Anonym (S) skrev 2023-08-11 19:03:51 följande:
Pratade ni om VARFÖR hon inte känner sig lycklig, mer ingående? Nu låter det mest som att du projicerar dina egna känslor på henne och anser att hon ska vara lycklig utifrån att du anser att hon borde vara det? Hon kanske egentligen inte ville ha "tre friska barn", utan drömde om att volontärarbeta med schimpansungar i Kongo? Hon kanske utåt sett har det perfekta förhållandet men egentligen är homosexuell? Hon kanske egentligen inte orkar med ett flådigt hus, det innebär ju faktiskt rätt mycket energi också som hon kanske hellre placerat nån annanstans? Förstår du? Någons dröm är någons verklighet, medan den i sin tur drömmer om något helt annat!
Jag är inte alls "lyckad" på något sätt ur något perspektiv, men det är heller inget som tilltalar mig! Men det känns ständigt som en stor pusselbit fattas, och jag kan inte alls komma på vad det är!! Har testat alla möjliga sätt att leva och livsstilar, men det blir liksom aldrig bra! Och det går liksom inte att förklara för någon heller, då man inte kan peka på varför man mår dåligt. Det är fasen en riktigt hemsk känsla!
Menar du då att hon levt under sån social press att hon inte kunnat försöka flytta till Kongo? Absolut finns sociala normer och dessa påvekrar våra val i väldigt stor utsträckning. Men att inte "leva sin dröm" är faktiskt inte hela världen. Jag tycker inte det. Hur tror du de hundratals flyktingar som drunknade på medelhavet för några veckor sen kände? Jämför det med en svensk medelklass som inte "lever sin dröm". Även om man inte har precis alla pusselbitar så har man säkert massor med privilegier att vara tacksam över, mat varje dag, trygghet, tak över huvudet. Jag går inte och lägger mig på kvällen med rädsla för att en bomb ska smälla av eller att soldater ska komma och knacka på dörren. Jag läste nånstans om hur soldater under kriget i Kongo kom på natten till byarna och tvingade pappor under pistolhot att våldta sina egna döttrar. Därför bytte männen bostad på kvällarna så dem iaf skulle slippa våldta sina egna barn. Snacka om hemsk känsla! Människor runtom i världen är med om såna ofattbara grymheter, och jag väljer att tänka att varje dag jag får vakna och andas frisk luft, äta mig mätt, få en puss av min sambo och busa en stund med mina barn är jag mer lyckligt lottad än miljontals av jordens befolkning.
Kanske är nyckeln till "lycka" att fokusera på det man har istället för sträva efter mer ständigt? Många som uppnått "allt" verkar ju inte nöjda ändå? Och då menar jag inte min vän, jag menar miljonärer, artister, stora företagsledare. Såg exempelvis dokumentären om Bianca Ingrosso för ett tag sen. Och det enda jag kunde tänka vad, så sorgligt att så många unga tjejer ser upp till henne. Hon är uttalat ätsstörd, berättar bara om hur stressad hon är hela tiden och hon lever med väldigt mycket trakasserier och mobbning. Hennes kompisar verkar mest vilja tjäna pengar på henne. Jag såg mest en person som utåt va "framgångsrik" men som saknade frid, harmoni och glädje. Det är därför jag tänker, kanske är nyckeln till lycka inte att gapa efter mer, utan lära sig vara tacksam för mindre? Kanske är vi alla lurade att gräva djupare när de vi egentligen behöver ligger på ytan?