• Anonym (etra)

Fungerar lugnande medicin som är receptfri?

Har du testat lugnande medicin som kan köpas receptfritt? Vilka?
    Hur tycker du det fungerar? Hjälper det?
    Biverkningar?

• Svar på tråden Fungerar lugnande medicin som är receptfri?
  • Anonym (Vera)

Jag har testat valeriana och johannesört de fungerade inte alls för mig. 

• Anonym (etra)
    Anonym (Vera) skrev 2023-08-10 00:08:43 följande:

Jag har testat valeriana och johannesört de fungerade inte alls för mig. 

ok
    Fick du något obehag av dom?
  • Aliona

Har också provat valeriana, det funkade inte alls. Min fru brukar ta det dock och tycker att det har viss effekt när hon har pms eller är väldigt stressig eller orolig. 

• Anonym (etra)
    Aliona skrev 2023-08-10 00:15:43 följande:

Har också provat valeriana, det funkade inte alls. Min fru brukar ta det dock och tycker att det har viss effekt när hon har pms eller är väldigt stressig eller orolig. 

upplevde du någon biverkan ?
  • RaYzLeR

Varför ska du ha receptfritt? Själv så kör jag på Oxascand. Det fungerar bra.

• Anonym (etra)
    RaYzLeR skrev 2023-08-10 00:22:09 följande:

Varför ska du ha receptfritt? Själv så kör jag på Oxascand. Det fungerar bra.

Lättare att få tag på
    Hur fungerar oxascand?
  • RaYzLeR
    Anonym (etra) skrev 2023-08-10 00:33:29 följande:
    Lättare att få tag på
    Hur fungerar oxascand?
    Oxascand fungerar ångestdämpande och lugnande. Men det är ju receptbelagt och narkotikaklassat.
  • Pixie99

Varför receptfritt? Kontakta vårdcentralen, så kommer de att kunna hjälpa dig. Receptfria lugnande som man kan köpa online eller på apoteket bygger oftast på placebo men har ingen eller väldigt liten egentlig effekt.

Oxascand är ett bensodiazepim, och är således mycket starkt beroendeframkallande. De dämpar ångest, rastlöshet och oro, samt även muskelspänningar. De vanligaste biverkningarna är stark sömnighet, svårigheter att koncentera dig, yrsel, overklighetskänsla samt hallucinationer; typ som om du inte hade sovit på två-tre dagar.

Det finns dock andra receptbelagda lugnande tabletter som kan vara lämpligare vid mildare besvär, exempelvis Atarax (hydroxyzin). Denna är också ångestdämpande men kan även användas för sömnbesvär och klåda och är inte beroendeframkallande annat än möjligtvis psykologiskt. Biverkningarna är dåsighet och eventuellt huvudvärk.

• Aliona
    Anonym (etra) skrev 2023-08-10 00:18:22 följande:
    upplevde du någon biverkan ?
    Nej, jag upplevde ingenting alls av dem. Och då rog jag ändå till slut maxdosen, men det var ingenting alls som hände. 
  • Anonym (Naturligt är bäst)
    Anonym (etra) skrev 2023-08-10 00:33:29 följande:
    Lättare att få tag på
    Hur fungerar oxascand?
    Meditation och yoga, gratis och biverkningsfritt. Se över ditt liv och vad som gör att du behöver lugnande. Piller är inte en långsiktig lösning
  • Anonym (etra)
    Pixie99 skrev 2023-08-10 06:27:20 följande:

Varför receptfritt? Kontakta vårdcentralen, så kommer de att kunna hjälpa dig. Receptfria lugnande som man kan köpa online eller på apoteket bygger oftast på placebo men har ingen eller väldigt liten egentlig effekt.

Oxascand är ett bensodiazepim, och är således mycket starkt beroendeframkallande. De dämpar ångest, rastlöshet och oro, samt även muskelspänningar. De vanligaste biverkningarna är stark sömnighet, svårigheter att koncentera dig, yrsel, overklighetskänsla samt hallucinationer; typ som om du inte hade sovit på två-tre dagar.

