Inlägg från: Anonym (Social) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Social)

Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?

Jag tror att vi svenskar är olyckliga på grund av två saker. Det ena är jakten på perfektionism, allt skall vara perfekt och vi skall vara perfekta. Det andra är att vi inte är så sociala. Vi har jämfört med många länder en lite lägre social kompetens och vi umgås inte lika mycket. Läste en intervju med en ingenjör från Uzekistan , av alla ställen, han sa att han trivdes här i Sverige , men han saknade det sociala. Hemma i Uzbekistan umgicks man mycket mer sa han, att gå ut och äta med vänner minst en gång i veckan, var självklart. Jag tror vi skulle må bättre om vi försökte vara lite mindre perfekta och vara lite mer sociala. Detta gäller ju särskilt i Mälardalen tycker jag, i västra Sverige tycker jag folk är gladare och mer sociala. 

• Anonym (Social)
    Anonym (Jag) skrev 2023-08-09 23:35:49 följande:

Då är jag med! 

visst är det så. Och på semestern. Hur utvilad och lycklig är man inte efter en vecka i Spanien, Grekland eller Turkiet? (Eller annat land med sol för den delen). Under sommaren mår vi bra, vi träffar vänner, gör roliga aktiviteter och upplever nya platser, vi solar och njuter av bad och god mat. Vi är ute och uppe sent, har picknick i parken och verkligen lever. Vi får bruna ben och barnen får myggbett efter en heldag med bärplockning i skogen. Men det är bara cirka 2 månader allt som allt på ett helt år. Den rekommenderade mängden d vitamin är dessutom fruktansvärt låg och bör enligt många läkare tredubblas för att vid ak få någon effekt av de kosttillskott som finns. 

Jag har börjat äta just som du säger tredubbel dos d vitamin på vintern , och lider inte längre av de vinterdepressioner jag tidigare haft. 
  • Anonym (Social)
    Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-09 23:35:24 följande:
    Jag beklagar verkligen att du varit i en depression. Hur mår du idag? Har du kommit ur din depressesion? Styrkekram

Men i min väns fall är det inte bara de materiella, hon har, enligt egen utsaga, en trygg relation, ett rikt socialt liv etcetera. Jag förstår att man ändå kan må dåligt, jag har givetvis inte patent på att bestämma vem som "får" må dåligt eller inte. Jag menar nog mer, för vår egna skull, att vi kanske skulle må bättre om vi tillämämpade lite mer tacksamhet?
    Men bara för att man har ett rikt socialt liv , är det inte säkert att man känner gemenskap. Man kan känna sig ensam bland andra. Det gör jag ibland på parmiddagar när man hamnar bland människor som inte är ute efter att umgås och ha roligt, utan bara vill imponera på andra och framhäva sig själva, 
  • Anonym (Social)

Jag tror medelsvensson är lyckligast, i Sverige. De som har det hyfsat bra men inte så jättehöga ambitioner. Som inte känner att de och deras barn måste ha toppbetyg och fina pretentiösa jobb, som inte känner att de ständigt måste gå på diet för att upprätthålla skönhetsideal som krävs i ens sociala kretsar. Som jobbar åtta till fem och släpper jobbet och har tid att engagera sig i sina barn och fritidsaktiviteter. 

• Anonym (Social)
    sextiotalist skrev 2023-08-10 14:30:28 följande:
    Konstigt nog är vi bland de länder där man  är lyckligast i många undersökningar 
    Med tanke på att en miljon svenskar äter antidepressiva så undrar man hur olyckliga de är i andra länder då?.
  • Anonym (Social)
    Anonym (Filosofen) skrev 2023-08-10 16:32:39 följande:
    Ja detta har jag också läst! Men samtidigt äter väl var 8:e vuxen antidepressiva? Är lite förvirrad!
    Vi kanske blir lyckliga av våra lyckopiller?
  • Anonym (Social)

Jag tror lycka främst har med relationer och känslomässig trygghet att göra. Att man känner sig älskad och accepterad. Själva grunden är tror jag att känna sig älskad och accepterad som man är av sina föräldrar.

Men de unga idag har väl generellt fått mer kärlek och bekräftelse av sina föräldrar än vad vi fick dom är födda på sextio och sjuttiotalet? Ändå verkar de må sämre än vad vi gjorde?

• Anonym (Social)
    Anonym (Fröken Zoom) skrev 2023-08-12 17:51:07 följande:
    Om man då inte har blivit älskad eller ens accepterad av sina föräldrar, blir man automatiskt olycklig då?

Jag tror lite tvärtom, för mitt vuxenliv är så fantastiskt mycket bättre än den miserabla barndom där min dagliga lycka berodde av dysfunktionella vuxna. 

Men de som fått allt som barn och överösts med kärlek och curlinghjälp, de tycker nog att det är svårt i den riktiga världen där ingen applåderar ett magplask, och inga medaljer delas ut för underprestationer.
    Jag vet inte , jag funderar. Många som inte kände sig älskade som barn får dålig självkänsla. Men inte du? Dysfunktionell uppväxt, det ger många trauman för livet? Man kan förstås bli stark av att överkomma svårigheter också. Jag tycker heller inte att man skall curla barn, att ge kärlek och bekräftelse behöver inte innebära att man curlar. 
Svar på tråden Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?