Jag kan känna att jag inte har nåt och säga i vissa sammanhang eftersom jag inte känner på samma sätt, för jag vill just inte låta självgod eller förminskande.
Intressant om solen, säkert spelar det in väldigt mycket. Många vittnar ju om att de mår bättre på just sommaren.
Då är jag med!
visst är det så. Och på semestern. Hur utvilad och lycklig är man inte efter en vecka i Spanien, Grekland eller Turkiet? (Eller annat land med sol för den delen). Under sommaren mår vi bra, vi träffar vänner, gör roliga aktiviteter och upplever nya platser, vi solar och njuter av bad och god mat. Vi är ute och uppe sent, har picknick i parken och verkligen lever. Vi får bruna ben och barnen får myggbett efter en heldag med bärplockning i skogen. Men det är bara cirka 2 månader allt som allt på ett helt år. Den rekommenderade mängden d vitamin är dessutom fruktansvärt låg och bör enligt många läkare tredubblas för att vid ak få någon effekt av de kosttillskott som finns.