Det finns dock andra receptbelagda lugnande tabletter som kan vara lämpligare vid mildare besvär, exempelvis Atarax (hydroxyzin). Denna är också ångestdämpande men kan även användas för sömnbesvär och klåda och är inte beroendeframkallande annat än möjligtvis psykologiskt. Biverkningarna är dåsighet och eventuellt huvudvärk.

Hur är stesolid?
  • Pixie99
    Anonym (etra) skrev 2023-08-10 20:44:41 följande:
    Hur är stesolid?
    Stesolid är också en bensodiazepim, en lite annorlunda variant. Den har tio gånger längre halveringstid och därför lägre risk för beroendeutveckling än Oxascand.
  • Anonym (Hmmm ....)
    Pixie99 skrev 2023-08-10 06:27:20 följande:

Atarax är sockerpiller med absolut noll effekt.

Själv behöver jag imovane för att kunna sova men kan inte få det utskrivet. Jag vet att det klassas som beroendeframkallande men jag anser inte att det är det för mig.
    Oxascand är helt omöjligt att få på recept tyvärr.
  • Pixie99
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-08-10 21:54:34 följande:

Själv behöver jag imovane för att kunna sova men kan inte få det utskrivet. Jag vet att det klassas som beroendeframkallande men jag anser inte att det är det för mig.
    Nja, sockerpiller är det definitivt inte, men det är såklart betydligt mildare än benzo. Atarax är främst effektivt mot klåda eller "restless legs" och den lugnande effekten är endast sekundär. 25 mg en timme innan läggdags ger för de flesta en oavbruten nattsömn utan att man känner sig helt överkörd på morgonen.

Imovane är inte lugnande på samma sätt som benzo (dvs mot ångest), utan är ett sömnmedel med zopiklon som påverkar hjärnans vakenhetscentrum och som gör att man helt enkelt somnar. Det bör endast bör användas under kortare perioder och då endast efter utredning av andra orsaker till oförmågan att sova.
  • RaYzLeR
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-08-10 21:54:34 följande:

Jag har Oxascand på recept. Det fungerar bra. Men det har jag mot ångest. Mot sömnen har jag Zopiklon.
  • Anonym (Svårt att få utskrivet)
    RaYzLeR skrev 2023-08-13 21:35:12 följande:
    Jag har Oxascand på recept. Det fungerar bra. Men det har jag mot ångest. Mot sömnen har jag Zopiklon.

God for you!
    Dock behöver man vara inskriven i psykiatrin i princip för att ha hyfsad tillgång till de preparaten. Eller ha en extremt generös läkare på närhälsan.

Sist jag fick sobril utskrivet på en vårdcentral var 2010 och jag lider av kraftig ångest alltjämt. Zopiklon har jag fått en gång för sömnbesvär. Vid senaste besöket tokvägrade den nye läkaren att skriva ut. Så nu kör jag på propavan igen?..

• Pixie99
    Anonym (Svårt att få utskrivet) skrev 2023-08-13 21:46:36 följande:

God for you!
    Dock behöver man vara inskriven i psykiatrin i princip för att ha hyfsad tillgång till de preparaten. Eller ha en extremt generös läkare på närhälsan.

Sist jag fick sobril utskrivet på en vårdcentral var 2010 och jag lider av kraftig ångest alltjämt. Zopiklon har jag fått en gång för sömnbesvär. Vid senaste besöket tokvägrade den nye läkaren att skriva ut. Så nu kör jag på propavan igen?..

Sjukvården är extremt restriktiv med att föreskriva starkt beroendeframkallande preparat av uppenbara anledningar. Det ska finnas en plan för att lösa de underliggande problemen och inte bara undertrycka symptomen med medicinering. Har du haft kontakt med psykiatrin för att komma till en lösning med din ångestproblematik?
Svar på tråden Fungerar lugnande medicin som är receptfri?