Inlägg från: Anonym (Äh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Äh)

Kan inte existera

Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 02:28:08 följande:
    Håller med här, jag har heller aldrig förstått mig på det där med delad ekonomi - i alla fall inte om alla barnen är gemensamma. 

I och med att de är gifta har makarna dessutom LAGLIG SKYLDIGHET att lämna varandra besked om sin ekonomi. 
    Håll dina hästar nu lite Xxx, du är också rätt övertraditionell och det finns olika vägar, även om nu TS man är en idiot.

Jag och min sambo har en form av delad ekonomi och kommer ha det även när vi gifter oss. Vi har två gemensamma barn. Det vi gör är att vi har gjort en översyn av vad som är gemensamma utgifter i vår ekonomi, både för vardag, nöje etc, de delar vi procentuellt på efter inkomst den månaden, som ju kan variera rätt mkt när en tex är föräldraledig. Resten av pengarna var och en tjänar får vi behålla.

Våra skäl?

Vi tjänar rätt lika. Vi delar FL 50/50. Vi har dock olika köpmönster. Jag älskar att köpa små saker men ofta men min man spar till stora saker för sig. Att känna att man kan göra så för egna pengar är en frihet och lättnadskänsla för oss båda. Vi delar ändå allt gemensamt proportionellt så ingen förlorar på det. Jag kan bara tala för mig men skulle jag känna att jag tog av en gemensam pott för mina nöjesutgifter skulle jag unna mig mindre i livet. Så funkar jag.

Skulle en av oss hamna i TS sits och stå utan inkomst är det självklart att den andre hjälper - vi delar livet även om vi inte lägger alla våra pengar på en stor hög.
Svar på tråden Kan inte existera