Inlägg från: Anonym (Fröken Zoom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fröken Zoom)

Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?

Jag är tacksam och väldigt lycklig, de flesta dagar.

Folk i detta landet vet inte hur bra de har det generellt och bara pipandet runt föräldraledigheten och pappamånader är extremt pinsamt.

• Anonym (Fröken Zoom)
    Anonym (Social) skrev 2023-08-12 15:09:35 följande:

Jag tror lycka främst har med relationer och känslomässig trygghet att göra. Att man känner sig älskad och accepterad. Själva grunden är tror jag att känna sig älskad och accepterad som man är av sina föräldrar.

Men de unga idag har väl generellt fått mer kärlek och bekräftelse av sina föräldrar än vad vi fick dom är födda på sextio och sjuttiotalet? Ändå verkar de må sämre än vad vi gjorde?

Om man då inte har blivit älskad eller ens accepterad av sina föräldrar, blir man automatiskt olycklig då?

Jag tror lite tvärtom, för mitt vuxenliv är så fantastiskt mycket bättre än den miserabla barndom där min dagliga lycka berodde av dysfunktionella vuxna. 

Men de som fått allt som barn och överösts med kärlek och curlinghjälp, de tycker nog att det är svårt i den riktiga världen där ingen applåderar ett magplask, och inga medaljer delas ut för underprestationer.
  • Anonym (Fröken Zoom)
    Anonym (Social) skrev 2023-08-12 18:50:38 följande:
    Jag vet inte , jag funderar. Många som inte kände sig älskade som barn får dålig självkänsla. Men inte du? Dysfunktionell uppväxt, det ger många trauman för livet? Man kan förstås bli stark av att överkomma svårigheter också. Jag tycker heller inte att man skall curla barn, att ge kärlek och bekräftelse behöver inte innebära att man curlar. 

Jag lärde mig tidigt att för att överleva kan jag inte bry mig så mycket om vad andra tycker. 

Det har varit en mycket framgångsrik strategi i arbetslivet också, när ens idéer är goda och man vågar framföra dem.

Svar på tråden Mår vi dåligt för att vi saknar tacksamhet?