Inlägg från: Anonym (SL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SL)

Kan inte existera

Känns som det är en del info som saknas...
    Jobbar han inte heltid? 
    En hel månadslön bör räcka till mer än bara hyra och 2000kr.
    Antingen har han väldigt låg lön eller så har ni extremt hög hyra.
    Ni bör även ha barnbidrag eller studiebidrag för barnen. Det är ytterligare 2600.

Socialtjänsten har rätt i att ni är försörjningspliktiga gentemot varandra och barnen och ska alltså söka som ett hushåll. Han kan inte alltså inte bara betala till sig själv utan är skyldig att bidra till dina och barnens omkostnader också.

Om hans inkomster tillsammans med de bidrag ni har rätt till, inte täcker hushållets behov kan ni ha rätt till kompletterande försörjningsstöd. Ni behöver dock först avyttra och använda alla realiserbara tillgångar (sparmedel, fonder, bilar etc) innan  ni har rätt till bistånd. Äger ni ert boende måste även det avyttras

• Anonym (SL)
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 12:09:52 följande:
    Nä men mannen har inte råd med hyran själv, det är räknat på två och nej vi har inte möjlighet att flytta och han har det jobb han har. han vill att jag söker jobb istället vilket jag är för sjuk för. Jag har sökt soc men fått avslag för att jag är gift. 
    Ni måste söka försörjniingsstöd tillsammans.

Om hyran är oskäligt hög så att ni inte har råd, så kanske ni måste flytta. Vad har ni för val?
  • Anonym (SL)
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 13:14:38 följande:
    Fast jag måste kunna leva och det går inte att tvinga en människa att försörja en annan. Han försörjer sig och vårt gemensamma barn min dotter har flyttat till sin pojkvän för att ha råd att leva 
    Jo det går det.
    zeijersborger.se/fraga-advokaten/kan-jag-tvinga-min-man-att-betala-hyran/

Sen är ju frågan om man verkligen ska fortsätta leva med någon som inte vill hjälpa en när man är sjuk...som låter en svälta...

• Anonym (SL)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 02:23:11 följande:
    I så fall ska ni ju få pengar från soc - komplettering upp till normen. Du får överklaga! Eller är det så att ni sitter på någon tillgång (ägd bostad, sommarstuga, bil, båt...) som ni inte vill sälja? Det måste ni helt enkelt göra, i så fall. 

Din man är för övrigt inte klok! Det är självklart att man har alla pengar tillsammans när man är gifta (utom eventuell förmögenhet från tiden före äktenskapet, eller som ärvts under äktenskapet för den delen, som kan vara enskild egendom). Det finns inget som heter "vill inte försörja" inom ett äktenskap. Är ni gifta så ska ni leva på samma nivå i vardagen. Det står i Äktenskapsbalken. 

Den där mannen är inget att ha! Jag skulle skilja mig. Och gör du det, så får du ju socialbidrag. Men först efter ett halvår, för under det halvåret som är obligatorisk betänketid när man har gemensamma barn under 12 år, är han försörjningsskyldig för dig. Dock bör du kunna driva in detta belopp lättare ifrån honom, när ni inte bor ihop länger, och om det blir fastställt av en domstol. Kontakta en advokat - om du har hjälp med rättskostnader som en del av din hemförsäkring. Annars borde du kunna få rättshjälp från samhället. Så där ska du ju inte ha det. 
    Jag skulle tippa att TS försökt söka själv och då fått avslag. Maken har antagligen inte ens medverkat till ansökan...
Svar på tråden Kan inte existera